Coordonand un portofoliu diversificat, care include de la companii din zona industriala, pana la companii din turism, Mihai Fercala a discutat cu DailyBusiness.ro despre nemultumirile, planurile si asteptarile sale de la un domeniu pe care, recent, a marturisit ca l-ar „arunca peste bord”, daca ar putea: turismul.
[quote]Este mai usor sa invarti bani pe piata de capital sau sa construiesti roti, decat sa castigi bani din turism[/quote]
Recent, seful SIF Transilvania a declarat ca ca nu mai are in plan noi investitii in sectorul de turism, domeniu care acopera circa 25% din portofoliul societatii, pentru ca este un domeniu cu un grad de risc prea mare. Banii SIF Transilvania urmeaza sa fie investiti, potrivit lui Fercala, pe piata de capital, cea financiar-bancara si industriala.
„Eu, nici daca as fi fost silit, nu cred ca as fi lucrat in domeniul turismului. Sunt prea multe nebuloase si reguli de invatat. Este mai usor sa invarti banii pe piata de capital si sa construiesti roti, decat sa castigi bani din turism, in conditiile in care trebuie sa faci pe dracu’ in patru sa aduci clientii la tine, infrastructura nu exista pe piata locala, iar nivelul de civilizatie pe care il oferim este inca redus”, spune Fercala, care considera ca turistii straini care vin in Romania o fac mai degraba din curiozitate, decat pentru a se odihni si relaxa.
„Vin cu masina si nimeresc in turma de oi, ineditul ii determina sa faca doua poze, dupa care le trece entuziasmul, cand fac de la granita de vest a tari pana in centru o zi intreaga si ajung epuizati, asta daca au scapat fara niciun accident”, spune presedintele de SIF.
„La un moment dat niste turisti englezi care au venit pentru prima data in Romania, vazand trenurile, mi-au spus este foarte inedit la noi. I-am intrebat de ce si mi-au zis: „Pai, trenurile sunt cum am vazut in carti ca era la noi pe la 1.700”, adauga Fercala.
[quote]Turistii straini vin cu masina si nimeresc in turma de oi[/quote]
Cu o atitudine critica fata de proprii manageri, acesta spune ca sefii companiilor de turism din portofoliul societatii nu corespund inca standardelor sale.
„Nu pot spune ca s-au ridicat inca la nivelul asteptarilor mele, pentru ca oriunde ma duc gasesc inca multe deficiente. Personalul care opereaza in aceste companii nu se ridica intotdeauna la nivelul asteptarilor noastre, cei care se ocupa de marketing nu intodeauna sunt suficienti de flexibili ca sa se adapteze pietei”, spune Fercala, care da ca exemplu o greseala din aceasta vara a echipei de marketing, care nu a scazut tarifele unitatilor de pe litoral la momentul potrivit.
Este managementul strain si afilierea la companiile internationale o solutie pentru hotelurile din portofoliu? SIF Transilvania a anuntat, anterior, ca ia in calcul aceasta varianta, iar Fercala mentioneaza ca ideea este foarte actuala, „mai ales in contextul crizei si in conditiile dificultatilor managerilor romani din acest sector de a gasi variante de a iesi din criza”.
Totusi, afilierea la un lant hotelier international are si dezavantaje. „Am avut discutii cu proprietarii de hoteluri care au management strain si sunt incluse in lanturi internationale, si nu sunt foarte incantati. Sunt costuri mari de administrare si profituri mici, inca. Trebuie ca si managerii marilor lanturi hoteliere sa se adapteze situatiei concrete din Romania, iar noi sa ne adaptam la standardele lor de intelegere”, spune Fercala.
In ceea ce priveste „educarea” managerilor romani din turism, Fercala spune ca „o sa incercam sa ne trimitem managerii in niste concedii platite in principalele centre de interes din Europa, sa vada cum merg lucrurile acolo si sa caute defectele. Daca nu le gasesc, sa se intrebe de ce la ei nu sunt si la noi exista”, spune Fercala, care are in plan sa deschida si o scoala de turism la Brasov, insa nu pentru pregatirea managerilor pe care ii trimite la scoli de profil din afara tarii, ci pentru personalul „de jos”.
„Vom incerca sa facem aceasta scoala si pentru ca nu mai avem incotro. Nu mai exista personal calificat. Avem mari probleme cu personalul din statiunile balneo climaterice, medici specializati pe recuperare sau asistente medicale”, declara Fercala.
