2011 ar putea aduce vanzari mai mari cu 15.000 automobile fata de anul 2010, pana la 115.000 unitati, afirma, optimist, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar.
Argumentele vin din trei directii diferite. Pe de o parte, el spera ca Programul Rabla, cel care a adus jumatate din vanzarile din 2010, va fi lansat inca din prima luna a anului, astfel ca va aduna, in plus, cel putin cateva mii de masini.
„Autoritatile ne-au asigurat ca in 2011, programul Rabla va debuta la inceputul anului, spre deosebire de 2011 cand a intarziat cateva luni. Acesta este unul dintre motivele pentru care estimez o crestere a vanzarilor de autoturisme de la 100.000 la 115.000 in 2011”, a spus reprezentantul APIA.
Estimarea este impartasita si de Alin Tapalaga, directorul general al Porsche Inter Auto. El a declarat ca, indiferent de forma Programului Rabla, cel putin jumatate din volumul total de vanzari va fi derulat, anul viitor, prin intermediul stimulilor guvernamentali.
Pe de alta parte, un alt vector important de crestere pentru piata auto va fi reprezentat de intrarea in vigoare a noii taxe auto, care va face ca preturile masinilor second-hand sa devina prohibitive.
Din 2011, taxele pentru masinile non-Euro si Euro 2,3 si 4 vor creste puternic, astfel ca nu va mai fi deloc rentabil sa inmatriculezi o masina veche. In plus, din 2010 vor fi taxate si masinile Euro 5.
In al treilea rand, vicepresedintele APIA mizeaza pe relansarea creditarii, pe fondul iesirii economiei din recesiune. Dezghetul imprumuturilor va insemna un plus in special pe sectorul corporate, in conditiile in care in ultimii 2 ani, multe dintre firmele care au parcuri de masini au amanat innoirea acestora.
Clasa mica va domina vanzarile in 2011
Specialistii pietei auto estimeaza ca anul viitor va confirma evolutia perceptiei romanilor privind masina ideala.
De la modelul sedan, in stilul Logan sau Skoda Octavia, romanii se vor indrepta tot mai mult catre modelele de clasa mica.
”Ne schimbam si noi, romanii, la fel ca intreaga lume. Masina devine tot mai putin un etalon al potentei financiare in fata utilitatii”, a explicat analistul auto Razvan Marinescu.
„Cresterea puternica a costurilor de service, a pretului carburantilor si problemele clasice deja legate de trafic si locurile de parcare ii vor determina pe multi romani sa aleaga modele de clasa mica, cu motoare mici si consum redus, iar acest trend se va accentua in 2011”, a mai spus analistul.
Opinie impartasita si de analistul Marius Carp, fostul director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, care invoca inclusiv costurile de productie mai mici pentru aceste modele.
Specialistii spun ca cele mai bune oferte se vor derula prin Programul Rabla.
„Clasa mica va aduce cele mai bune oferte de pret in 2011. Cu 4 prime de casare incluse, aceste modele vor veni cu preturi de 4.000-5.000 de euro, in versiunea de baza”, afirma analistul auto Razvan Marinescu.
Noul trend i-ar putea avantaja, in primul rand, pe americanii de la Ford care, in 2011, vor incepe productia la Craiova a modelulului de clasa mica B-Max.
Deschid bancile robinetul creditelor?
Evolutia pietei auto este in stransa legatura cu evolutia generala a economiei, afirma Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. „Daca prognozele se vor confirma si vom iesi din recesiune, vad o evolutie incurajatoare, in special in a doua parte a anului”, a declarat Stroe.
Potrivit managerului de la Dacia, revenirea vanzarilor va depinde de relansarea creditarii.
„Daca bancile vor da din nou drumul la creditul auto, daca leasingul va reveni la normal, ne putem astepta la o evolutie promitatoare”, afirma Stroe.
Potrivit analistilor economici, in aceasta ecuatie sunt prea multi „daca” si prea putine certitudini.
„Cred ca bancherii, daca e sa reia creditarea, o vor face in primul rand pentru sectorul corporate. Si asta numai daca vor avea garantii extrem de solide ca firmele care vor lua masini in leasing vor avea cu ce sa le plateasca”, afirma consultantul financiar Matei Popa.
„Conditiile de creditare vor ramane la fel de aspre ca si in acest an. Poate in 2012 sa vedem o relaxarea reala a creditarii, insa prognozele sunt incerte. Intregul mediul economic este atat de volatil, incat consumul, care include si sectorul auto, are sanse reduse sa atinga nivelul dinainte de 2009”, a mai spus consultantul financiar.
Analistul Razvan Marinescu spune ca, in conditiile in care bancile nu vor redeschide robinetul creditelor, dealerilor auto nu le va mai ramane decat sa marjeze in continuare pe promotii si ofertele prin Rabla.
„Avantajul va fi pentru client, care va profita de concurenta acerba dintre comercianti. Sa nu uitam ca in anul de gratie 2008, multe dintre masinile vandute in Romania erau mai scumpe decat in Occident. Motivul ? La cat de usor iti luai o masina in leasing, nimeni nu se mai uita la adaosurile comerciale uriase practicate de dealeri, in general la costurile finantarii”, a declarat analistul.
Pe piata locala s-au vandut 270.000 de masini in anul 2008, si doar 130.000 in 2009.