O tanara de 26 de ani lucra la o agentie de PR si comunicare din Romania pana cand a decis sa isi dea demisia. Satula de programul de lucru, care se intindea mult peste 8 ore, aceasta a cerut sa i se aduca un coleg nou. Cum acest lucru nu s-a intamplat, si-a dat demisia. A parasit firma si a decis sa-si ia o luna „sabatica” in care sa se rupa de toate.
La fel ca ea procedeaza si alti tineri curajosi care decid sa renunte la confortul unui job caldut, desi perspectivele de re-angajare nu sunt tocmai roz.
Rata somajului in randul tinerilor din Romania a depasit 25% in primul trimestru al anului, potrivit Institutului National de Statistica (INS). Iar situatia de pe piata muncii nu da semne de imbunatatire prea curand.
[b]Isi creeaza propriul job[/b]
La nivel mondial, 13% dintre tineri, adica 75 de milioane de persoane, sunt someri iar multi sunt angajati sub nivelul lor de pregatire – conform datelor Organizatiei Mondiale a Muncii. In unele tari rata somajului depaseste nivelul de 30% in randul tinerilor.
Solutii care sa dea rezultate peste noapte nu exista, dar marea speranta sta in antreprenori. Pe langa sustinerea antreprenorilor ca motor generator de locuri de munca, cu cat mai multi tineri vor deveni antreprenori, cu atat va fi mai mica rata de somaj in randul tinerilor, noteaza EY.
In SUA, cei din generatia Millennials, cu varsta cuprinsa intrei 18 si 29 de ani, aleg tot mai mult calea antreprenoriatului decat un parcurs profesional clasic.
Piedicile tot mai mici in calea unui business in mediul digital, accesul la educatie antreprenoriala, mediatizarea unor exemple de succes precum cel al fondatorului Facebook, Mark Zuckerberg, si lipsa de job-uri din corporatiile americane determina cea mai noua generatie de angajati sa-si creeze propriile job-uri. Iar daca trendul va continua, tinerii ar putea deveni cea mai antreprenoriala generatie din istoria SUA, scrie CNBC.
35% dintre tineri si-au lansat o afacere proprie in paralel cu job-ul, iar 72% intentioneaza sa-si dea demisia si sa devina independenti 100%, potrivit unui studiu realizat in SUA. Mai mult, 27% din tineri sunt deja propriii lor patroni, iar procentul urmaza sa creasca. Si asta pentru ca, din cauza conditiilor economice nefavorabile, multi tineri si-au amanat planurile de a incepe o afacere. 51% din membrii generatiei Millennials intentioneaza insa sa deschida un business in urmatorii 5 ani.
Datorita Internetului, barierele catre lumea antreprenoriatului sunt mai putine pentru tineri decat in cazul generatiilor anterioare. In plus, social media le permite sa se conecteze si sa isi promoveze propriile afaceri.
De asemenea, este mult mai usor acum sa iti deschizi o afacere in prezent, apeland inclusiv la metode precum cea de tip crowdfunding. Site-uri precum Kickstarter si AngelList ii ajuta pe antreprenori sa adune capitalul necesar pentru a-si porni business-ul.
Pe langa faptul ca este vazut ca o alternativa viabila la cariera, antreprenoriatul este elogiat si de mass media. Daca inainte era „cool” sa lucrezi pentru o companie faimoasa, acum antreproniatul este la moda.
Pana si mutatul inapoi cu parintii – miscare pe care o fac tot mai multi absolventi de facultate – incurajeaza mentalitatea antreprenoriala. Locuind cu parintii inseamna cheltuieli de intretinere mai mici, ce permit investitii in idei de afaceri.
In 2012, circa 36% din tineri locuiau impreuna cu parintii, acesta fiind cel mai ridicat nivel din ultimii 40 de ani. „Traieste-ti propriul vis, nu pe al altora”, pare sa fie deviza tinerilor care aleg sa devina antreprenori si nu corporatisti.
Cum sunt sprijiniti tinerii romani sa devina patroni
In martie anul acesta, Departamentul pentru IMM-uri, mediul de afaceri si turism a lansat o sesiune de inscrieri in „Programul pentru stimularea
infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre
intreprinzatorii tineri”, precum si pentru „Programul national
multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul
femeilor manager din sectorul intreprinderilor mici si mijlocii”.
Astfel,
debutantii in afaceri, cu varsta de pana la 35 de ani, au putut depune
online cereri de finantare pana la epuizarea bugetului in valoare de
21 milioane lei.
Conform Ghidului solicitantului, tinerii beneficiaza de alocatii financiare nerambursabile
reprezentand cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro, echivalentul
in lei, din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului
de afaceri, pentru care fac dovada surselor de cofinantare.