Cine nu a gustat sau macar auzit de ciocolatele Rom sau Kandia, prajitura Magura, bomboanele Silvana sau Sugus? Sunt cateva dintre produsele pe care Kraft Foods le producea prin intermediul Cadbury Kandia-Excelent, la fabrica din Bucuresti.
In curand, firma, la care lucreaza 530 de angajati, isi va schimba proprietarii. Un fond international de investitii, Oryxa Capital, a cumparat business-ul de care mai erau interesati, printre altii, si turcii de la Ulker.
Kraft nu a dat publicitatii valoarea tranzactiei, insa un indiciu este faptul ca britanicii de la Cadbury au preluat Kandia Excelent in 2007 pentru aproape 100 milioane de euro si au investit in continuu de atunci.
Marian Dinu, country managing partner la DLA Piper Romania, avocatul care a coordonat echipa de asistenta juridica a Kraft Foods, spune ca negocierile, derulate in ultimele luni, au fost dificile.
[img=757]Avocatul Marian Dinu[/img]
”A fost o tranzactie interesanta, dinamica. Primele contacte au fost realizate in primavara, iar afacerea am incheiat-o acum. Am lucrat cu biroul nostru din Londra, s-a negociat in mai multe locatii. Pana la urma, atat Kraft cat si cumparatorii au fost multumiti, iar deal-ul a putut fi semnat”, a spus avocatul, intr-o declaratie acordata, prin telefon, pentru DailyBusiness.ro.
Pentru Marian Dinu, un specialist in astfel de tranzactii, faptul ca s-a ajuns atat de repede la un acord reprezinta un motiv de satisfactie personala. ”Este o tranzactie importanta si ma bucur ca am dus-o la capat”, spune el.
[quote=Marian Dinu, country managing partner DLA Piper Romania]Este o afacere importanta, avand in vedere mediul economic impredictibil, conditiile dificile din piata[/quote]
Pentru ca noii proprietari sa poata prelua afacerea cu ciocolata, prajituri si alte produse zaharoase a Cadbury Kandia-Excelent, va trebui insa ca si Comisia Europeana sa isi dea avizul.
CE a aprobat preluarea grupului britanic de dulciuri Cadbury de catre americanii de la Kraft Foods, intr-o tranzactie estimata la 13,5 miliarde de euro, insa a conditionat unda verde de vanzarea filialelor Cadbury Romania si Polonia, pentru a nu crea ”dezechilibre concurentiale”.
Asta in conditiile in care dupa preluarea Cadbury, Kraft a ajuns sa controleze peste 50% din piata romaneasca a ciocolatei.
Kraft Foods, ce detine, printre altele, cunoscutele branduri Poiana si Milka, este liderul pietei interne a ciocolatei, cu o cota de 25,6%, in timp ce Cadbury detine 20% din piata interna.
Potrivit companiei de cercetare Nielsen, piata ciocolatei din Romania este evaluata la 240 milioane euro. Ultimele date de la Ministerul Finantelor arata ca societatea Cadbury Romania a realizat in 2008 o cifra de afaceri de 33 milioane euro si o pierdere de 4,8 milioane euro.
Comisia Europeana a avizat deja vanzarea producatorului polonez de ciocolata si cofetarie E. Wedel, detinut de Cadbury in Polonia, catre grupul asiatic Lotte.
Daca va fi aprobata si tranzactia din Romania, Kraft Foods va ramane fara nicio unitate de productie in Romania, dupa ce a inchis in decembrie anul trecut fabrica Poiana din Brasov si a transferat activitatea in Bulgaria.
Cine este misteriosul cumparator?
Kraft Foods a vandut afacerea Kandia catre Oryxa Capital, un fond international de investitii. Este anuntul sec facut de grupul american. Cine sunt noii proprietari, ramane un mister. Nici Kraft Foods si nici DLA Romania nu au dorit sa faca declaratii legate de identitatea acestuia.
Pe Internet, Oryxa Capital practic nu exista. Niciunul dintre site-urile de specialitate nu face vreo referire legata de existenta sau activitatea unui asemenea fond de investitii. Apare o singura referire, legata de existenta unui fond de investitii in Londra, dizolvat insa.
Expertii in domeniu spun ca acesta nu este neaparat un lucru neobisnuit. Exista multe fonduri de investitii care prefera sa actioneze discret, departe de ochii presei. Avand in vedere nivelul de vizibilitate al business-ului Kandia, semnele de intrebare lasa insa loc speculatiilor.
In mediile de specialitate se discuta, miercuri, despre posibilitatea ca Oryxa Capital sa fie un fond nou infiintat, iar astfel sa se explice lipsa oricarei referinte pe site-urile de business. O teorie a „conspiratiei” pur speculativa ar putea face referire chiar la faptul ca misteriosul cumparator este controlat, in cele din urma, tot de vanzator, fortat de autoritatile europene sa se desparta formal de business-ul din Romania.