Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), a declarat pentru DailyBusiness.ro ca standardele de securitate din Romania sunt mult prea permisive, atat in ceea ce priveste dotarile automobilelor, cat si a sanctionarii soferilor care incalca legea cu buna stiinta si genereaza accidente rutiere.
Carp spune ca nu intelege de ce in Romania pot circula automobile care nu respecta cele mai elementare norme de securitate. „Daca va uitati pe strazi, veti vedea mii de masini care nu au nici macar sistemul ABS, de prevenire a blocarii rotilor. Ce sa mai vorbim de airbag-uri si ESP”, afirma Carp.
In plus, multe din aceste masini continua sa treaca de inspectiile tehnice periodice, desi au grave probleme tehnice. Mai mult, Romania a fost invadata de zeci de mii de „rable” inmatriculate in Bulgaria.
„Trebuie luate masuri dure, dar necesare, pentru a se asigura minimul de securitate in caz de accident. In alte tari, ESP-ul (sistem de control al tractiunii, ce asigura stabilitatea masinii – n.r.) este obligatoriu. La noi nici nu se vorbeste de asa ceva. Oare de ce?”, se intreaba expertul.
[img=2155][/img]
Pe de alta parte, Marius Carp crede ca, dincolo de necesara modificare a legislatiei in sensul inaspririi normelor de securitate, trebuie acordate sanctiuni mai dure pentru cei care nu respecta legislatia rutiera.
„Ma intreb daca victimele din Logan (cel lovit de Mercedes-ul ML condus de Huidu – n.r.) aveau centurile puse. Airbag-urile nu au avut practic, niciun efect, daca nu aveau centura pusa”, a explicat expertul.
In opinia acestuia, legislatia trebuie sa ii sanctioneze mai dur, de exemplu, pe cei care incalca viteza, fac depasiri pe contasens si conduc sub stare de ebrietate.
„Eu le-as interzice dreptul de a conduce. Fara masuri coercitive ferme, nu vom putea stapani jungla din traficul romanesc”, a mai spus acesta.
[b]Teoria compromisului[/b]
O alta problema ridicata de experti o constituie nivelul de dotare al automobilelor. “Atata timp cat din showroom-uri poti cumpara masini fara ABS sau fara airbag pentru pasageri, este normal sa fim printre liderii europeni in ceea ce priveste accidentele cu victime”, spune analistul auto Razvan Marinescu.
“N-am inteles niciodata cum poate cumpara cineva o masina doar cu un singur airbag. De parca viata pasagerului din dreapta, de pe ‘locul mortului’, nu conteaza. Avem de-a face, pe de o parte, cu o problema de legislatie, care permite astfel de oferte, iar pe de alta cu o problema de mentalitate. Multi clienti sunt dispusi sa faca compromisuri la capitolul securitate, in tentativa de a obtine un pret mai bun”, a mai spus acesta.
Si Marius Carp ridica problema mentalitatii, insa vinovatii trebuie cautati in randul autoritatilor. „Avem o problema de legislatie, dar si de educatie rutiera. Statul trebuie sa isi educe temeinic cetatenii, din gradinita pana in paginile ziarelor. S-au facut pasi importanti in ultima vreme, insa au fost doar initiative temporare, fara efect direct”, a mai spus fostul director executiv APIA.
Potrivit datelor Comisiei Europene, Romania se afla pe locul 2 in UE dupa rata mortalitatii in accidentele rutiere, cu o medie de 110 decese pe an la 1 milion de locuitori, aproape dublu fata de media comunitara.
[b]Huidu, depasire pe contrasens[/b]
Realizatorul TV Serban Huidu va fi cercetat pentru ucidere din culpa si risca pana la 8 ani de inchisoare dupa ce, duminica, in timp ce efectua o depasire pe contrasens la iesirea din localitatea brasoveana Timisul de Sus, in conditiile unui carosabil umed, a lovit frontal un automobil Logan in care se aflau trei persoane. Toate cele trei victime au decedat.
[img=2156][/img]
Prim-procurorul Carmina Reit de la Parchetul Judecatoriei Brasov a declarat ca in cazul accidentului provocat de realizatorul TV, Politia face cercetari sub supravegherea unui procuror, iar acest dosar va fi tratat potrivit gravitatii faptei comise si va va cercetat la fel ca si alte dosare.
Reit a mai afirmat ca, date fiind speculatiile privind problemele medicale ale lui Huidu, se va verifica daca acesta avea sau nu dreptul de a conduce. In acest sens, vor fi verificate toate documentele medicale, inclusiv modul in care au fost eliberate acestea.
Seful Politiei Rutiere Brasov, Claudiu Tamarjan, a declarat ca, la momentul producerii accidentului, carnetul de conducere al lui Serban Huidu era valid.