Pretul benzinei a crescut, in ultimii 2 ani, de la 2,87 lei/litru (ianuarie 2009) la circa 5 lei in prezent. Romanii au ajuns, astfel, sa plateasca un pret aproape dublu in conditiile in care salariul mediu net a stagnat, iar ponderea taxelor in pretul benzinei este printre cele mai mici din UE.
Potrivit datelor CE, pe care le puteti consulta in acest link, la noi taxele reprezinta 50% din pret, in timp ce in Franta sunt de 59%, in Germania de 61%, iar in Marea Britanie de 63%.
Statistica UE arata, pe de alta parte, ca noi (1,16 euro/litru), bulgarii (1,11 euro/litru) si cipriotii (1,15 euro/litru) platim cea mai ieftina benzina. Ungurii platesc 1,29 euro, polonezii 1,25 euro/litru, iar grecii 1,6 euro/litru.
Avand in vedere ca preturile fara taxe din Romania sunt foarte apropiate de media UE (0,58 fata 0,59 euro/litru), concluzia ar fi ca benzina este mai ieftina la noi decat in alte tari doar pentru ca taxele sunt mai mici.
Si totusi, benzina ar fi trebuit sa fie si mai ieftina, luand in calcul productia interna.
Cum s-a ajuns la scumpirea accelerata a carburantilor, in aceste conditii?
Petrolistii au intrat in silenzio stampa. Singurul oficial care a incercat sa explice cum de s-a ajuns in aceasta situatie este Constantin Tampiza, fostul director al Lukoil Romania, in prezent insarcinat cu afacerile din Romania al presedintelui Lukoil.
„Carburantii s-au scumpit din mai multe motive. In primul rand din cauza cresterii cotatiei petrolului. Titeiul s-a scumpit de la 77 dolari/baril anul trecut la aproape 100, in prezent. In al doilea rand, din cauza cresterii acccizelor (taxelor percepute de stat) si, foarte important, din cauza costurilor mai mari de operare in Romania”, spune Tampiza.
Cat vor mai creste preturile? Tampiza ezita sa raspunda. „Totul depinde de evolutiile internationale. Aurul si petrolul sunt cele mai speculate marfuri. Daca trece titeiul din nou de 100 de dolari/baril, carburantii se vor scumpi. In plan local, nu vad motive suplimentare de scumpire, cel putin in prezent”, afima acesta.
De ce benzina produsa in Romania costa la fel ca in Franta?
Companiile petroliere din Romania au ajuns sa perceapa preturi la nivelul din Occident, desi costurile, cel putin cele cu taxele si salarizarea, sunt incomparabil mai mici decat in tarile dezvoltate.
De unde vine diferenta? Este vorba de o speculatie? Si-au stabilit petrolistii romani o rata mai mare de profit, direct din pret?
Tampiza respinge aceste supozitii. Spune ca toate calculele economice arata ca preturile sunt construite corect.
„Am aratat transparent statului toate cheltuielile noaste. Preturile sunt cele care sunt din cauza costurilor. La noi sunt unele servicii, de la operarea portuara la transport, care costa mai mult decat in alte tari”, afirma Tampiza.
[quote=Constantin Tampiza, reprezentant Lukoil in Romania]Avem costuri exagerate la descarcare si transport, la noi se taxeaza triplu fata de Polonia, Cehia sau Slovacia[/quote]
„Costurile de transport ne omoara. Va dau exemple concrete. Oil Terminal (operatorul national portuar de produse petroliere – n.r.) percepe tarife de descarcare de 2-3 ori mai mari decat alte porturi din Europa. La fel, Conpet (operatorul sistemului national de transport al titeiului si produselor petroliere – n.r.) transporta cu 8,3 dolari/tona, in timp ce in Cehia costa de 2,2 ori mai putin, la slovaci de 2,3 ori iar in Polonia chiar de 5,6 ori mai putin. Toate costurile acestea suplimentare se regasesc in pret, pana la urma„, afirma Tampiza.
De ce sunt preturile de transport atat de mari?
„Intrebati Guvernul, ca el controleaza aceste firme. In loc sa le eficientizeze, sa le privatizeze, prefera sa le tina in aceeasi situatie, pentru ca, pana la urma, pe lantul final, statul incaseaza mai multi bani din taxe si impozite, nu?”, spune reprezentantul Lukoil.
Constantin Tampiza mai spune ca in calculul pretului carburantilor ar trebui sa fie luate si costurile de operare.
