Design futurist, materiale alternative, motoare „green” pe baza electrica sau biocarburant
. Nu exista mare producator auto care sa nu fi propus deja asemenea solutii „fanteziste”. Prototipuri ce aveau sanse sa esueze in muzeele de profil au devenit deodata, pe fondul crizei economice mondiale, mult mai interesante.
Criza petrolului si „tsunami-ul” financiar provocat de criza subprime, care au aruncat in derizoriu piata de capital mondiala, au provocat pierderi masive in industria auto, fortand marile companii sa caute in regim de urgenta solutii alternative.
Ford, General Motors si Chrysler, trei dintre gigantii mondiali care inregistreaza cele mai mari probleme, in special pe piata americana unde produc automobile mari consumatoare de carburant, au decis ca e timpul sa isi restructureze productia si au cerut ajutorul guvernului american.
[quote= Michael Tyndall, analist Nomura International]Trebuie sa isi restructureze rapid productia, iar cum bancile sunt la pamant, singura solutie de finantare o reprezinta statul. Administratia Bush a intervenit deja in sistemul financiar, ce motiv ar avea sa nu o faca si in industria auto, o alta ramura strategica a economiei?[/quote]
Socoteala s-a dovedit a fi corecta, presedintele american George Bush promulgand, marti, legea ce vizeaza alocarea unui imprumut garantat de guvern in valoare de 25 miliarde dolari pentru cei trei constructorii de automobile.
Imprumutul, acordat cu o dobanda redusa, pe ideea impulsionarii inovatiei in segmentul industriei auto nepoluante, va permite celor trei giganti din industria auto sa isi restructureze productia, trecand de la masinile de gabarit, mari consumatoare de carburant, la automobilele cu un consum redus, cu motoare pe carburanti ecologici sau pe curent electric.
Decizia americanilor da peste cap industria auto mondiala
Ajutorul nesperat acordat de guvern celor trei companii va afecta in mod direct intreaga industrie auto, estimeaza Matthias Wissmann, fostul ministru al transporturilor din Germania si actual presedinte al Verband der Automobiliindustrie (VDA), Asociatia Industriei Auto Germane.
[quote=Matthias Wissmann, presedintele Asociatiei Industriei Auto Germane]Dincolo de aspectele pozitive, ce vizeaza o impulsionare a sectorului auto catre dezvoltarea unor solutii ecologice, masura luata de guvernul american distorsioneaza competitia si piata libera. Daca industria auto din SUA nu-si rezolva problemele de ordin structural, nici o subventie din lume nu-i va mai fi de ajutor[/quote]
Dincolo de aspectele controversate ale interventiei statului american in economie, decizia, spun analistii, va schimba fundamental piata auto mondiala.
„Industria auto mondiala va intra intr-un proces de schimbari majore, ce va aduce in prezent modele ce urmau sa apara peste 5-10 ani. Daca japonezii au inceput-o de mult, cu Toyota Prius, ceilalti producatori sunt fortati de conditiile economice sa treaca pe motoare cu consum redus, ecologice”, a declarat analistul auto Michael Tyndall.
Noul trend a fost anticipat, anterior, si de presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe. Intr-o analiza realizata de DailyBusiness.ro, Stroe estima schimbari majore in industria auto.
„Anul 2008, din punctul acesta de vedere, va fi unul de schimbari, va aduce o reasezare a producatorilor, a ofertelor. Este un an dificil, marcat, pe langa criza petrolului, de problemele din pietele financiare. Ratele dobanzilor au crescut, iar asta se vede in reducerea ritmului de achizitie a masinilor in rate si leasing”, a explicat Stroe, pentru DailyBusiness.ro.
„Aproape toti producatorii au dezvoltat solutii alternative. Tabla va fi inlocuita tot mai mult de fibre sintetice, masinile vor fi mai mici si mai usoare, motoarele vor fi construite, intr-o prima faza sa functioneze atat pe carburant, cat si electric, urmand ca viitorul sa apartina automobilelor pe biocarburant si celor electrice”, a spus si Liviu Dobrin, presedintele Autovit.
Recesiune, cuvantul la ordinea zilei in piata auto
Pe fondul crizei economice mondiale, producatorii auto au ajuns sa nu aiba practic alta varianta decat sa isi restructureze productia si sa caute solutii cat mai ieftine si atractive pentru a atrage o clientela din ce in ce mai redusa, spun analistii.
Ultimele date din piata auto, din luna august, vin sa confirme necesitatea unei noi abordari in ceea ce priveste oferta. Vanzarile de masini au coborat cu 18,5% in SUA, iar cele din Europa de Vest, cu 9,4%. Vanzarile General Motors, de pilda, au scazut cu 20,4%, cele ale Chrysler cu 34%, vanzarile companiei Ford au scazut cu 26,6%, ale Toyota Motor Corp cu 9,4%, in timp ce Honda Motor Co a anuntat o scadere cu 7,3% a vanzarilor.
Estimarile optimiste lansate cu mare pompa anul trecut, au fost astfel inlocuite de revizuiri drastice ale calculelor financiare, disponibilizari de personal si reduceri de activitate.
Ford, care a raportat pierderi record de 8,7 miliarde dolari in trimestrul al doilea, a anuntat, astfel, marti, ca va diminua productia de la uzina sa din Marea Britanie si de la alte fabrici europene, in contextul in care se confrunta cu o scadere a vanzarilor.
„Asistam la o incetinire a cresterii economice in regiunea Asia-Pacific si la o incetinire in Europa, ceea ce afecteaza industria auto de pe pietele internationale. Situatia este dura peste tot pentru afacerile noastre”, a declarat Alan Mulally, director executiv Ford.
Pe fondul crizei, Volvo a anuntat disponibilizarea a 2.000 de salariati si eliminarea unei ture de lucru la uzinele sale din Torslanda, Suedia, la sfarsitul acestui an. Concedieri de personal a anuntat si Renault, care a anuntat o reviziuire a planurilor de productie, in contextul incetinirii cresterii economice de pe pietele internationale si al scumpirii otelului si petrolului, ce scad increderea consumatorilor.
[quote=Carlos Ghosn, directorul executiv Renault]Deteriorarea mediului macroeconomic a depasit cu mult scenariul cel mai pesimist ce fusese luat in considerare.Daca imi este frica de ceva, este ca inca suntem prea optimisti cu privire la piata europeana[/quote]
Renault si-a revizuit in scadere cu 10% tintele pentru 2009 si a anuntat ca va concedia 10% din salariatii sai europeni, ceea ce inseamna ca va reduce aproximativ 4.700 de locuri de munca. La randul lor, oficialii Daimler au estimat ca economia mondiala „va continua sa isi piarda potentialul de crestere in decursul anului”, iar preturile mari ale materiilor prime, accentuarea inflatiei si criza creditelor ar putea „impiedica o revigorare semnificativa in urmatoarele luni”.