Audierile
de miercuri, la care sunt invitati reprezentantii tuturor companiilor
investigate, reprezinta ultimul pas prevazut de lege inainte de formularea
eventualelor sanctiuni.
Acestea ar putea fi anuntate pana la finele anului.
Presedintele
Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat ca firmele au avut la
dispozitie o luna de zile pentru a-si prezenta observatiile la rezultatele
anchetei, iar dupa audierile de astazi urmeaza ca CC sa decida masurile. Chiritoiu a precizat ca nu poate sa spuna care sunt concluziile
anchetei.
Ancheta a
vizat o posibila intelegere intre companii privind stabilirea preturilor la
benzina si motorina. Petrom este singura companie care a recunoscut, oficial,
ca este investigata de Consiliul Concurentei.
In cazul in care se va descoperi ca a
incalcat legea concurentei, OMV Petrom risca o amenda de pana la 10% din cifra de afaceri.
Potrivit
unui comunicat al companiei, investigatia a vizat retragerea
de pe piata a sortimentului de benzina Eco Premium. “Pretinsa incalcare priveste o serie de actori
importanti ai pietei de carburanti”, se precizeaza in comunicatul OMV.
Reprezentantii companiei au declarat ca „decizia de retragere de la
comercializare a fost bazata pe considerente economice si de mediu” si ca
„OMV Petrom considera ca aceasta pretinsa incalcare este lipsita de
temei”.
Anterior, OMV a afirmat, intr-un comunicat, ca „piata
carburantilor din Romania este o piata libera”, parte a pietei unice europene.
“Intr-o astfel de piata, pretul este determinat de cerere si oferta, fara a fi
influentat prin interventii administrative. In cadrul acestei piete,
activitatea Petrom se desfasoara cu respectarea legislatiei romanesti si
europene in vigoare, inclusiv cu respectarea regulilor unei piete
concurentiale”, arata compania petroliera.
[b]O
investigatie inceputa in 2005[/b]
Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a declarat ca investigatia
pe piata comercializarii carburantilor a inceput in 2005 si a fost reluata in
2009, cand a fost schimbata echipa care lucra la acest caz. Intre timp, a fost
impartita pe mai multe segmente, fara a prezenta detalii.
In luna ianuarie, Agentia Nationala de
Administrare Fiscala (ANAF) a intocmit un raport in care se spune ca majorarea
preturilor la pompa a fost nejustificata pe parcursul anului 2010, fara sa fi
fost determinata de evolutia pretului petrolului, cursul valutar sau taxele
percepute de stat.
Premierul Emil Boc a declarat atunci ca scumpirea carburantilor nu poate fi
justificata de masurile fiscale impuse de stat si a cerut ANAF sa initieze
inspectia fiscala generala in cazul companiilor petroliere, precum si
Consiliului Concurentei sa efectueze verificari pentru identificarea
eventualelor cazuri de monopol.
[b]Intelegeri in piata carburantilor?[/b]
Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca preturile
carburantilor de pe piata romaneasca nu au nicio legatura cu cotatiile
internationale si ca intre principalii jucatori din piata ar exista o
intelegere.
„Am inaintat Consiliului Concurentei dovezi clare ca este ceva necurat la
mijloc. De atunci, niciun raspuns. In schimb, vedem pe zi ce trece ca pretul
creste si ca, daca mergem in ritmul asta, pana la finele anului vom ajunge la 7
lei/litru la benzina”, a declarat Tache.
Acesta a „ghicit” pana acum evolutia pretului carburantilor. Inca de
anul trecut estima, intr-un material pentru DailyBusiness.ro, ca benzina va
trece in 2011 de 6 lei, iar pana la finele anului va atinge pragul de 7
lei/litru.
Teoria lui Tache este legata de faptul ca benzinarii ar scumpi produsele pentru
a-si acoperi din pierderile generate de scaderea consumului ca urmare a crizei.
Cei mai mari jucatori pe piata benzinariilor
din Romania sunt Petrom (cu circa 550 benzinarii), Rompetrol (450 benzinarii), LukOil Romania
(310 benzinarii), OMV Romania (cu circa 157 de benzinarii), MOL Romania (126 benzinarii) si Agip (37
de benzinarii).