Varietate
.Este cuvantul de ordine in industria lactatelor. Lapte ultrapasteurizat, iaurt, sana, kefir, dar mai ales deserturi, acestea sunt produsele cel mai bine vandute in prezent in piata lactatelor, spun specialistii.
Branzeturile si-au redus ritmul de crestere a vanzarilor, iar produsele taranesti, care in trecut acopereau cel putin 50% din piata, isi pierd treptat pozitia, pe fondul maturizarii cererii, mult mai atenta la conditiile de igiena si calitatea produselor.
[quote=Valeriu Steriu, presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL)]Intrarea unor noi jucatori in piata lactatelor, cresterea si varietatea ofertei asigura consumatorilor optiuni mai multe, fapt ce mentine la 7-10% ritmul de crestere, la fel ca in 2007, an de referinta pentru acest sector[/quote]
Piata lactatelor a adus anul trecut vanzari de 1 miliard de euro. Cele circa 200 de fabrici de lapte au procesat in 2007 circa 1,1 miliarde de litri de lapte.
Cresterea vanzarilor in industria lactatelor se bazeaza in acest an in special pe avansul segmentului iaurturilor, dar mai ales pe dezvoltarea ofertei de deserturi.
„De la budinca la batoane, bulgarasi din branza dulce, orez cu lapte si creme de zahar ars, vanzarile deserturilor cresc cu 40-50% de la an la an. In privinta preferintelor, cel mai mult se vinde budinca, iar ca arome – ciocolata, urmata de vanilie si fructe”, a declarat Valeriu Steriu, presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL).
Principalii jucatori din piata sunt Danone, Delaco, Friesland Foods si Tnuva. Danone vinde, de pilda, budinca si crema de zahar ars si a lansat recent Danette Duo cu ciocolata, ciocolata amaruie, vanilie si caramel, Danette Krem cu aroma de caramel si Danette crema de zahar ars.
Delaco vinde o serie de branduri ale producatorului german Zott, Ligeois, Monte, Tiramisu, Flani, iar Friesland Foods comercializeaza gama Milli Desert Delicat.
Consumul de lactate, inca sub media europeana
Pana in urma cu 5-6 ani, romanii consumau destul de putine produse lactate, pe care le cumparau in principal de la „tarani”, din mediul rural, in ultimii ani. Pe fondul dezvoltarii unei industrii care a cheltuit zeci de milioane de euro in promovare si marketing, populatia a descoperit insa treptat calitatile produselor ambalate.
Relevante pentru piata au fost campaniile Fulga si Zuzu de la Albalact, Lapte Proaspat de la Danone, sau Milli de la Friesland.
Laptele pasteurizat, branzeturile ambalate in vid, iaurturile si deserturile, vandute cu precadere in supermarketuri, au schimbat astfel comportamentul de consum al romanilor, care au crescut ponderea lactatelor in cosul zilnic, tendinta care va continua si pe viitor.
Domeniul lactatelor va continua sa inregistreze cresteri. Pe fondul interesului tot mai vadit al romanilor pentru o alimentatie sanatoasa si in contextul scumpirii celorlalte produse alimentare, consumatorii aleg tot mai mult lactatele, spun specialistii.
Un roman consuma in medie, anual, 140-150 de litri de lapte, fata de media europeana, de 280 si 440 de litri pe an de persoana. Consumul urca insa de la an la an cu aproximativ 5%, Romania fiind in primele trei tari din lume din punct de vedere al ritmului de crestere.
Potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piata Nielsen, cei mai multi romani cumpara laptele ambalat in cutii de carton, cel mai adesea din supermarketuri.
Din punct de vedere cantitativ, piata romaneasca este de 3,2 miliarde de litri pe an, dintre care 1,4 miliarde de litri reprezinta laptele industrializat (procesat), iar 1,8 miliarde litri reprezinta vanzarile neoficiale.
Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), productia de lapte si produse din lapte a urmat cresterea cererii. Anul trecut, totalul cantitatii de lapte de consum a crescut cu 5,9%, respectiv cu 10.187 tone in 2007 comparativ cu anul precedent. Majoritatea produselor procesate din lapte au inregistrat cresteri, cu exceptia branzeturilor.
Potrivit datelor statistice, productia de smantana de consum a avut o tendinta ascendenta, cresterea inregistrata in anul 2007 comparativ cu 2006 fiind de 6.789 tone (+17,2%). Productia de lapte acidulat (iaurt, iaurt de baut si altele) a crescut in aceeasi perioada cu 21.494 tone (+19,8%), iar cea de unt – cu 731 tone (+9,8%).
Referitor la productia de branzeturi, aceasta a inregistrat o scadere cu 3.511 tone, 5,0%, fata de anul 2006, cu precadere pe seama cantitatii de branza obtinuta exclusiv din lapte de vaca ce detine o pondere de 91,9% din productia totala de branzeturi din anul 2007.