Daca esti din Bucuresti sau sectorul Ilfov si vrei sa inmatriculezi o masina, sa iti preschimbi permisul sau certificatul de inmatriculare, trebuie sa te inarmezi cu un vraf de acte si cu multa, foarte multa rabdare.
In primul rand trebuie sa stii ca exista documente pe care trebuie neaparat sa le ai la dosar si care nu apar in ghidurile de pe internet, de la chitanta de plata a taxei de poluare la copie dupa asigurarea RCA. Daca ai originalele, le poti copia si dactilografia la centrele aparute ca ciupercile dupa ploaie in apropierea sediului din sos. Pipera 49. Trebuie sa stii insa ca vei plati ceva mai mult decat in oras, in medie 0,5 lei/pagina.
Insa marea problema nu o constituie atat actele, cat cozile uriase care te asteapta. In conditiile in care zilnic, la sediul DRPCIV, vin intre 1.000 si 2.000 de oameni, timpul de asteptare pentru inregistrarea unor acte este de cateva ore. Astfel, luni, in jurul pranzului, erau inscrisi la ora 13.00 peste 700 de oameni, in conditiile in care operatorii de date prelucrau abia dosarele cu numarul 300. Doua ore mai tarziu, numarul celor care solicitasera bon de ordine trecuse de 1.000. La ghisee se prelucrau dosarele cu numarul 400.
[gallery:71]
”E incredibil de aglomerat. Stau deja de doua ore si cred ca o sa mai stau cel putin doua”, spune un barbat care incerca sa inmatriculeze un automobil adus din Franta. ”Am facut dosarul, am toate actele, insa dureaza foarte mult. Am inteles ca de vina e Programul Rabla, pentru cei mai multi stau la coada sa isi radieze masinile”, mi-a mai spus acesta.
Introdus pentru a eficientiza activitatea si a evita haosul existent in trecut la sediul vechi din Udriste, noul sistem de bonuri de ordine nu ajuta decat in masura in care iti ofera o oarecare siguranta ca dosarul tau va fi analizat atunci cand iti vine randul, dupa cateva ore de stat la coada. Nu iti spune cat ai de asteptat, daca merita sa mai astepti 200 de numere si daca, pana la sfarsitul programului, vei reusi sa iti inregistrezi dosarul.
Insa, cum romanul este inventiv, s-a gasit o solutie, bineinteles, contra-cost. Pentru ”numai” 10 lei, poti cumpara bon de ordine ceva mai in fata. Ti le vand intermediarii care te intampina inca de la intrare in curtea Politiei.
Cum merge afacerea? Raspunde unul dintre ei. ”Pai e simplu. Ma duc eu sau trimit pe cineva sa ia niste bonuri, mai de dimineata, si astept sa apara clientii. Cei mai mult apar in jurul pranzului, cand vand ca painea calda”, mi-a spus acesta. Bineinteles, ii e teama sa isi dea numele. ”M-am apucat de treaba asta de cateva luni. M-a invatat si pe mine cineva. Acu’ suntem mai multi aici care vindem. Nu mai merge chiar asa bine, pentru ca si cei care iti fac copii la acte s-au prins de faza si vand si ei bonuri. E concurenta mare”.
Imi spune ca vinde in zilele bune cam 40-50 de bonuri. Adica, un simplu calcul arata un castig net de 400-500 de lei pe zi.
”Nu e tot timpul asa, mai sunt si zile proaste, dar nu plec cu mai putin de 150-200 pe zi”, imi spune. ”Pai decat sa stea omul la coada cu orele, mai bine da un ban, dar sta in fata. Insa nu vindem oricui, ca ne e si noua frica. Ca poate sa ne prinda politistii”.
Cu bonul nou (aveti grija la data inscrisa pe el) va veti putea aseza linistit la coada, multumiti de faptul ca ati salvat cateva ore de asteptare. Odata ajuns la ghiseu, veti avea garantia ca in 2-3 ore, noile acte vor fi gata, pentru ca la acest capitol politia da intr-adevar dovada de operativitate.
Piata auto iese din coma
Pe vremuri, cozile la sediul din Udriste ajunsesera subiect de afacere. Pentru 10-20 de lei, in zona misunau zeci de intreprinzatori care erau dispusi sa stea in locul tau la coada si sa iti dea telefon cand mai aveau 2-3 oameni inainte. Tu, intre timp, in cele cateva ore, puteai sa mai rezolvi o parte din problemele de zi cu zi, mai cu seama ca sediul Politiei era in centrul orasului.
Acum, la noul sediu din Pipera, esti practic izolat. Nu ai decat 2 automate de cafea si dulciuri, iar in zona traficul e infernal. Asa ca nu iti mai ramane decat sa astepti. ”Sediul asta arata foarte bine, parca e un sediu de banca. Nu inteleg insa de ce, daca sunt atatea ghisee, numai 3 sau 4 sunt deschise. La inmatriculari si preschimbari acte sunt doar 4 ghisee la cateva sute de oameni”, spune un alt sofer, revoltat de faptul ca asteapta de aproape 2 ore.
Vestea proasta este ca timpul de asteptare ar putea creste. Piata auto a inceput sa se dezghete si numarul clientilor a crescut. Potrivit datelor Directiei Regim Permise Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, inmatricularile de autoturisme noi au crescut in martie cu 51% fata de februarie, la 4.027 unitati, dar s-au injumatatit comparativ cu aceeasi luna a anului 2009.
Per total, numarul de vehicule inmatriculate in martie a urcat cu 44%, la 5.405 unitati, insa a scazut cu 48% comparativ cu acceasi luna a anului 2009.
Datele statistice arata ca cea mai vanduta marca din Romania a ramas Dacia, cu 836 de unitati, cele mai multe prin programul Rabla. Si asta in pofida unei scaderi de 56% fata de martie 2009.
Marca autohtona este urmata in clasament de Volskwagen si Ford, care au inregistrat vanzari de 477 (scadere de 51%), respectiv 394 de unitati (minus 66%).