[b]Orange Romania[/b] a optat pentru concursuri interne si aplicatia „Bursa de idei”, unde orice angajat poate sa isi posteze oricand sugestiile si observatiile.
[b]BRD-Group Societe Generale[/b] a ales, pe langa competitia la nivel de grup, programul „Inovezi? Spune-ne si noua!, prin care angajatii pot trimite propunerile pe o adresa de mail dedicata.
Practica producatorului de cafea [b]Strauss Romania[/b] pentru colectarea ideilor este un panou de 180×120 cm impartit in trei coloane: „sugestii noi”,”in lucru” si „implementate”. Angajatii au astfel o imagine de ansamblu a contributiei pe care o au asupra business-ului.
Modalitati diverse, dar care au un singur scop: sustinerea si cresterea afacerii prin intermediul oamenilor care lucreaza zi de zi la construirea ei.
[b]Ce se intampla cu ideile culese?[/b]
„Propunerile sunt verificate de catre analisti de business si experti din diferite departamente. Daca ideile propuse aduc beneficii masurabile, ele sunt dezbatute in detaliu, aprobate de catre top management si apoi implementate in departamentul caruia se adreseaza ideea”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Ioana Marcu, HR director Orange Romania, membru al HR Club.
Reprezentantul operatorului telecom spune ca in mai multe filiale ale grupului France Telecom, care opereaza brandul Orange, sunt implementate procese asemanatoare „Bursei de idei” din Romania, prin care angajatii sunt incurajati sa se exprime.
„Toate ideile si inovatiile primite sunt gestionate intr-o aplicatie informatica unica pentru toti salariatii Grupului. Acestea sunt selectate si ierarhizate de o comisie formata din manageri ai bancii. Anual se acorda 3 premii primilor 3 salariati clasati in urma selectiei. De exemplu, bugetul alocat pentru premiile acordate angajatilor BRD in 2010 a fost de 25.000 euro”, a declarat Guy Poupet, presedinte si director general, BRD-Groupe Societe Generale, membru HR Club.
Atat in cazul France Telecom, cat si al Societe Generale, exista concursuri de idei la nivel de grup. Anul trecut, la prima editie a Festivalului International al Ideilor, premiul pentru cea mai buna idee la categoria „Clienti” a fost acordat unui angajat din departamentul financiar al Orange Romania.
BRD a participat la „finala” pe grup cu 22 de aplicatii, dintre care unele chiar au fost premiate.
Asadar, angajatii cu idei bune se pot alege nu numai cu glorie si recunostinta angajatorului, ci si cu recompense financiare. Iar premiile in bani, dovedesc, inca o data, ca un angajator nu trebuie sa se rezume la facilitarea colectarii ideilor angajatilor, ci si la impulsionarea lor.
La Strauss Romania angajatii trec prin fata panoului cu trei coloane in fiecare zi. In locul unde scriu sugestiile noi”, pot vedea si daca au avut succes sau nu.
„Sugestiile sunt analizate zilnic de sefii directi si sunt discutate, clarificate si dezvoltate cu angajatii care le-au propus, dupa care, cele selectate pentru implementare, sunt mutate pe panou in coloana „in lucru” cu specificatia responsabilului de implementare si a termenului de finalizare. Dupa implementare, sugestiile se muta in coloana ‘implementate'”, a declarat Mirela Georgescu, director HR Strauss Romania, membra HR Club.
[b]Rezultate concrete?[/b]
„Un exemplu elocvent este proiectul ‘minibanca automata’, care a plecat de la o idee simpla primita de la un salariat al bancii in 2009, ce a castigat premiul concursului intern in 2010 si a fost pus in aplicare la sfarsitul anului trecut. Aceasta idee a fost premiata si la nivelul Grupului Societe Generale, chiar in anul 2011, cu 2 trofee”, a mai spus Guy Poupet.
O alta inovatie BRD este solutia de acces la metrou cu cardul bancar contactless – solutie declarata de Mastercard unica in Europa.
Rezultate palpabile si la Strauss Romania: afisarea parametrilor de reglaj pe masini, optimizarea marimii sarjelor de prajire, aplicarea automata a anumitor etichete pe produse
sau repozitionarea anumitor surse de iluminat artificial pentru imbunatatirea conditiilor de lucru.
[b]Practici de stimulare a creativitatii angajatilor[/b]
Adriana Boscanici, managing partner Trainart, a facut pentru DailyBusiness.ro o trecere in revista a celor mai intalnite practici pentru stimularea creativitatii angajatilor.
– Locuri special amenajate pentru destinderea si relaxarea angajatilor: mese de ping pong, darts, locuri in care se poate asculta muzica. Se stie ca atunci cand suntem relaxati avem cele mai multe si bune idei, pentru ca mintea este proaspata.
– Metode interne pentru a stimula creativitatea angajatilor. Cel mai des intalnita practica sunt urnele in care fiecare angajat este invitat sa puna idei care pot duce la imbunatatirea activitatii la locul de munca, sau panouri pe care angajatii lipesc idei de orice fel.
Aceste idei stranse se filtreaza apoi si se discuta in cadrul unor sedinte departamentale si de cele mai multe ori se ajunge la una sau doua idei care se si implementeaza in organizatie.
„Totusi, din experienta noastra, aceste metode functioneaza cel mai bine cand ideile cerute vin ca raspuns pentru anumite probleme sau situatii din organizatie. Daca angajatilor li se cere sa vina cu idei pentru o anumita problema/situatie, acestia sunt mult mai productivi decat daca li se cere pur si simplu sa vina cu idei. Creativitatea si inovatia in organizatie servesc unor scopuri clare si precise. Unui angajat nu i se cere sa fie creativ doar de dragul de a veni cu nenumarate idei, fara directie”, apreciaza Adriana Boscanici.
– Organizarea cu resurse externe a unor cursuri si ateliere de stimulare a creativitatii. In cadrul acestora se exerseaza anumite metode de stimulare a creativitatii, pe care le poate aplica oricine.
„Creativitatea nu vine din nimic. Si ea trebuie exersata. Sa luam numai exemplul lui Bach, care compunea o cantata pe zi, indiferent de starea lui de sanatate sau de alte griji. Exercitiul duce si in cazul creativitatii la performanta”, a conchis reprezentanta Trainart.