„Piata de leasing a inghetat. Daca in primele 6 luni ale acestui an a avut o crestere de 30%, in partea a doua aceasta crestere nu va mai putea fi atinsa”, anunta secretarul general al Asociatiei Societatilor de Leasing, Adrian Dodita. „Nu se mai fac decat foarte putine tranzactii„, spune oficialul ASL. Motivul este reprezentat de blocajul din sistemul bancar.
Pentru a putea acorda finantari in sistem leasing, firmele de specialitate se imprumutau la banci si achitau masinile la importatori. Isi recuperau apoi banii de la clienti, in rate, iar profitul era obtinut din dobanzi, mai mari decat cele de pe piata bancara.
Odata cu aparitia crizei de lichiditate, bancile au oprit creditarea, iar firmele de leasing au fost printre primele afectate. Daca bancile s-au concentrat pe stimularea depozitelor pentru a face rost de bani, societatile de leasing s-au trezit in situatia de a supravietui exclusiv din ratele pe care le incaseaza de la clienti.
„In momentul de fata, fiecare banca sau fiecare fond de investitii, sursele de finantare pentru piata de leasing, isi gestioneaza resursele astfel incat sa supravietuiasca sau sa reziste cat mai mult in conditiile pietei internationale in aceasta criza”, a declarat Adrian Dodita.
Situatia este cu atat mai grava cu cat numarul cazurilor de neplata a crescut cu peste 25%, au declarat specialistii.
Directorul general al UniCredit Leasing, Septimiu Postelnicu, a declarat, recent, ca cele mai afectate sunt companiile care au practicat avansuri foarte mici sau zero si care au castigat portofolii de mii de masini in acest fel, iar acum recupereaza zeci de masini pe luna de la clientii care nu isi mai pot achita ratele.
„Clientii cu masini mici au mai multe dificultati la plata ratelor. Daca inainte intarzierile erau de 9-10 zile, acum au ajuns la 15-16 zile”, a precizat Mircea Dihel, directorul general al OTP Leasing.
Cei care returneaza masinile sunt, in general, clienti persoane fizice. Potrivit contractelor, clientii pierd atat masina cat si avansul si ratele pe care le-au platit pana la momentul respectiv. Marea problema a companiilor de leasing este faptul ca, in actualele conditii de piata, masinile intoarse la firma nu mai produc altceva decat blocaj financiar, procentul celor revandute fiind extrem de mic.
Criza aduce scumpiri si oferte second-hand
In conditiile in care sursele de finantare bancare practic s-au evaporat, firmele de leasing au fost nevoite sa isi scumpeasca serviciile, in speranta ca banii obtinuti din dobanzi le vor ajuta sa treaca peste criza.
Firmele au crescut dobanda de la 7-9% pana la 11% la euro, au eliminat contractele cu avans zero si au crescut procentul de avans minim pana la 25%-30%, iar durata contractelor s-a redus de la maxim 10 ani pana la cel mult 5 ani.
Specialistii spun ca scumpirea leasingului este cu dublu tais, pentru ca poate aduce incasari mai mari dar poate duce si la cresterea ratei de reziliere a contractelor.
O alta solutie de avarie gasita de societatile de leasing a fost reorientarea catre segmentul de leasing auto second-hand, in conditiile in care, pe aceasta piata, vanzarile s-au dublat din luna iulie si pana in prezent.
Presedintele MKB Romexterra Leasing IFN, Cornel Constantinescu, a declarat ca sunt destule firme care au inceput sa ofere astfel de servicii, iar pentru anul viitor se asteapta la o evolutie si mai puternica.
Exista insa si un pericol, iar exemplul dealerului AAA Auto, cel care vinde prin acest sistem, poate fi privit ca un avertisment serios. Potrivit directorul de marketing al companiei, Alin Ghenea, vanzarile au scazut cu peste 50% in acest an, in ciuda unei oferte atractive.
Piata leasingului asteapta cu sperante anul 2009
Specialistii din piata leasingului privesc cu sperante la noul an. Daca piata bancara o sa isi revina, si piata romaneasca de leasing ar putea urma un trend pozitiv.
„In momentul de fata nu este recesiune, este un moment de reorientare, avand in vedere situatia destul de complicata la nivel international. Romania a ramas un pic pe loc sa traga aer si dupa aia se va reorienta, nu va mai fi aceeasi crestere economica ca in anii trecuti, dar totusi Romania o sa isi pastreze o tendinta crescatoare a economiei. Nu stim exact cand anume cand se va debloca piata de leasing, poate spre inceputul anului viitor”, a declarat secretarul general al Asociatiei Societatilor de Leasing, Adrian Dodita.
Unii jucatori din piata estimeaza ca, in 2009, volumul finantarilor din anul viitor se va reduce cu 25-30% fata de 2008. Presedintele MKB Romexterra Leasing IFN, Cornel Constantinescu, a declarat ca piata romaneasca de leasing ar putea da semne de revigorare in semestrul al doilea din 2009.
Potrivit datelor Asociatiei Societatilor Financiare din Romania, piata romaneasca de leasing, in care sectorul auto a avut o pondere de 73%, a crescut cu 29,7% in primele noua luni, la 4,3 miliarde euro, comparativ cu cresterea de 42% inregistrata in perioada ianuarie-septembrie a anului trecut, mai ales ca urmare a intrarii in vigoare a taxei de poluare.