“Sindromul sarbatorilor” se manifesta, in general, in preajma unor evenimente sociale majore, in genul Pastelui, Craciunului, Revelionului. In aceasta perioada, impulsionati de traditii si credinte, dar si de ceilalti din jurul lor, oamenii simt nevoia acuta sa consume mai mult decat in alte zile.
“Este un fenomen psihologic obisnuit, exploatat la maxim de retaileri. Sarbatorile religioase majore s-au transformat, din pacate, din manifestarile decente, traditionale, in adevarate competitii de shopping, in care multora dintre romani le-a fost inoculata ideea, senzatia, ca vor fi mai fericiti cu cat cumpara mai mult, aduna mai multe mancaruri si bauturi pe masa”, afirma psihologul Marius Mihulea.
Consumand mai mult in aceasta perioada, ne alimentam creierul cu acea senzatie de saturatie, de implinire, care, din multe puncte de vedere, ne facem sa vedem lucrurile in tonuri mai pozitive.
“Masa de Sarbatori a devenit, din sarbatoarea crestina, expresia refularilor acumulate de-a lungul anului. Ne conducem tot mai mult dupa ideea – macar de sarbatori sa ne fie bine”, ne explica psihologul.
Potrivit unui alt expert in psihologie, Simona Popescu, “sindromul sarbatorilor” nu trebuie interpretat, neaparat, ca avand un caracter negativ.
“Toti avem nevoie de refulari, de stari de bine. Masa de Craciun uneste familia, reinnoada legaturi pierdute, iti da restartul necesar rezistentei in fata problemelor vietii. De accea mancam, bem, consumam in general mai mult in aceasta perioada”, a mai spus aceasta.
Potrivit psihologului, la romani, mai mult ca la alte popoare, din cauza privatiunilor din perioada comunista, sarbatorile au capatat, din pacate, accente extreme, iar pentru multi, astfel de momente se traduc in adevarate drame.
“Sa nu ai ce pune pe masa de Sarbatori a devenit expresia suprema a acestui fenomen. Poate duce la afectiuni psihice grave, la iesiri necontrolate, la consum in exces de alcool si violenta”, a mai spus aceasta.
[b]De unde au romanii bani pentru sarbatori?[/b]
O intrebare la care specialistii in finante au un raspuns elocvent, care difera insa de cel din anii trecuti. In anii “Epocii de Aur a Consumului”, creditul si banii “capsunarilor” erau liniile de finantare care alimentau dorinta de consum a romanilor din aceste perioada.
In 2011, remiterile din strainatate au scazut dramatic, iar creditele au devenit o raritate. Si atunci, din ce bani isi umplu romanii carucioarele?
“Vorbim de economii, in primul rand, si abia apoi de salarii, prime sau banii din strainatate”, spune analistul financiar Cristian Dinulescu.
“Oamenii au invatat sa economiseasca mai mult, mai bine, mai sanatos. E un lucru bun. Insa, din pacate, acesta se face pe termen scurt, de la o sarbatoare la alta, si prea putini dintre banii stransi de romani ajung in banci. Cei mai multi sunt stransi la saltea si asta se vede din evolutia masei monetare” a mai spus acesta.
Cert este ca, pentru tot mai multi romani, banii alocati sarbatorilor sunt, in acest an, mai putini. Iar efectele se simt in magazine. “Din pacate, din dorinta abundentei, toti mai multi cad prada compromisurilor legate de pret. Aleg marfuri mai ieftine, chiar daca sunt mai proaste calitativ”, a declarat Sorin Minea, presedintele Romalimenta.
“Unele produse ieftine sunt adevarate bombe pentru sanatate, pline de chimicale. As recomanda oamenilor sa consume mai putin, dar produse mai sanatoase”, a mai spus acesta.
Medicul nutritionist Gabriela Salagean afirma ca multe dintre produsele ieftine din magazine ne pot zdruncina serios sanatatea. „Sunt adevarate bombe calorice. Mananci 100 de grame de produs si inghiti practic caloriile pentru o zi intreaga. Trebuie sa ne uitam foarte atent pe eticheta, iar daca nu au trecute aceste date, mai bine nu le cumparam”, a spus Salagean.
„Ganditi-va ca un adult trebuie sa manance zilnic 2.500, maxim 3.000 de calorii, daca are o activitate fizica bogata. Daca mananca o bucata de sunca de 500 de calorii la 100 grame, va dati seama ca din cateva felii, a cam incheiat socoteala”, a adaugat medicul nutritionist.