“Am intentia de a introduce, daca e posibil de la jumatatea anului vitor, daca nu, atunci de la 1 ianuarie 2013, o carte verde, care inseamna, ca si in alte state, ca trebuie sa te duci in fiecare an la cei care verifica noxele si fac masurarea, iar daca nu mai corespunzi normelor, nu poti sa mai circuli pe drumurile publice, trebuie sa repari masina si platesti o taxa in functie de noxe. Atunci plateste toata lumea”, a declarat, marti, ministrul Laszlo Borbely.
“Va fi o taxa mult mai mica, evident, iar atunci vom renunta la taxa de prima inmatriculare si toata lumea va avea acelasi statut, cel care polueaza plateste. Din pacate, toate masinile, chiar daca sunt mai noi, intr-o anumita masura polueaza”, a mai precizat ministrul.
DailyBusiness.ro a scris in ultimii trei ani, in repetate randuri, despre faptul ca in cele din urma, Guvernul va fi nevoit sa aplice un impozit auto unitar, pentru ca taxele de prima inmatriculare nu respecta legislatia europeana.
Cat va fi noul impozit? Analistul auto Razvan Marinescu spune ca este destul de dificil de estimat. Cu siguranta, insa, il va depasi pe cel platit in prezent la primarie.
“Se va calcula dupa o grila ce va include vechimea masinii, norma de poluare si capacitatea cilindrica. Pornind de la un impozit minim de 56 de lei, platit acum pentru un Logan din 2000, se poate ajunge usor la sume de ordinul miloanelor, daca se va lua in calcul vechimea si norma de poluare”, a explicat expertul.
Calculele sunt, bineinteles, pur teoretice. Ramane ca Executivul sa decida modalitatea de calcul. Daca se va merge pe “modelul german”, cert este ca va fi, in unele cazuri, mai ieftin sa scapi de masina decat sa o tii in parcare.
[b]O bomba sociala?[/b]
“Introducerea impozitului auto in functie de gradul de poluare echivaleaza cu o bomba sociala”, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/o-bomba-sociala-peste-1-milion-de-romani-fortati-sa-renunte-la-automobile-64875/]a declarat pentru DailyBusiness.ro[/url] Marius Carp, fostul director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in prezent secretar general al Asociatiei Concesionarilor Dacia Renault.
[img=1961][/img]
Asta pentru ca, daca impozitul va fi cu atat mai mare cu cat masina este mai veche si are un motor mai poluant, cateva milioane de romani vor avea de platit sume considerabile.
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/o-bomba-sociala-peste-1-milion-de-romani-fortati-sa-renunte-la-automobile-64875/]Calculele DailyBusiness.ro[/url], realizate pe baza statisticilor oficiale privind parcul auto, arata ca peste 1 milion de masini mai vechi de 15 ani ar putea fi radiate fortat daca Guvernul va introduce impozitul auto anti-poluare.
“Cum majoritatea sunt Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, va fi mai ieftin sa scapi de masina decat sa platesti impozit”, afirma analistul auto Razvan Marinescu. Asta mai cu seama ca majoritatea proprietarilor de astfel de masini sunt pensionari sau persoane cu venituri reduse.
Potrivit datelor Registrului Auto Roman, din cele 5,4 milioane de automobile inmatriculate, 932.000 unitati sunt mai vechi de 20 de ani, aproape 1,3 milioane au o vechime cuprinsa intre 6 si 10 ani, 1,1 milioane vehicule intre 3 si 5 ani, iar aproape 640.000 aveau o vechime de pana la doi ani.
Parcul auto din Romania are o varsta medie de 11,5 ani, in conditiile in care media europeana se situeaza la 8-8,5 ani.
[b]Impozitul auto, bucuria dealerilor[/b]
Introducerea noului impozit auto va reprezenta o adevarata “mana cereasca” pentru producatorii si dealerii auto.
Confruntati cu o scadere masiva de vanzari in ultimii 2 ani, vanzatorii de automobile spera ca multi dintre proprietarii de masini mai vechi de 10 ani vor fi “impulsionati” prin noul impozit sa le vanda si sa isi cumpere altele noi.
[img=2025][/img]
“Statul, bineinteles, va continua sa imparta cu larghete tichete Rabla, mimand protectia sociala a celor “napastuiti” de noul impozit auto”, a explicat Marinescu.
Ultimele date ale Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) arata ca vanzarile de autoturisme au scazut in primele 7 luni cu 14,7% fata de aceeasi perioada din 2010, la 52.249 unitati. Piata auto s-a intors, astfel, la situatia din 1995.
[b]Impozitul, cel mai probabil dupa alegeri[/b]
Analistii se asteapta ca noul impozit auto sa fie introdus anul viitor, dupa alegerile parlamentare. “Nu cred ca vor risca sa il introduca mai devreme, pentru ca ar insemna sa isi traga presul de sub picioare”, afirma expertul Daniel Condrea.
Impozitul va fi lansat, cel mai probabil, in momentul in care Dacia si Ford, cei doi mari producatori auto din Romania, isi vor lansa noile modele de Logan respectiv B-Max. “O coincidenta, nu?”, se intreaba analistul.
Consultantul economic Cristian Dinulescu spune ca, daca privim din punct de vedere macro-economic problema, sprijinul acordat de stat industriei auto este unul normal.
“In toate tarile se intampla la fel. Franta a ajutat cu bani Renault si Citroen, la fel in Germania cu VW. Pana la urma, Dacia este principalul exportator, iar industria auto genereaza o dezvoltare economica pe orizontala”, a explicat acesta.
Marius Tudor, secretarul general al APIA, declara recent ca ‘Programul Rabla trebuie sa continue 4-5 ani pentru a avea un parc auto mult intinerit si mai putin poluant”.
De la debutul programului, aflat in prezent la a sasea editie, au fost casate peste 300.000 de ‘rable’, in general cu o vechime mai mare de 20 de ani si au fost cumparate peste 190.000 de masini noi, care indeplinesc normele de poluare Euro4 si Euro5.