Cine vrea sa isi cumpere o masina prin Programul „Rabla” are parte de cea mai buna oferta lansata vreodata pe piata romaneasca, sustin analistii din piata auto.
Dacia si importatorii auto au lansat oferte fara precedent, in care poti cumpara o masina la cheie, fara sa astepti luni de zile, ca anii trecuti, cu un discount ce merge si pana la 4-5.000 de euro si cu dotari optionale gratuite care altadata iti scoteau din buzunar minim 1.000 euro.
[quote=Brent Valmar, director Porsche Romania]Dealerii au stocuri si de aceea se arunca in piata discounturi aberante, care nu pot fi sustinute economic[/quote]
Ar trebui sa fie imbulzeala in centrele de vanzari. Totusi, nu este asa. Si asta pentru ca, spun specialistii, Programul „Rabla” a debutat cu frana de mana trasa. Sunt foarte putini romanii care au bani cash pentru a cumpara o masina. In conditiile in care creditul auto este in continuare blocat, succesul programului este incert.
„Dificultatea cea mai mare pe care poate sa o aiba programul de innoire a parcului auto anul acesta vine din faptul ca pana acum exista acces aproape nerestrictionat la creditare. In conditiile in care accesul la credit este destul de dificil, este posibil ca volumele sa nu fie atinse”, a declarat Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata auto.
Seful retelei de dealeri Dacia, Marius Carp, crede ca, fara o relaxare a creditarii, programul va fi compromis.
„Din experienta anilor trecuti, clientii Programului „Rabla” sunt cei cu venituri reduse, care cumparau masini pe credit. Daca nu mai au acces la banii bancilor, cum sa isi schimbe masina?”, a declarat Carp, pentru DailyBusiness.ro.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a cerut autoritatilor sa caute solutii pentru relansarea creditarii. In opinia membrilor APIA, cea mai buna varianta ar fi fost ca statul sa permita includerea in program si a vanzarilor prin sistemul de leasing.
„Leasingul se acorda mai usor, in acest moment, firmele de leasing fiind dispuse mai mult sa riste decat bancile, in actualul context economic „, a explicat Carp.
Autoritatile nu au luat insa in calcul aceasta solutie si, mai mult chiar, au mai dat clientilor finali ai pietei auto un motiv serios de amanare a deciziei de cumparare. Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat, marti, ca daca nu vor fi vandute masinile prevazute in prima etapa a programului, este posibil ca la vara, prima de casare sa creasca.
„Este un an greu, trebuie sa tinem cont de asta. Daca din primele 20.000 de masini se vand, sa zicem, doar 5.000, atunci este posibil sa crestem prima de casare pentru urmatoarele doua etape ale programului”, a declarat Nemirschi.
Declaratia a dat peste cap planurile dealerilor auto care se asteapta acum ca multi dintre cei care vroiau sa isi cumpere masini prin Programul Rabla sa isi amane achizitia pentru cea de-a doua jumatate a anului cand, daca ar fi sa luam in calcul anuntul lui Nemirschi, ar putea sa beneficieze de o prima de casare mai mare decat cei 3.800 de lei oferiti in prezent.
„Este o gafa de proportii„, a declarat Marius Carp, seful dealerilor Dacia. „Nu este insa prima data cand politicienii vorbesc fara sa isi dea seama de consecintele declaratiilor lor. Sper sa o rectifice”, a mai spus specialistul.
„O astfel de declaratie este extrem de paguboasa. Poate crea confuzie si nu este luata niciun fel de masura pana acum in directia aceasta. Nu exista absolut nimic concret si trezeste un nivel de asteptare care nu este acoperit in fapt cu nimic”, a declarat directorul Porsche Romania, Brent Valmar.
Repartitia cotelor de vanzari genereaza controverse
O alta mare problema a programului este, in opinia specialistilor, modul in care Administratia pentru Mediu a impartit masinile incluse in program.
Francois Fourmont, director general Automobile Dacia, a fost printre primii nemultumiti. Dupa ce Dacia a vandut anul trecut peste 9.000 de masini prin Programul Rabla, managerul producatorului roman se astepta ca Dacia sa primeasca o cota mai mare, in conditiile in care, in acest an, a lansat „Loganul anti-criza „, asa cum l-a botezat presa, de 4.995 euro.
„De doi ani le explicam celor de la Ministerul Mediului ca acest sistem (al repartitiilor cotelor – n.r.) ingradeste libertatea clientului, dar lucrurile nu au fost remediate”, a declarat directorul general de la Dacia.
