„In primele trei luni, CNSC a primit cu peste 33% mai multe contestatii comparativ cu intervalul ianuarie-martie 2009. Prin extrapolare, am putea estima ca numarul contestatiilor va creste cu 30-40% pana la finele anului, dar pe fondul crizei, ma astept, incepand cu al treilea trimestru, la o incetinire a ritmului de contestatii depuse. Reducerea cheltuielilor bugetare va afecta dinamica numarului de contestatii, care va stagna sau scadea fata de 2009”, a declarat presedintele institutiei, Lehel Lorand Bogdan.
In primele trei luni ale anului, numarul contestatiilor (dosarelor) depuse la CNSC a crescut cu 33,6% comparativ cu perioada similara a anului 2009, la 1.711. De asemenea, institutia a solutionat 1.874 de dosare, cu 28% mai multe comparativ cu perioada similara a anului precedent, in conditiile in care numarul de angajati a ramas la nivelul anului 2008.
In 2009, au fost depuse la CNSC 9.218 de contestatii, in crestere cu 41,5%.
Potrivit lui Bogdan, din cele peste 7.360 de decizii de solutionare emise de institutie in 2009, un numar de 784, respectiv 10,7%, au fost atacate cu plangere la Curtea de Apel, iar dintre acestea doar 89 au fost admise, ceea ce reprezinta un procent de 1,2% din totalul deciziilor emise de CNSC in anul precedent.
„Din totalul deciziilor emise in 2009, peste 35% au fost favorabile contestatorilor, adica agentilor economici. Asta inseamna ca CNSC a admis, in parte sau in totalitate, neregulile prezentate in contestatiile depuse si a dispus remedierea acestora, acolo unde procedura de atribuire inca nu s-a incheiat”, a spus Bogdan.
Presedintele CNSC a afirmat ca 34% din numarul contestatiilor depuse in 2010 vizeaza documentatia de atribuire, iar 66% rezultatul procedurii de atribuire a contractului, ponderile fiind similare cu cele consemnate in urma cu un an.
El a aratat ca cele mai multe contestatii sunt depuse in cazul licitatiilor pentru lucrari de infrastructura (drumuri, utilitati), pentru ca „in acest domeniu statul a alocat cei mai multi bani in ultimii ani”.
„Practic, acolo unde se duc banii si au loc licitatii, acolo se depun si contestatii intr-un numar mai mare. De asemenea, daca valoarea proiectului este ridicata, si interesul ofertantilor creste, ceea ce conduce la un un numar mai mare de contestatii, o parte fiind depuse si de societati din afara Romaniei”, a spus Bogdan.
El a adaugat ca, in urma cu cativa ani, firmele straine nu erau interesate de licitatiile locale, mai ales cele cu valoare redusa, dar acum sunt prezente activ la aproape toate procedurile de atribuire.
„Concurenta este acerba pentru banul public. Pe fondul crizei, firmele private, locale sau straine, trebuie sa supravietuiasca si se inscriu la licitatii publice, in conditiile in care in anii precedenti nu erau foarte interesate”, a mentionat presedintele CNSC.
Bogdan a aratat ca agentii economici sunt „mai bine pregatiti” si sesizeaza „mai repede” eventualele lacune ale documentatiei de atribuire in raport cu autoritatile publice (consilii judetene, primarii).
„Exista o criza acuta de personal specializat in randul achizitiilor publice la nivelul autoritatilor publice si, in acest context, ofertantii „profita” de orice „fisura” a documentatiei sau contesta orice neregula aparuta in procesul de atribuire a unui contract”, a spus reprezentantul CNSC.
In acest context, presedintele institutiei a criticat populismul autoritatilor publice in cazul blocarii licitatiilor, care arunca vina doar pe „contestatorii de meserie”.
CNSC a fost infiintata in baza OUG 34/2006 si este o institutie independenta cu activitate administrativ-jurisdictionala, care solutioneaza contestatiile formulate in cadrul procedurilor de achizitii publice.
Institutia a dobandit personalitate juridica la 1 ianuarie 2007.
CNSC are circa 100 de salariati, din care 30 sunt consilieri care isi desfasoara activitatea in 10 complete de solutionare a contestatiilor.
In 2009, durata medie de solutionare a unei contestatii a fost de 19 zile, sub termenul prevazut de lege, de 20 zile.