„Sper ca 2010 nu va fi cu mult mai rau, dar sunt sceptic”
„Daca nu se va instala un guvern pana la finalul acestui an si daca guvernul nu va elabora repede un plan de redresare care sa scoata Romania din impas, agentii economici isi vor schimba strategiile. Unii vor face totul pentru a supravietui, alti vor inchide, iar altii, ca si noi, vor astepta. E greu sa fac orice estimare, pentru ca nu am elementele necesare. Am doar o singura speranta, 2010 sa nu fie cu mult mai rau decat 2009, dar sunt destul de sceptic si in aceasta afirmatie”, spune Fercala.
Fercala spune ca toate societatile din turism controlate de SIF Transilvania vor fi profitabile in 2009, insa profitul se situeaza la 10-15% din valoarea de anul trecut.
Pornind de la aceste premize, societatea si-a revizuit strategia si nu mai face investitii noi in turism, dar vor finaliza proiectele incepute.
Una dintre cele mai importante investitii pe care societatea o are in derulare este modernizareastatiunii balneare Felix, o investitie totala de 22-24 mil. euro.
„Incercam sa schimbam perceptia asupra statiunilor balneare, din locuri in care se aduna pensionarii, in centre de divertisment pentru toate categoriile de varsta”, spune Fercala, care explica ca „de aceea trebuie sa facem niste obiective care sa atraga pe toata lumea. Asta vom demonstra la Felix in Oradea, unde vom separa complet tratamentul balnear de partea de divertisment”.
SIF Transilvania a infiintat si o companie separata de Turism Felix pentru acest complex de agrement, societate la care insa Turism Felix este actionar majoritar. Fercala a marturisit ca aceasta noua societate a fost infiintata doar din ratiuni financiare.
„Trebuia sa continuam investitiile si sa facem majorari succesive de capital. Cum compania Turism Felix este listata la bursa, nu era bine sa aiba un capital social enorm de mare, care putea sa fie comparat cu profitabilitatea ei si ar fi influentat puternic cotatiile”, explica seful SIF.
De asemenea, Fercala a mai dezvaluit o parte a mentalitatii sale de afaceri, spunand ca motivul pentru care societatea pe care o coordoneaza a cumparat Baile 1 Mai din Oradea este pentru ca nu a dorit sa aiba concurenta pentru Baile Felix.
„Am cumparat integral Baile 1 Mai, pentru ca am dorit sa nu avem nicio concurenta in jur. Exista foarte multe terenuri acolo si daca altii ar fi cumparat si ar fi inceput sa construiasca hoteluri, ne-ar fi cauzat probleme”, spune Mihai Fercala.
Compania mai are in plan sa reabiliteze si sa renoveze si hotelurile Oltul si Tusnad din Tusnad.
In Covasna, compania a obtinut toate avizele pentru modernizarea hotelului Caprioara, insa asteapta si finalizarea proiectului de modernizare pentru hotelul Bradul din apropiere astfel incat sa le finalizeze simultan. Compania mai are in plan sa reabiliteze si statiunea Oglinzi din Piatra Neamt.
Compania va finaliza integral anul viitor si lucrarile de modernizare incepute la hotelul Buzias din localitatea cu acelasi nume si pe cele ale hotelului Orizontul din Predeal.
De ce nu vin investitorii pe litoral? „Nu te poti razboii cu barmanii, chelnerii si sefii de receptie, care peste noapte au devenit proprietari”
Pe litoral, SIF Transilvania mai are in plan reabilitarea unui singur hotel, Narcis din Saturn, insa vizeaza valorificarea mai multor hoteluri, astfel incat investitiile sa fie realizate din resursele propriile ale companiilor turistice.
„SIF Transilvania nu va mai deschide sertarul cu lichiditati pentru nimeni, companiile vor trebui sa se descurce singure si managementul lor sa arate ca are calitatile manageriale pe care noi speram sa le aiba si sa gaseasca resurse, iar noi sa intervenim doar in cazuri foarte critice”, spune Fercala, care a adaugat – „avem bani, dar ei vor fi folositi in alte domenii de activitate, in special pe piata de capital, in sectorul financiar-bancar si cel industrial, pentru a finaliza si acolo investitiile pe care le derulam si a ne consolida participatiile”.
De ce vinde active de pe litoral? Fercala a explicat ca incearca sa targeteze un public cu venituri peste medie, asa ca vrea sa vanda toate activele de o stea, 2 stele si 3 stele din portofoliu.
„Incercam sa ne cantonam pe segmentul de lux, asta conditionati si de situatia efectiva care exista pe litoralul romanesc: puzderie de proprietari marunti cu o lipsa totala de abilitati pentru a exploata aceste sectoare. De aceea, niciunul din marii investitori in turism din lumea occidentala nu a venit sa investeasca pe litoralul romanesc. Nu te poti razboii cu barmanii, chelnerii si sefii de receptie, care peste noapte au devenit proprietari de baze turistice”, spune Fercala.