Marian Tutilescu, seful Departamentului Schengen din Ministerul de Internelor, a declarat, joi, ca motivele invocate de Olanda si Finlanda pentru a cere amanarea aderarii Romaniei si Bulgariei la Schengen vin din zona unui “subiectivism exacerbat”.
“A fost invocat contextul european si problemele legate de siguranta spatiului Schengen”, a spus Tutilescu, care a participat la reuniune. “Au spus ca nu au suficienta incredere in cele doua tari, fara sa motiveze foarte clar de ce nu au incredere”, a declarat oficialul de la Interne.
El crede ca Romania a indeplinit toate criteriile de aderare la Spatiul Schengen si ca motivele legate de nivelul de coruptie din cele doua tari sunt din “alt film”.
“Probleme cu justitia nu exista numai in cele doua tari. De ce unor reguli (cele pentru aderarea la Schengen – n.r.) trebuie sa le aducem alte reguli, total in afara cadrului legislativ? Pentru justitie avem Mecanismul de Cooperare si Verificare care realizeaza propriile monitorizari”, a adaugat acesta.
“Cine fixeaza aceste reguli, cele doua tari? Cine le evalueaza? Este inadmisibil sa asistam la o asemenea situatie” a precizat Tutilescu.
Reprezentantul Internelor anticipeaza ca amanarea pe termen nederminat a aderarii la Schengen ar putea fi reconsiderata la reuniunea Consiliului de Toamna al UE din 17-18 octombrie.
“Deciziile se iau punctual. Daca discutam de frontierele aeriene, este posibil sa se ridice barierele pe 30 octombrie sau pe 31 martie, pentru ca tin de fusul orar. E prematur insa sa avansam un termen. Cele doua tari au fost invitate de ceilalti membri, care ne-au sustinut, de la Franta, Germania, Italia, Austria sa isi reconsidere pozitia”, a afirmat oficialul MI.
Ce spun insa reprezentantii statelor occidentale?
„Astazi, din felul in care ii simt pe partenerii europeni si din cum simt stadiul dosarului din toate punctele de vedere, inclusiv din perspectiva nivelului real de pregatire, cred ca sfarsitul lui 2012 este un termen bun”, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/ambasadorul-frantei-este-suficient-ca-un-stat-membru-sa-zica-nu-si-romania-va-ramane-in-afara-spatiului-schengen-65186/]a declarat Henri Paul[/url], ambasadorul Frantei in Romania.
„Cand Grecia a vrut sa intre in Schengen, Germania a respins-o de trei ori. Romania, in loc de 2011 va fi in 2012. La nivelul secolelor, al istoriei, nu inseamna nimic”, a adaugat el.
[b]Ce interese ascunde miza Schengen[/b]
Potrivit comentatorilor, aderarea la Spatiul Schengen nu ar trebui privita doar ca o lista de obiective care trebuie bifate. Afacerea are multe conotatii politice si economice, de la teama olandezilor si finlandezilor ca vor fi invadati de muncitorii romani, la interesele politicienilor de a muta atentia publica de la problemele din zona euro.
„Miza ascunde interese politice si economice. Problema justitiei nu are nicio legatura cu criteriile tehnice pentru aderarea la Schengen”, a afirmat, anterior, Ciprian Ciucu, director de programe la Centrul European pentru Politici Europene, pentru DailyBusiness.ro.
Potrivit consultantului Cristian Dinulescu, afacerea Schengen are mai mult conotatii economice. „Asa cum intrarea in UE a fost conditionata de privatizarea BRD, BCR si Petrom, la fel este si acum. Vizita Angelei Merkel la Bucuresti si episodul incins Basescu-Sarkozy de la summitul NATO de la Lisabona nu au fost intamplatoare”, afirma Dinulescu.
„Olandezii sunt printre cei mai mari investitori din Romania. Finlandezii
au adus Nokia in Romania. Este probabil vorba de o serie de contracte
care nu au fost satisfacute. Scandalul florilor este doar de fatada. Sa nu uitam ca mult controversatul contract cu EADS a fost semnat in
august 2004, iar negocierile Romaniei cu UE s-au incheiat, cu succes, in
decembrie acelasi an”, a declarat consultantul.
Interesanta, in context, este celebra declaratie facuta de Traian Basescu in 2004, cand afirma despre vizita premierului Frantei la Bucuresti ca ar fi venit aici pentru a primi beneficiile de pe urma sustinerii Romaniei in procesul integrarii: „A venit sa-si ia tainul!”, afirma Basescu.
Coincidenta sau nu, in toamna acelui an, firma franceza Vinci semna primul contract pentru autostrada Comarnic-Brasov, iar Gas de France prelua Distrigaz Sud.
Dincolo de interesele economice, exista si multe jocuri politice. Analistul politic Cristian Parvulescu
nominaliza Franta in fruntea „adversarilor” nostri, invocand faptul ca piedicile puse vin pe fondul interesului lui Sarkozy in a-si gasi un „cal de bataie” in perspectiva alegerilor prezidentiale. Intre timp, francezii au gasit un alt subiect, ceva mai la moda – prezenta cetatenilor romani de etnie rroma. Iar in Olanda, problema vizelor este speculata cu succes de fortele politice care militeaza pentru iesirea tarii din UE.
Potrivit lui Ciprian Ciucu, director de programe la Centrul European pentru Politici Europene, amanarea aderarii la Schengen poate fi pusa si pe seama problemelor din Grecia.
„Tarile din Schengen incearca sa evite problemele pe care le au in Grecia, care a esuat in tentativa de a-si securiza granitele si care a devenit o poarta de intrare pentru imigrantii ilegali”, a afirmat acesta.