Ioan Nani, managerul Antibiotice, firma la care statul este actionar majoritar, estimeaza ca va incheia anul 2010 cu o cifra de afaceri de 240 milioane lei (55,8 mil. euro), in crestere cu 12%, si un profit brut de 20 mil. lei (4,65 mil. euro), in crestere cu 27%.
Strategia care a creat premisele pentru crestere se bazeaza in principal pe controlul strict al costurilor si extinderea exportului.
La 9 luni, Antibiotice a raportat afaceri in crestere cu 12,4%, la 177,3 mil. lei (42,4 mil. euro) si un profit mai mare cu 34%, de 21,1 mil. lei. In 2009, firma a incheiat anul cu afaceri de 215,8 milioane lei si un profit net de 12,1 milioane lei (2,87 mil. euro).
Estimarile lui Nani se bazeaza, in principal, pe cresterea exporturilor, unde vede un avans de 15%. „Contractele externe reprezinta principalul motor al afacerii”, a declarat managerul iesean.
Principala piata de desfacere la export va fi, in 2011, piata americana, unde Antibiotice a intrat in acest an atat cu produse finite, in principal ampicilina injectabila, cat si substante folosite la dezvoltarea unor noi medicamente.
Managerul de la Antibiotice spune ca, daca previziunile se vor dovedi corecte, exporturile ar urma sa ajunga la jumatate din business anul viitor, de la nivelul de 23,4% din acest an. Spre comparatie, in 2005, ponderea exporturilor in afacerile companiei era de 12,5%.
[img=1072]Ioan Nani[/img]
„Cred ca in 2011 vom avea o crestere a cifrei de afaceri intre 12 si 15%, iar profitul il vad mai mare cu pana la 20%. Ma bazez pe contractele pe care le-am incheiat deja pe piata internationala, ma bazez pe parteneriate care incep sa prinda contur”, a declarat Nani.
Printre altele, Antibiotice ar putea semna un contract de livrare de medicamente in forma solida orala (capsule si comprimate) pe segmente de nisa, unde, spune Nani, exista mari oportunitati de dezvoltare.
Antibiotice estimeaza ca exporturile pe piata americana i-ar putea aduce venituri de cel putin 20 de milioane de euro in urmatorii 5 ani.
In prezent, compania ieseana realizeaza exporturi in peste 40 de tari din 5 continente. Unul dintre produsele cel mai bine vandute este Nistatina, Antibiotice fiind al II-lea producator mondial.
Paracetamolul… anti-criza
Dincolo de estimarile privind evolutia exporturilor, Antibiotice isi bazeaza afacerile in continuare pe piata romaneasca, care creste in continuu, in ciuda crizei economice.
Potrivit unui studiu realizat de compania de analiza si studii de piata Cegedim, piata medicamentelor a crescut in primele 9 luni cu 24,2%, la 7,30 miliarde de lei.
Motivul principal il reprezinta cresterea preturilor de producator ale medicamentelor cu reteta cu 6%, de la 1 aprilie, ca urmare a actualizarii la un curs de schimb mai mare decat cel de anul trecut.
In aceasta piata, evaluata la 2 miliarde de euro, Antibiotice este unul dintre principalii jucatori, alaturi de Terapia Ranbaxy, Zentiva, Actavis, Labormed si Gedeon Richter Romania.
Cel mai bine vandut produs al Antibiotice este Paracetamolul, ale carui vanzari s-au triplat in acest an.
Potrivit unei analize realizata de casa de brokeraj Tradeville, piata va continua sa creasca, astfel ca afacerile jucatorilor din domeniu au potential de crestere.
„In urmatorii ani, pe fondul fenomenului de imbatranire generalizata a populatiei, cererea de medicamente destinate afectiunilor cardiovasculare, sistemului nervos central sau afectiunilor respiratorii va creste”, spun analistii Tradeville.
Managerul de la Antibiotice stie asta si a anuntat ca planuieste investitii de 15 milioane de euro in urmatorii 3 ani in dezvoltarea de noi fluxuri de produse antiinfectioase moderne. Circa 2,5 milioane de euro vor fi investitii in cercetare dezvoltare si achizitie de licente.
Anul viitor, Antibiotice Iasi va lansa in aprilie primele produse pentru tratamentul cancerului (oncologic) din portofoliu si spera ca in primiii doi ani sa castige 10% din aceasta piata.
„Antibiotice se pregateste sa intre cu 10 produse in tratamentul oncologic. Sunt competitori mari in acest domeniu si este piata cu cele mai mari cresteri, de 35%, in 2010. Sunt bani multi in acest domeniu, insa nu este usor sa transferi terapeutica in oncologie”, a spus Nani.
Vanzarile de medicamente folosite in tratamentul cancerului s-au ridicat in perioada octombrie 2009-septembrie 2010 la 1,6 mld. lei (380 mil. euro), adica 19,5% din intreaga industrie.
O actiune cu potential
Potrivit analistilor de la Tradeville, titlurile ATB au un potential de crestere de 15-20% in urmatorul an, ei estimand un pret tinta de 0,67 lei/actiune.
In piata, titlurile companiei se tranzactionau miercuri la un nivel de 0,6 lei.
[img=1069]Evolutia titlurilor Antibiotice la Bursa de Valori Bucuresti, sursa BVB[/img]
Riscul principal cu care se confrunta, in general, producatorii de medicamente ce activeaza pe piata romaneasca, spun brokerii Tradeville, il reprezinta durata foarte mare de incasare a creantelor, care se situeaza intre 250 si 300 de zile, si neplata la timp a facturilor din sistemul national de sanatate.
Companiile farmaceutice sunt afectate si de volatilitatea cursului de schimb din cauza fixarii pretului la medicamente.
Antibiotice Iasi are in prezent o capitalizare de 275,2 milioane lei. Ministerul Sanatatii este principalul actionar, cu 53% din actiuni, urmat de alti investitori cu 36,8% si SIF Oltenia cu 10% din actiuni.