“In urma drumului de succes parcurs
de managementul Twitter in orientarea investitorilor institutionali,
cererea a fost atat de mare, incat actiunile au fost de 30 de ori
suprasubscrise inainte de tranzactionarea lor pe New York Stock
Exchange. Odata incheiate primele zile de tranzactionare, sa examinam
IPO-ul si felul in care va arata viitorul pentru investitorii
Twitter”, a spus Garnry.
Cota initiala de pret a fost stabilita
intre 17-20 dolari per actiune, ceea ce s-a tradus printr-o evaluare
foarte corecta, avand in vedere perspectivele actuale. Cu trei zile
inainte de data IPO, cota de pret a fost ridicata la 23-25 dolari,
inainte sa fie ridicata din nou, in cele din urma, la 26 dolari per
actiune, ca urmare a unei cereri tot mai mari.
Si a tot crescut de atunci, desi
Twitter a tinut ca pretul actiunilor sa nu depaseasca 26 dolari,
tocmai pentru a evita situatia similara a IPO-ului Facebook, cand
pretul actiunilor a fost umflat considerabil.
“Managementul
Twitter a insistat pe un procent mic de investitori din zona retail,
in favoarea mai multor investitori institutionali, pe termen lung.
Din ce am putut auzi, un grup de mari investitori institutionali
au cumparat aproximativ 50% din actiunile emise”, a declarat
oficialul Saxo Bank.
Pretul actiunilor a fost deschis de New
York Stock Exchange la 45.10 dolari, un pret semnificativ mai mare
decat IPO-ul de 26 dolari, care a oscilat puternic in primele minute
inainte ca cererile de cumparare sa ajunga la un punct culminant,
impingand pretul actiunilor la un nivel record de 50.09 dolari per
actiune.
Cu toate acestea, entuziasmul a fost de
scurta durata, iar pretul actiunilor a scazut rapid la pretul de
pornire de 45 dolari, inainte de a mai flirta putin in jurul cifrei
de 44 dolari. La acest moment, Goldman Sachs probabil a inceput sa
devina mai agresiv in a stabili o norma de pret pentru ca ziua de
tranzactionare sa fie incheiata cu succes, a mai mentionat Peter
Garnry.
In timp ce sesiunea de tranzactionare a
continuat, pretul actiunilor a inceput incet sa creasca in jurul
cifrei de 48.50 dolari per actiune, scazand inapoi la 45 dolari per
actiune, ca intr-o reluare a primei zile de tranzationare a Facebook,
care a incheiat ziua la exact acelasi pret de deschidere.
Daca deja-vu-ul Facebook persista,
Twitter ar putea avea parte, foarte probabil, de noi presiuni asupra
pretului actiunilor. Facebook a pierdut 11% in a doua zi de
tranzactionare.
Conform lui Peter
Garnry, pe baza pretului de deschidere de
45 dolari per actiune, Twitter este
evaluata la 21.7 EV/Sales.
Dublu fata de evaluarea Facebook, care deja este cotata cu un pret
agresiv (a se vedea tabelul de mai jos). Mesajul cheie pentru
investitori este ca aceasta evaluare va mari consecintele riscurilor
ivite in cazul in care Twitter nu satisface asteptarile in
urmatoarele comunicate pe incasari.
Daca exemplul Facebook, drept companie
tranzactionata public, ofera vreo orientare, Twitter va intampina
dificultati in a satisface asteptarile investitorilor in primul
an de companie publica. Fiecare detaliu va fi examinat la urmatoarea
sesiune pe incasari, iar investitorii vor fi probabil foarte critici
vizavi de performantele coroborate cu nivelul foarte mare al
evaluarii companiei.
Din combinatia unor actiuni
restrictionate lansate pe piata, a unor actiuni preferentiale
exceptionale si a numeroase variante de actiuni, ar rezulta o ecuatie
care va fi depasita de presiunea de alimentare cu actiuni si, drept
urmare, pretul actiunilor va tinde sa scada anul viitor.
“Acestea fiind spuse, pretul
actiunilor si fundamentele companiei pot functiona in doua lumi
diferite. Asadar, in timp ce pretul actiunilor se poate afla sub
presiune de-a cursul unui an, fundamentele de baza ale companiei se
pot consolida cu usurinta, asa cum a fost cazul IPO-ului Facebook de
anul trecut”, a mai spus Peter Garnry.
Citeste si:
Twitter a atras de 3 ori mai multi bani decat Romgaz prin IPO