„Ca sa aduci o cisterna pe drumurile din Romania iti ia 2-3 zile. Nu mai zic de transportul CFR care este scump si foarte greoi. Ar trebui ca statul sa gandeasca strategic, sa investeasca in rute de transport prioritare”, spune managerul de la Lukoil.
„Altfel, pe fondul deteriorarii conditiilor economice, costurile de operare vor fi tot mai mari, dincolo de eforturile facute de noi, de Petrom sau Rompetrol de a tehnologiza rafinariile si distributia”, a adaugat omul de afaceri.
Tampiza: Trebuie sa gandim geostrategic, altfel vor pleca multi investitori
Tampiza spune ca n-are nicio problema in a demonstra autoritatilor si oricui doreste ca preturile la carburanti sunt construite pe baze strict economice.
„E cel mai simplu sa protestezi, fie ca vorbim de soferi sau de cei de la putere. Din pacate, prea putin se trateaza problema la nivel macro. Sa vedem ce putem face pentru a eficientiza activitatea, pentru a stimula concurenta, pentru a privatiza firmele de stat”, spune omul de afaceri.
[quote=Constantin Tampiza, reprezentant Lukoil in Romania] Proprietatea obseasca este a nimanui. Daca nu se privatizeaza serviciile de operare, nu vad cum va fi eficientizata activitatea[/quote]
Managerul de la Lukoil afirma ca marele pericol, dincolo de cresterea in continuare a preturilor la carburanti, il constituie inchiderea rafinariilor.
„Lukoil (rafinaria Petrotel) a inregistrat anul trecut pierderi de 55 milioane de dolari. Cine vorbeste de profit inseamna ca nu stie ce vorbeste. Anul trecut, in Europa s-au inchis 14 rafinarii, Lukoil a inchis-o deja pe cea din Odessa. Daca nu vom sti sa sustinem aceasta industrie, rafinariile se vor inchide„, afirma Tampiza.
Omul de afaceri spune ca, deja, Petrom si Rompetrol au inceput sa aduca carburanti rafinati din import, pentru ca marjele de rafinare din Romania le aduc pierderi.
Tampiza: Noi cu redeventa am comis-o
Dincolo de justificarile legate de pretul carburantilor, Tampiza spune ca exista diferente importante intre cei 3 jucatori importanti din piata – Petrom, Rompetrol si Lukoil.
In timp ce Lukoil si Rompetrol importa petrolul, Petrom beneficiaza de resursele naturale ale Romaniei, in baza acordului de privatizare semnat in 2004.
Statul roman a acordat atunci OMV-ului dreptul de a exploata resursele petroliere la o redeventa fixa, de 5,6 euro pe tona de petrol extrasa din zacamintele din Romania pana in 2014, adica pentru 10 ani.
„Noi cu redeventa am comis-o. La noi se plateste 30 dolari/tona, in timp ce, spre exemplu, rusii au ridicat redeventa la 347 dolari/tona”, spune Tampiza, fara a face alte declaratii pe acest subiect.
Petrom plateste o redeventa de aproximativ 6% din valoarea petrolului extras, adica nu mai mult de 100 de milioane de euro pe an, in conditiile in care o treime din consumul intern al Romaniei este asigurat de productia interna. In Germania, Franta, peste 90% din consumul intern este asigurat din importuri.
Daca Petrom beneficiaza de conditii mai bune de piata decat ceilalti jucatori, intrebarea este de ce are aceleasi preturi? Oficialii companiei au declarat, in repetate randuri, ca preturile reflecta o schema de cost cunoscuta de autoritati.
Fiscul a anuntat, zilele trecute, declansarea unei anchete pentru a afla daca preturile sunt construite corect.
„Vrem sa vedem daca pretul mai scazut al petrolului romanesc se regaseste in pret”, afirma presedintele Fiscului, Sorin Blejnar. Primele rezultate sunt asteptate in aceasta saptamana.
Cu numai cateva zile inainte, presedintele Consiliului Concurentei afirma, dupa 6 ani de anchete, ca nu a gasit nicio dovada privind o intelegere intre producatori si comercianti in privinta preturilor.
Potrivit presedintelui institutiei, datele existente in prezent arata ca „pretul fara taxe al carburantilor este cam acelasi la nivel european, diferenta fiind facuta de taxe si impozite”.
„La noi e in limitele acceptabilului, in limitele a ceea ce este de asteptat. Nu inseamna ca firmele astea sunt curate si ca nu au nicio problema. Asta nu pot sa o spun. Stiti cum e. Hotul neprins e negustor cinstit”, a mai afirmat Chiritoiu.