Cresc sa nu TVA-ul si cota unica? Si mai ales cu cat? Discutiile despre posibila majorare a taxelor au monopolizat atentia opiniei publice. Va reusi Guvernul sa evite majorarea taxelor? Are alte solutii? Raspunsurile le vom afla cel mai probabil vineri, cand FMI isi va incheia misiunea in Romania.
Dincolo de discutiile privind deficitul bugetar, cota unica si TVA, liberalii au sesizat faptul ca Guvernul lucreaza de zor la modificarea taxelor si impozitelor locale. O chestiune care ne-ar afecta direct la buzunar.
Indiferent de cum isi castiga veniturile, legal sau la negru, cei care detin o locuinta si o masina ar urma sa plateasca taxe duble fata de anul trecut. Si asta in conditiile in care, oricum, in acest an, in aproape toata tara, impozitele locale s-au majorat cu pana la 20%.
Documentul de lucru al Ministerului Finantelor Publice (MFP), prezentat de liberali si disponibil pe site-ul pesurse.ro, arata ca valoarea impozabila pentru apartamente ar putea creste de la 806 lei pe metru patrat, la 1.612 lei/mp.
Dincolo de declaratiile analistilor si demnitarilor, la nivel oficial, MFP nu a confirmat, dar nici nu a infirmat existenta documentului prezentat de liberali.
”Singurul document oficial referitor la masurile pe care le va lua Guvernul in perioada urmatoare va fi scrisoarea de intentie pe care Ministerul Finantelor Publice o va remite Fondului Monetar International, dupa incheierea discutiilor tehnice cu reprezentantii misiunii de evaluare. Toate anunturile si declaratiile din acest moment sunt doar speculatii politice”, se precizeaza intr-un comunicat de presa al MFP.
Potrivit documentului citat, pentru o garsoniera situata in zona ultracentrala din Bucuresti, adica in zona A, impozitul s-ar majora de la 93 de lei la 186 de lei, pentru un apartament cu doua camere de la 125 de lei la 250 de lei, pentru unul cu trei camere de la 188 de lei la 376 de lei. In zona D, adica la periferie, s-ar putea plati pentru o garsoniera 164 de lei anual, la doua camere 222 lei, la trei camere 332 de lei, iar la patru camere 466 de lei. Datele au valoare orientativa.
In 2009, pentru o garsoniera se platea, in functie de zona intre 71 si 81 de lei, pentru un apartament de 2 camere intre 96 si 109 lei, iar la trei camere intre 145-164 de lei anual.
Potrivit Codului Fiscal, impozitul pe cladiri este calculat in cazul persoanelor fizice prin aplicarea unei cote de 0,1% la valoarea impozabila a imobilului, determinata in functie de suprafata locuintei, rangul localitatii, zona in care este amplasata cladirea si vechimea imobilului.
Impozitele mai mari se cifreaza in prezent, in judete ca Mehedinti, Constanta, Brasov si Bucuresti, intre 2,3 si 2,9 lei/mp pe an, iar in Galati, Buzau si Vrancea, la aproximativ 1,6 lei/mp pe an.
Impozitul pe masina sau motocicleta, minim 100 de lei
Datele prezentate in documentul prezentat arata ca, dincolo de impozitul pe cladiri si terenuri, cei care detin o masina ar trebui sa mai scoata din buzunar minim 100 de lei anual in contul impozitului auto. Pentru autoturisme si motociclete, impozitul se calculeaza in functie de capacitatea cilindrica, iar documentul prevede noi modalitati de plata.
In prezent, pentru o motocicleta sau o masina de pana in 1.600 centimetri cubi se plateste un impozit de 8 lei la 200 cmc, iar pentru o masina intre 1.600 cmc si 2000 cmc se plateste 18 lei la 200 cmc. In noua formula, impozitul datorat pentru mijloacele de transport de pana in 1600 cmc este de 16 lei la 200 cmc. Pentru autovehiculele ce depasesc 1.600 cmc, impozitul se dubleaza de la 18 la 36 de lei la 200 cmc, iar pentru cele intre 2.000 si 2.600 cmc, de la 36 la 72 de lei la 200 cmc.
Astfel, pentru un Logan 1,4 MPI, cu motor de 1.390 cmc, impozitul ar putea creste de la 54 de lei, la 108 lei. Exista judete precum Neamt si Bacau, unde impozitul ajunge in prezent la 144 de lei pentru un motor de 1.600 cmc, iar valoarea noului impozit ar putea fi, astfel, de 288 de lei.
Vestea proasta este ca, de la 1 ianuarie 2011, impozitul auto s-ar putea transforma din nou, urmand sa fie platit in functie de capacitatea cilindrica si gradul de poluare a masinii. Astfel, masinile noi, Euro 5, vor avea un impozit mai mic decat cele mai vechi. Detalii despre noul impozit construit pe principiul ”poluatorul plateste” puteti citi intr-o analiza DailyBusiness.ro.
Astfel, la un castig salarial mediu net de 1.509 lei, cat a fost in martie, un roman care detine un apartament cu 2 camere si o masina ar urma sa plateasca anual cel putin 300 de lei.
Impozitele locale se pot plati pentru intreg anul sau in doua rate. Prima rata este scadenta la 31 martie, iar cea de a doua pana pe 30 septembrie inclusiv.
Documentul MFP arata ca romanii care si-au achitat deja impozitele pe masini si case, cei mai multi pentru a beneficia de reducerile oferite de stat celor care platesc pana in martie, va trebui sa achite si restul de impozit, pana la 30 septembrie. Cine nu isi plateste la timp taxele si impozitele suporta penalizari.
Pro si contra majorarii taxelor locale
Cresterea taxelor locale ar trebui sa aduca mai multi bani la bugetul central si la cele locale. Si asta in conditiile in care multe dintre primarii se afla deja in faliment. Guvernul a decis ieri modul in care acestea pot intra in insolventa.
Analistii economici spun ca taxele si impozitele pe locuinte si masini sunt printre cele mai sigure surse de venit ale statului, spre deosebire de TVA unde evaziunea este de circa 50%.
Fostul ministru de finante Daniel Daianu a declarat ca in conditiile lipsei tot mai acute de bani, nu este exclusa majorarea impozitelor pe proprietati. Si asta mai cu seama ca guvernul intentioneaza sa lege valoarea impozitabila a imobilelor de valoarea de piata a acestora.
In privinta automobilelor, intentiile privind recalcularea impozitelor par a fi decise deja. Dovada declaratiile ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, care avansa recent, pe langa suprataxarea proprietatilor imobiliare pentru cei care au mai mult de o casa sau un apartament, si supraimpozitarea masinilor cu o capacitate cilindrica de peste 1.999 cmc.
”In Italia, de exemplu, cine isi cumpara o masina cu un motor peste 1.999 centimetri cubi plateste uneori inca o data cat masina, o taxa. La noi sunt atatea fate care umbla cu Q7 si atatia toparlani, bine-mersi. La fel pe a doua, a treia, a saptea casa in proprietate platesti mai mult. De ce nu am face si noi la fel?”, a spus Berceanu.