Cele mai slabe sperante de mai bine in noul an sunt in sectorul constructiilor, conform opiniilor exprimate de diversi jucatori din industrie, intervievati de DailyBusiness.ro.
„Nu putem avea o atitudine prea optimista, nu avem motive. Probabil ca piata va scadea in continuare, nu putem vorbi despre o revenire a constructiilor in 2010”, a declarat Adriana Iftime, directorul general al Patronatului Societatilor in Constructii (PSC).
„Aveam sperante in programul de reabilitare termica, dar, din informatiile pe care le avem, cifra propusa in bugetul pe 2010 este la fel ca anul trecut, de 360 mil. euro, o suma infima pentru nevoia noastra de lucru”, a explicat reprezentantul PSC.
[quote=Ioan Niculae, presedintele InterAgro]Bancile nu sunt altceva decat case de schimb valutar[/quote]
Sectorul constructiilor, candva cel mai dinamic din economie, nu poate avea mari asteptari nici de la fondurile structurale.
„La infrastructura, am inteles ca atitudinea ministerului este rezervata in ceea ce priveste accesarea fondurilor structurale europene, pentru ca trebuie venit cu cofinantare”, a explicat Adriana Iftime.
Ea considera ca va fi in continuare o concurenta acerba in domeniul constructiilor. „Vor fi 30 de firme participante la o licitatie pentru vopsit un gard. Pentru a castiga, vor apela din pacate la metode periculoase, precum dumpingul. Rezultatul va fi ca ori nu vor mai putea termina lucrarea, ori vor face rabat de la calitate”, a adaugat Iftime.
Potrivit acesteia, pe segmentul tamplariei termoizolante, scaderea a fost de 40% in 2009, la producatorii si distribuitorii de otel-beton a fost o comprimare de 40-60%, iar la ciment de 30-40%. Per total piata, scaderea din 2009 este de 40%.
„Nu stiu daca in 2010 va fi la fel de abrupta scaderea. Depindem mult de ceea ce se intampla in afara, daca vor veni investitorii straini. Acestia au generat si boom-ul din 2005-2008”, a conchis Adrian Iftime.
Sperante de stabilizare a pietei de bricolaj
Liderul pietei de bricolaj, Praktiker, se asteapta ca in 2010, piata sa se stabilizeze incepand cu al doilea trimestru.
„2010 va fi un an foarte dificil pentru piata de retail, inclusiv pentru segmentul DIY (do it yourself-n.r.). Este de asteptat ca in primul trimestru retelele DIY sa resimta efectele crizei mai puternic decat in perioada similara a anului 2009, cand s-a inregistrat primul declin pronuntat al acestei piete”, a declarat Monica Hodor, director general interimar Praktiker Romania.
Ea apreciaza ca intervalul ianuarie-martie 2010 va fi critic, pentru ca poate aduce cea mai adanca scadere a pietei de la momentul declansarii crizei.
„Asa cum se vad lucrurile acum, oamenii vor avea si mai putini bani, somajul va continua sa creasca, iar accesul la credite va fi in continuare extrem de limitat. Aceste perspective deseneaza tabloul unui consum in continua scadere, care va influenta evident vanzarile tuturor lanturilor de magazine. Stabilizarea pietei ar putea aparea incepand cu trimestrul doi, insa chiar daca vor exista semnele asteptatei imbunatatiri, situatia va ramane sub semnul fragilitatii”, a adaugat oficialul Praktiker Romania.
Potrivit acestuia, situatia pietei DIY in 2009 poate fi descrisa, in primul rand, prin scadere, incertitudine, comportament schimbat al clientilor.
„La aceste schimbari, reactiile companiilor au fost diferite. In unele cazuri, insa, ele au tradat o oarecare disperare in atragerea clientilor, explicata pana la urma de lipsa solutiilor reale la astfel de schimbari imprevizibile”, a adaugat Monica Hodor.