Seful dealerilor Dacia, Marius Carp a explicat ca „vor fi multi clienti pe care va trebui sa ii refuzam, pentru ca cele 1.731 de masini (alocate Dacia in prima faza a programului – n.r.) vor fi putine „.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a replicat insa ca, dincolo de nemultumirile unora sau altora, este normal ca statul sa dea dreptul tuturor jucatorilor din piata auto sa isi prezinte ofertele, in mod nediscretionar.
„Cine nu va face cel putin 80% din cota pe care si-a asumat-o in prima etapa (ce se incheie pe 29 mai – n.r.) nu va mai fi primit in urmatoarele (1 iunie – 31 august, 1 septembrie – 11 decembrie- n.r.), iar cotele vor fi repartizate celor care fac vanzari”, a declarat Nemirschi.
Pentru a stimula vanzarile prin Programul Rabla, Guvernul a marit in acest an prima de casare la 3.800 de lei si a scazut varsta masinilor eligibile de la 12 la 10 ani.
Potrivit repartizarii, marcile Dacia, Renault-Nissan, Hyundai, Opel si Chevrolet vor vinde fiecare cate 1.731 de masini. Ford a primit o cota de 1.632 de unitati, iar Skoda 1.625. In top, urmeaza Volkswagen cu 1.578 de unitati, Peugeot cu 1.566 unitati, Fiat cu 1.410 locuri si Suzuki cu 1.262 unitati.
Importatorii marcii Seat ar urma sa vanda 650 de unitati, Toyota 519 masini, Mazda 366 unitati, Citroen 317 automobile, Kia 260 de unitati, iar Mitsubishi 156 de masini.
Cele mai putine masini alocate prin programul Rabla apartin marcilor Honda si Lada, cate doua masini fiecare.
A inceput batalia ofertelor
In conditiile in care piata auto a scazut cu peste 60% la inceputul acestui an, dealerii auto au declansat un adevarat razboi al ofertelor, iar programul Rabla este un fel de cireasa de pe tort.
Dacia a lansat, in mod special pentru Programul Rabla, un automobil anti-criza, un Logan fara prea multe dotari, al carui mare avantaj este pretul – 4995 de euro cu TVA. In cadrul programului de innoire a parcului auto, cei interesati pot cumpara si Sandero, la un pret care porneste de la 5.895 de euro. Dacia a plusat cu garantie de 4 ani sau 120.000 de kilometri.
Firma mama, Renault, vinde prin programul Rabla, noul Simbol de la 6500 de euro cu TVA, iar pentru celelalte modele ofera discounturi foarte mari – 3.300 de euro la Clio si 4.384 euro pentru Laguna Berlina.
Chevrolet vinde modelul Spark incepand cu 5.849 euro cu TVA, Aveo intr-o versiune optima de 7.184 euro si Lacetti la 9390 de euro. Hyundai, una dintre marcile cu cele mai mari cresteri de vanzari de pe piata romaneasca, a anuntat o oferta de 7.414 euro pentru modelul i10, Getz incepand cu 8.092 euro, Accent – 7366 euro, i30-10.984 euro, Tucson de la 14.554 euro si Santa Fe pornind de la 22.884 euro, toate preturile cu TVA inclusa.
Opel propune in cadrul Programului „Rabla” varianta Astra Clasic la un pret de 8.990 euro cu TVA, iar pentru celelalte modele ofera reduceri de pana la 5.000 de euro.
Ford mizeaza pe cel mai bine vandut model al sau, Focus, pentru care ofera un pret de 10.600 de euro cu TVA inclus. „Proaspat lansate la nivel national, noul Ford Fiesta si noul Ford Ka pot fi achizitionate de asemenea prin program. Astfel, pentru orice Ford achizitionat, prima de casare atinge valoarea de 7.600 lei”, a declarat Dragos Magdalina, directorul de vanzari al Romcar, importatorul marcii Ford.
Skoda prezinta noua Fabia cu 7990 euro cu TVA inclus, iar Citroen face reduceri promotionale de la 880 euro pentru C1, la 2500 euro pentru C3.
Autoitalia vinde, printre altele, Fiatul 500 pornind de la 10.616 euro cu TVA inclus, Albea de la 6883 euro, Grande Punto incepand cu 8900 euro, Linea cu 8900 euro si Bravo de la 11.276 euro.
Brent Valmar, directorul Porsche Romania, a explicat discounturile spectaculoase oferite de dealeri prin existenta unor stocuri pe care vor sa le lichideze.
„Este o situatie delicata, dealerii au stocuri si de aceea se arunca in piata discounturi aberante, care nu pot fi sustinute economic”, a spus Valmar, care a adaugat insa ca firmele inregistreaza, chiar si in aceste conditii, profit.
„Toata lumea vinde pe profit deoarece masinile au fost importate cand leul era mai puternic decat acum, in comparatie cu euro”, a precizat Valmar.