Romania a ajuns in pragul falimentului pentru ca nu are un guvern, fiind condusa, in fapt, de presedintele Traian Basescu la indicatiile Fondului Monetar International. Avem nevoie de cineva care sa sustina interesul public romanesc. Aceasta ar fi, in esenta, teoria Opozitiei care spera ca in 2012 sa puna mana pe putere si, in baza programului economic lansat vineri, sa incheie un nou acord cu FMI.
„FMI a constatat ca se afla intr-o tara semi-colonie, care nu are guvern”, a explicat, vineri, Crin Antonescu. „Asta i-a spus-o presedintele Romaniei domnului Franks, vino sa discutam noi, nu il mai baga in seama pe ala ca Romania n-are Guvern, eu sunt guvernul. FMI a constatat ca aceasta tara, aceste autoritati, nu doresc decat niste sume enorme de bani pentru a castiga alegerile. Si atunci, evident ca [b]FMI, ca orice banca, si-a impus conditiile si practic, prin aceste conditii, a guvernat Romania[/b]”, a afirmat liderul liberal.
USL a anuntat sec, fara detalii, ca va adapta acordul actual cu FMI si va negocia, in 2013, o noua intelegere in baza obiectivelor asumate. In conditiile in care si-a asumat, in program, accesarea de imprumuturi externe numai pentru investitii, devine evident ca noul acord ar putea fi unul de tip preventiv care, ca si cel in vigoare in prezent, sa asigure doar „centura de siguranta” in caz de nevoie.
Intrebat despre acest subiect, Antonescu a raspuns sec:„Noi vom avea un guvern care va fi un interlocutor pentru FMI care va reprezenta interesul public romanesc”.
[b]Antonescu: Programul USL, o suma de masuri practice[/b]
In programul economic, USL ne promite reducerea fiscalitatii si masuri pentru stimularea investitiilor si angajarilor in economie. Ni se vorbeste despre 1 milion de locuri de munca, despre bugete multianuale si cresterea incasarilor din taxe si impozite.
Cat de fezabile sunt insa masurile propuse? Poate cele mai controversate masuri sunt cele de ordin fiscal – reducerea CAS-ului cu 5 puncte pentru angajatori, despre care Executivul a anuntat ca este imposibila in actualul context economic, si impunerea unui impozit pe venit diferentiat.
Crin Antonescu, presedintele PNL, spune ca n-am avea motive de teama. Din simularile facute de expertii Opozitiei, neprezentate insa public, ar rezulta ca statul ar incasa mai multi bani la buget.
„Asta e riposta socialismului clasic – fiscalitatea redusa inseamna incasari mai mici la buget. Nu. Iar asta s-a dovedit recent. In momentul in care, de la cote progresive care mergeau pana la 40% s-a trecut la cota unica de 16%, in foarte scurta vreme si dupa aceea, 4-5 ani de zile, incasarile la buget au fost mai mari”, a declarat liderul liberal.
[quote=Crin Antonescu, presedinte PNL]Programul USL este formula cu cea mai scazuta fiscalitate din istoria Romaniei[/quote]
„Fiscalitate mai redusa nu inseamna incasari mai mici. Inseamna forme de combatere a evaziunii fiscale si asta inseamna incasari mai mari la buget, miscare economica, angajari, locuri de munca, noi salarii care sunt impozitate si astea se traduc in incasari mai mari la buget. Deci, este o prejudecata socialista pe care PSD, slava Domnului, nu o are”, a mai spus Antonescu.
Cum se impaca insa cota unica de 16%, promovata de liberali, cu impozitul progresiv al social democratilor ? USL a propus o solutie inedita, care pastreaza plafonul de 16%, insa prevede introducerea unui impozit diferentiat pe venitul salarial cu deductibilitati fiscale, cu o cota de 8% pana la 800 lei/luna, 12% pentru ce depaseste 800 lei si 16% pentru sumele care trec de 1.600 lei/luna.
„Este evident ca ne intereseaza daca sistemul de impozitare in trepte va functiona. Este relevant daca formula este cea mai convenabila sau cea mai liberala din punct de vedere fiscal pe care Romania a avut-o. Principiul esential al liberalismului nu este cota unica, toti ganditorii liberalii au vorbit de fiscalitate redusa, de impozite putine, de bani la cetateni si companii si cat mai putini la stat. Asta e principiul esential al liberalismului si formula pe care acest program o propune este formula, repet, cu cea mai scazuta fiscalitate din istoria Romaniei”, a spus Antonescu.
Daca va functiona sau nu, ramane de vazut. Liderul liberal spune ca, pana la urma trebuie sa incercam si alte solutii, in afara celor dictate de FMI.
Crin Antonescu spune, astfel, ca trebuie sa depasim viziunea ingusta care are in prim-plan scaderea, cu orice pret, a deficitului bugetar in limitele negociate cu Fondul.
„Nu limitarea deficitului la 2-3-5% e o problema, ci o limitare a deficitului atat cat se face si cand se face numai pentru investitii. Pentru ca problema structurala, din acest punct de vedere, a economiei si bugetelor romanesti, nu a fost marimea deficitului. Exista tari care au avut deficit foarte mare si au dezvoltare foarte mare. Este aceea ca s-a facut deficit cu cheltuieli care nu au fost investitii si investitii cu reprercursiuni favorabile din punct de vedere economic”, a mai declarat Antonescu.