Peste 4 milioane de romani au urmarit luni seara, la TVR, partida de fotbal dintre Romania si Franta. TVR a inregistrat cota de piata de peste 55%, adica mai mult de jumatate din televizoarele care functionau luni seara erau conectate la meciul echipei Romaniei. Fotbalul, perceput tot mai adesea ca un fenomen social, a incetat sa mai fie un simplu sport. Iar meciul cu francezii, traficul extrem de aglomerat din orele de dinaintea fluierului de start, birourile devenite pustii si „inghetarea” activitatii in aproape toate domeniile de activitate, timp de doua ore, au fost vizibile cu ochiul liber.
Euro 2008 a crescut castigurile business-urilor care au legatura directa sau conexa cu evenimentul, de la productia de bere la sectorul de restaurante si terase. Dar Campionatul European a ajuns sa dea batai de cap si managerilor companiilor care se confrunta, in aceasta luna, cu o scadere a productivitatii muncii, dar si cu o crestere a numarului de cereri de concediu.
„Meciul dintre Romania si Franta, de pilda, a insemnat pentru multe companii o scurtare a programului de lucru, pentru ca salariatii sa poata pleca mai repede spre casa”, a declarat pentru DailyBusiness Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri.
„Impactul nu a fost foarte mare, dar daca iei in calcul ca dimineata de dupa meci este dedicata comentariilor legate de modul in care a evoluat reprezentativa nationala, se poate vorbi de un impact la nivelul productivitatii, dar pe care nu il vad mai mare de 10 procente, luand in calcul si incetarea activitatii in orele in care au loc meciurile”, a mai spus Pogonaru.
Noroc ca meciurile nu incep mai devreme de ora 19
Specialistii in Resurse Umane (HR) afirma ca evenimentele cu impact social major, in genul Euro 2008, afecteaza, intr-adevar, comportamentul salariatilor, dar ca din fericire pentru angajatori, meciurile au loc dupa incheierea programului in cele mai multe dintre companii.
„Orice astfel de eveniment are un impact asupra randamentului salariatului, dar nu cred ca se poate vorbi de o scadere reala a productivitatii. Meciurile au loc la orele 19 si 23.30, cand doar putine segmente ale economiei sunt inca in priza „, a declarat pentru DailyBusiness Marius Balasoiu, managing partner la compania de resurse umane ForPeople.
El crede ca managerii, in special cei din domeniile ce presupun o relatie continua cu clientii, in genul business-urilor din vanzari si distributie, si-au luat masuri din timp pentru a evita astfel de probleme.
„Cred ca, dincolo de reorganizarea fluxurilor de activitate, care cu siguranta au fost gestionate de manageri, salariatii si-au adaptat ei insisi activitatea in asa fel incat sa rezolve din timp probleme de la job, pentru a ajunge in fata televizorului”, a explicat Balasoiu.
Desi fotbalul absoarbe atentia a numeroase categorii de persoane, specialistii considera ca fenomenul nu capata proportii dramatice.
„Este adevarat ca astfel de evenimente monopolizeaza atentia celor pasionati de sportul respectiv. Tinand cont de faptul ca, totusi, discutam de o periodicitate de 4 ani si ca doar anumite ore din zi (in special la sfarsitul programului) sunt de maxim interes, situatia nu pare dramatica, cu atat mai mult cu cat este de natura temporara”, a afirmat Corina Diaconu, managing director ABC Human Capital.
„Daca adaugam la acest aspect si faptul ca perioada de vara este in special dedicata concediilor de odihna pentru mai toate sectoarele de activitate, impactul nu pare mai puternic decat de obicei. In perioada estivala, productivitatea muncii este in general mai scazuta, tocmai din motivele mai sus mentionate, dar acesta nu reprezinta totusi un aspect ingrijorator. Angajatii au dreptul si la perioade de odihna, iar in 2008, acestea se suprapun si altor evenimente, asa cum este si Campionatul European de fotbal”, a mai spus Diaconu.
Campionatul European se desfasoara in perioada 7-29 iunie in Austria si Elvetia. Urmatoarele meciuri ale Romaniei vor avea loc vineri, 13 iunie, contra Italiei si marti, 17 iunie, contra Olandei.
Meciurile de fotbal, prilej de team-building
Specialistii in HR spun ca, dincolo de posibilul efect negativ asupra productivitatii muncii, Euro 2008 a fost perceput si ca un bun prilej de team-building.
La sediul din Bucuresti al unei multinationale din domeniul FMCG, de pilda, managerii au oferit salariatilor tricouri ale nationalei si le-au amenajat un spatiu special, cu un ecran cu plasma si dozatoare de bere, pentru a vedea meciul cu Franta in conditii optime, mizand pe faptul ca astfel de evenimente sociale pot influenta in mod pozitiv unitatea de grup. „Decat sa stam blocati in trafic si sa plecam cu mult mai devreme de la serviciu, am preferat sa vedem meciul la birou”, a spus un angajat al companiei.
[quote=Oana Subu, directorul companiei de resurse umane HR Analytics]In jurul unor astfel de evenimente se pot crea reactii pe care nu le-ai putea obtine in zeci de traininguri, team-building-uri si work-shop-uri. Coeziunea, unitatea de grup, implicatia la nivel emotional ating niveluri maxime[/quote]
In conditiile in care piata muncii din Romania este caracterizata de un nivel de instabilitate extrem de ridicat, actiuni de fidelizare a personalului, construite in jurul unor astfel de evenimente, pot inregistra un efect pozitiv, incomparabil ca timp si mai ales cost cu alte actiuni „specializate”.
„Marea problema este, in cazul meciurilor de fotbal ale nationalei, sa reusesti sa aduci la acelasi numitor comun intreg colectivul, indiferent de sex si preferinte”, observa insa Oana Subu de la HR Analytics.
Si Horatiu Cocheci, manager de resurse umane la PriceWaterHouse Coopers, se arata ceva mai sceptic cu privire la eficienta unor astfel de actiuni.
„La nivel targetat, pe segmentul masculin, creezi cu siguranta un efect pozitiv. Dar la nivel de knowledge, astfel de evenimente, dincolo de coeziune, nu aduc un efect seminificativ pentru companie. Sigur, cheltuiesti mai putin, dar si obtii mai putin decat la un team-building care are si o importanta latura de invatare”, a declarat Cocheci.