„Am lansat Extreme Training in urma cu 3 ani, axandu-ne activitatea pe programe de training si team building. In 2007 am inregistrat venituri de circa 300.000 lei (81.000 euro), iar pentru 2008 cred ca vom creste cu circa 30%”, a declarat pentru DailyBusiness Marian Rujoiu, managerul general al companiei.
Compania lucreaza cu sase traineri profesionisti, si pregateste alti 3 care isi vor incepe activitatea pana la sfarsitul anului.
Clientii preponderenti ai furnizorului vin din aria auto, imobiliara si medicala, iar cele mai cerute programe sunt trainingurile de vanzari, time management, tehnici de negociere si management de proiect. Tariful mediu zilnic pentru un training desfasurat de companie este de 1.000 de euro, pe o grupa de pana la 20 de participanti.
Pe partea de teambuilding, cele mai solicitate sunt programele care combina exercitii de comunicare cu activitati extreme (paint ball, ATV-uri, tiroliana sau rapel), dar si cele care simuleaza scenarii spectaculose, gen „treasure hunt”.
Training-urile insumeaza circa 80% din piata locala de HR
Potrivit lui Marian Rujoiu, training-urile ocupa o pondere de circa 75-80% din totalul pietei locale de HR, in timp ce teambuilding-ul detine un segment mult inferior. Explicatia acestui decalaj este explicat de seful Extreme Training prin specificul celor doua servicii: in timp ce trainingul raspunde unor nevoi de perfectionare a angajatilor, team buliding-ul are caracter ocazional.
Tot pentru asigurarea unei profesionalizari permanente a angajatilor, nume importante de companii multinationale care activeaza in Romania au ales sa-si internalizeze serviciile de training, prin angajarea unui trainer permanent. Insa cat de eficienta este in timp aceasta solutie?
Marian Rujoiu neaga eficienta pe termen lung a acestei optiuni, motivand fapul ca un trainer nu poate fi performant in cazul in care are contact cu un singur mediu.
„Lucrand pentru un singur client, in calitate de angajat, trainerul este cumva izolat, ii lipseste competitia, iar feedback-ul pe care il vor primi cei care lucreaza in agentii de training va fi mult mai puternic decat cel primit de trainerul angajat in departamentul unei multinationale”, a explicat Rujoiu.
Cat persista efectele unui teambuilding asupra angajatilor
Potrivit lui Rujoiu, companiile au inceput sa renunte la conceptul potrivit caruia teambuilding-ul este o forma de a-ti trimite angajatii in vacanta, acceptandu-l ca pe o investitie avantajoasa.
„Teambuildingul este o forma de invatare pe furis, discreta, care activeaza inteligenta emotionala: stapanirea de sine, empatie cu grupul, autocontrol, iar efectele unui teambuilding este imediat. Participantii primesc un feedback direct, intre ei, si invata sa-si asume un comportament, si o comunicare non-violente, o cultura pro solutie”, a precizat managerul general Extreme Training.
Printre dezavantajele participarii la un program de teambuilding, indicate de Rujoiu, se numara riscul adancirii fisurilor deja existente in cadrul echipei.
„90% din relatiile angajatilor unei companii se consolideaza dupa un teambuilding, insa 10%, fisurate dinaintea programului, isi adancesc problemele in timpul si dupa teambuilding. Sunt descoperiti, in acest caz, angajati cu caractere diferite, si cu obiective diferite ale grupului, respectiv ale companiei”, a afirmat reprezentantul Extreme Training.
„In aceste situatii, angajatorul are doua solutii, ori descopera din timp fisura si incearca sa o repare, ori renunta la angajatul neadaptat la cultura grupului si a companiei”, a adaugat acesta.