„Banca
Nationala incurajeaza instrumentele de plata fara numerar dintr-o
serie intreaga de considerente. Unul dintre instrumentele de plata
fara numerar, cu o crestere marcanta, il reprezinta cardurile de
credit, cardurile de debit cu plati intarziate. Mie, personal, mi se
pare in acest moment un instrument tranzitoriu catre altceva. Din
punctul meu de vedere, peste zece ani, sa zicem, vom vorbi despre
instrumentul de plata pe care azi il numim smartphone.
Poate peste zece il vom numi altfel si il vom utiliza altfel. Cred ca
ar fi foarte util pentru noi, ca autoritati ale statului, si pentru
toti cei interesati, daca dorim sa promovam acest instrument de plata
fara numerar, sa prezentam aceste costuri, tarife, comisioane reale
in contra-partida cu costurile tranzactiei cu cash”, a afirmat
Olteanu.
Potrivit datelor oficiale, in Romania,
comisionul interbancar in sistemele Visa si MasterCard este de 1%,
respectiv 1,2%, in timp ce in tari precum Belgia, Franta, Italia
Suedia, Olanda, Ungaria, Letonia sau Marea Britanie nivelul
comisionului nu depaseste 0,8% (pentru cardurile de debit cu chip).
Declansata de Consiliul Concurentei in
2011, o investigatie sectoriala pe piata serviciilor de plati bancare
a urmarit patru directii principale: modul de determinare a
comisioanelor interbancare pe piata cardurilor de plata; modul de
determinare a nivelului comisioanelor si taxelor platite de
comercianti catre banca acceptanta (care detine POS-ul aflat la
comerciant) pentru serviciile prestate in cazul tranzactiilor cu
carduri; profitabilitatea sectorului cardurilor de plata; gradul de
concentrare a pietei serviciilor de plata cu carduri.
In cadrul investigatiei au fost
solicitate informatii de la 28 banci membre Visa/MasterCard, 22
agenti economici cu obiect de activitate in diverse domenii
(hipermarketuri, supermarketuri, agentii de turism, restaurante),
organizatiile Visa Europe si MasterCard, informeaza Agerpres.
Comisioanele interbancare sunt platile
realizate intre bancile acceptante si bancile emitente pentru
tranzactiile care presupun utilizarea cardurilor de plata. in cazul
tranzactiilor la POS, comisionul interbancar este platit de banca
acceptanta (care detine POS-ul aflat la comerciant) catre banca
emitenta a cardului si este suportat de catre comerciant si,
indirect, de catre consumatori.
In conformitate cu regulile Visa si
MasterCard, pana in 2011, comisioanele interbancare erau stabilite de
bancile membre ale celor doua organizatii si se situau la 1%.
Analiza profitabilitatii efectuata de
Consiliul Concurentei arata ca rata medie a profitului inregistrata
in activitatea de emitere de carduri, in perioada 2009 – 2011, a fost
intre 62,1% si 101,1%, pentru jumatate din bancile intervievate.
Totodata, studiul releva ca veniturile incasate de bancile emitente
din comisioanele interbancare reprezinta intre 8,1% si 11,2% din
totalul veniturilor din activitatea de emitere carduri.
In conditiile in care din veniturile
totale au fost extrase veniturile din comisioanele interbancare,
peste 50% dintre bancile intervievate au inregistrat o
profitabilitate intre 49% si 79%. Ca urmare, activitatea de emitere a
cardurilor ramane profitabila, pentru un numar semnificativ de
emitenti, chiar si in absenta comisionului interbancar.
Raportul, prezentat in luna iunie 2013,
si realizat in urma investigatiei sectoriale pe piata serviciilor de
plati bancare din Romania, s-a aflat timp de 30 de zile in dezbatere
publica pe site-ul institutiei.
Consiliul Concurentei a organizat, joi,
conferinta ‘Concurenta in sectoare esentiale ale economiei
romanesti”, in cadrul evenimentului fiind lansat spre dezbatere
publica Raportul “Mediul concurential romanesc – evolutii in
sectoare esentiale’ 2013, elaborat de catre autoritatea de
concurenta.