Ea a precizat ca cea mai puternica influenta negativa asupra evolutiei pietei de bricolaj in 2010 este data de efectele crizei economice, printre care scaderea resurselor pe care populatia se bazeaza pentru consum, cresterea somajului, dar si incertitudinea existenta pe toate pietele pun presiune directa pe activitatea retelelor de magazine DIY.
„Cel putin in prima parte a lui 2010, trebuie sa intelegem ca oamenii vor continua sa stranga cureaua atunci cand vor merge la cumparaturi si vor fi foarte precauti cu folosirea bugetului propriu”, a mai spus oficialul Praktiker Romania.
La fel ca in 2009, gradul de incertitudine al pietei va fi in continuare foarte mare, iar companiile din intregul sector de retail vor fi fortate sa-si puna la punct un mecanism sanatos de reactie rapida, este de parere Monica Hodor. „Daca nu au facut-o pana acum, ar putea avea in 2010 probleme mai mari decat in 2009”, avertizeaza Hodor.
Dincolo de partea negativa, 2009 a fost totusi o perioada propice pentru consolidare. Companiile au avut ocazia sa se aseze pe o baza solida, ca pregatire pentru perioada dificila care urmeaza.
„In acest moment, soliditatea bilanturilor este poate mai importanta ca niciodata pentru companii. Orice mic dezechilibru ar trebui sa fie un motiv serios de ingrijorare pentru anul 2010”, a conchis reprezentantul Praktiker Romania.
Scadere mai mica decat in 2009 pentru industria textila
Maria Grapini, presedintele patronatului din industria textila, Fepaius, se asteapta ca in 2010 declinul din domeniu sa nu mai fie la fel de sever ca in 2009.
„In 2009, productia din industria usoara a fost cu 30% mai mica decat in 2008. Previzionam un an de scadere in continuare. Dar, speram ca scaderea va fi mai mica decat in 2009, in jur de 20%”, a declarat Grapini.
Sperante de revenire la nivelul din 2008, pentru agricultura
Ioan Niculae, proprietarul gigantului InterAgro, considera ca 2009 a fost un an foarte prost pentru agricultura.
„A fost o scadere de 30% atat in valoare, cat si in volum. Sper ca in 2010 sa revenim la nivelul din 2008”, a spus Niculae.
„Stadiul culturilor este bun, zapada este buna. Ar fi bine sa fie si mai multa”, a adaugat Niculae.
In ceea ce priveste principalele obstacole in calea dezvoltarii agriculturii in 2010, Niculae a mentionat „lipsa crasa de finantare”. „Bancile nu sunt altceva decat case de schimb valutar”, a conchis seful Interagro.
Crestere temperata pentru piata serviciilor medicale private
Mihai Marcu, presedintele liderului pietei de servicii mediale private Medlife, se asteapta ca piata de profil sa-si continue cresterea in 2010.
„Trebuie sa remarcam totusi ca aceasta ascendenta va fi mai temperata comparativ cu perioada premergatoare crizei economice, reprezentata de o crestere in medie de 15% in euro”, a precizat Marcu.
El a mentionat ca 2009 a fost un an de consolidare pentru Medlife, in care compania s-a concentrat asupra mentinerii clientilor actuali dar si pe atragerea de clienti noi.
Seful Medlife este de parere ca evolutia industriei de profil ar putea fi influentata negativ de continuarea crizei economice in primul semestru.
Piata legala de tigari ar putea scadea, in favoarea contrabandei
„Consumul de tigarete va ramane mai mult sau mai putin constant, dar piata legala se va contracta, in favoarea contrabandei”, au spus pentru DailyBusiness.ro reprezentantii JTI Romania.
Conform acestora, din punct de vedere valoric piata de tigarete nu se va reduce, datorita cresterilor de pret, scaderile urmand a se inregistra la volume.
Evolutia industriei de tigari in 2010 ar putea fi influentata negativ de continuarea scaderii economiei si reducerea puterii de cumparare a populatiei, apreciaza reprezentantii JTI.
Ei au adaugat ca acesti factori, coroborati cu majorarea accizei si a cursului de schimb, vor avea drept consecinta cresterea contrabandei.