Astfel, in ce priveste automobilele fabricate in tara, vanzarile au avut scaderi masive, de peste 50% in ianuarie si februarie, comparativ cu lunile similare din 2009 si de aproape 20% in aprilie. Doar in martie s-a inregistrat o crestere usoara, de numai 4,5%.
La automobilele importate, au intervenit cresteri de peste 35% in toate cele patru luni de la inceputul anului.
”Rabla” a devenit, dintr-un program menit a sustine productia si vanzarile de masini noi, unul social, care ofera romanilor un ajutor financiar nesperat. Din momentul cand li s-a dat voie sa obtina tichetul de 3.800 lei fara sa fie obligati sa cumpere un automobil nou, multi romani au decis sa renunte la masinile mai vechi de 12 ani. Ce au facut cu tichetele? Le-au scos la vanzare, iar clientii nu au intarziat sa apara.
In prezent, tichetele se vand la mica publicitate sau pe Internet la 1.400-1.600 de lei/bucata. Printre clienti se afla, insa, prea putini doritori sa isi cumpere o masina. Cei mai multi sunt speculantii care spera sa faca profit de pe urma tranzactiilor. Mai nou si dealerii de masini au inceput sa cumpere tichete, pe care le ofera gratuit celor interesati sa cumpere o masina noua.
[img=701][/img]
”E o criza cumplita in piata. Multi si-au pus mari sperante in faptul ca, daca s-au casat atatea masini, vanzarile isi vor reveni. Din pacate, realitatea s-a dovedit alta”, a declarat analistul auto Razvan Marinescu, de la revista Auto Show-room.
Marius Carp, seful retelei concesionarilor Dacia-Renault, se astepta ca programul Rabla sa nu fie un mare succes, indiferent de cate tichete s-au vandut. ”Si-au casat masinile, in general, cei care nu au facut-o in anii trecuti pentru ca nu aveau bani sa isi cumpere o masina noua. Sunt oameni saraci, care au sperat ca vor castiga un ban in plus si vor scapa, astfel, si de plata impozitului pe masina”, a declarat Carp.
Ce se va intampla cu cele aproape 150.000 de tichete aruncate in piata de guvern? Expertii spun ca, in cele din urma, se vor regasi in vanzari, intr-o forma sau alta. ”Probabil cele mai multe vor fi cumparate de dealeri. Le vor oferi clientilor care mai sunt, si asa putini”, spune Marinescu.
Ce masini mai cumpara romanii?
Potrivit datelor APIA, in primele patru luni din 2010, romanii au cumparat, in marea lor majoritate, masini de pana in 10.000 de euro, avand in vedere ofertele speciale din aceasta perioada.
Cele mai vandute au fost modelele Dacia, urmate de Renault Clio, Ford Fiesta, Skoda Octavia, Ford Focus, Volkswagen Golf, Opel Astra, Wolkswagen Polo, Chevrolet Aveo, Hyundai i30 si i20.
[img=685]Ponderile marcilor in totalul importurilor. Sursa: APIA[/img]
Cele mai mari cresteri de vanzari le-au inregistrat, in primele 4 luni ale anului, modelele Hyundai i20 (o crestere de 85,4%), Ford Fiesta (74,1%), Opel Astra (39,2%) si Wolkswagen Polo (25,4%).
Remarcabil este avansul vanzarilor Hyundai pentru modelul i20, pana la 519 exemplare. ”Hyundai a venit pe acest model cu un pret, prin Rabla, de 6.021 euro. La fel, modelul nou Fiesta se vinde la 7.690 de euro, pret ce include cele 3 tichete Rabla. Masina e bine dotata. Vine cu pachetul Celebrity, ce contine aer conditionat, computer de bord, radioCD, geamuri electrice fata si airbaguri frontale” a declarat analistul auto Razvan Marinescu, de la Auto Show-room.
Bineinteles, dincolo de apetitul cunoscut al romanilor pentru masinile ieftine, au fost destul de multi clienti si pentru modelele din clasele superioare.
Astfel, in primele patru luni, s-au vandut 408 de modele BMW, 259 de Mercedes-uri, 312 Audi, 288 de automobile Honda, 688 Toyota, 76 Land Rover, 37 de Jeep-uri dar si 16 Porsche, 12 Lexus-uri, 11 Infiniti si 6 Jaguar.
Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, in luna aprilie s-au vandut, in total, 10.376 autoturisme, in crestere cu 4,6% fata de luna martie. Pe ansamblul primelor 4 luni ale acestui an, s-au vandut in total 28.302 unitati, cu 36,5% mai putine fata de perioada similara din 2009.
Interesant este faptul ca intre datele APIA si inmatricularile contabilizate de politie, exista o diferenta de cateva mii de masini. Astfel, desi s-au vandut in primele 4 luni 28.302 unitati, la politie s-au inregistrat numai 17.694 autoturisme.
[img=699]Vanzarile de automobile pe piata locala in aprilie fata de martie si 2010 fata de 2009. Sursa: APIA[/img]
Diferenta vine din faptul ca multi dealeri care importa masini in Romania le dau mai departe altor parteneri din UE si astfel, masinile apar vandute in Romania, insa ele de fapt se inmatriculeaza in alte tari. O afacere din care dealerii castiga niste bani in plus, prin diferenta de pret intre masinile din Romania si cele vandute in tarile occidentale.
Dacia traieste din exporturi
Potrivit datelor APIA, din totalul masinilor produse de Dacia in aprilie (30.213 unitati), 25.851 masini au mers la export. Astfel, din statistici reiese foarte clar faptul ca Dacia a ajuns sa traiasca aproape exclusiv din exporturi, pe piata romaneasca fiind vandute doar circa 5.000 de masini.
Pe ansamblul primelor 4 luni, Dacia a produs 116.167 unitati, cu 40% mai multe decat anul trecut, dintre care 103.525 au luat calea exportului.
Lansarea noului model, Duster, nu a atras foarte multi clienti romani, desi oficialii companiei se laudau cu liste de asteptare. In aprilie s-au vandut 24 de automobile, dupa ce, in martie, au fost inmatriculate numai 2 exemplare. Potrivit datelor Politiei, cele mai multe masini Dacia inmatriculate in aprilie au fost Logan, 3.415 si 173 Sandero.
Marius Carp, presedintele Asociatiei Concesionarilor Dacia-Renault, spune ca cele mai multe vanzari s-au realizat prin programul Rabla. Iar cea mai ceruta masina a fost Logan Laureate. Modelul ofera aer conditionat, geamuri electrice, airbag sofer, ABS si casetofon.
”Cele mai multe masini s-au vandut prin programul Rabla si credit auto. Mai putini au fost cei cu leasing si chiar foarte putini cei cu banii jos”, a precizat Carp.