„Ultima oara cand banca a acordat prima de Pasti salariatilor a fost in 2003, cand intr-o negociere dintre patronat si sindicat s-a decis ca aceasta sa fie inglobata in salariul de baza. De atunci, primele s-au acordat numai pe criterii de performanta”, a spus Cristian Mocanu, presedintele sindicatului din BRD.
El a precizat ca dupa luna februarie, BRD acorda prime aferente anului 2009. Dar, nu toti angajatii sunt premiati. Decizia de premiere o ia managementul, tinand cont de evaluarea facuta angajatilor.
De asemenea, Raiffeisen Bank a renuntat la prima de Pasti in 2010, desi anul trecut fiecare angajat a primit 500 de lei. Banca ofera insa prime variabile, de-a lungul anului, pentru echipa din vanzari, iar angajatii din back-office iau prime anuale, care variaza intre o jumatate de salariu si doua salarii de baza, in functie de performanta.
„Cei care obtin calificativul ‘satisfacator’ primesc jumatate de salariu, cei care evolueaza la nivelul asteptarilor – un salariu, iar angajatii cu performate exceptionale – doua salarii”, a spus Maria Ditu, sefa sindicatului de la Raiffeisen, mentionand ca banca a acordat zilele acestea primele anuale pentru 2009.
La Raiffeisen, angajatii din vanzari cu rezultate foarte bune reusesc sa-i surclaseze cu mult pe oamenii din back office, prin nivelul primelor. Chiar si in 2009, cand vanzarile din banking au fost grav afectate de criza, s-au obtinut castiguri surprinzatoare.
„Au fost cazuri, putine ce-i drept, cand s-au castigat 7 salarii sub forma de prima”, a declarat Ditu.
Sindicatul vrea sa propuna managementului revizuirea politicii de premiere in vanzari. Ditu spune ca anul acesta, au existat plangeri din partea oamenilor de vanzari care nu au primit nici prime de performanta in vanzari si nici prima anuala.
„Or, ei nu au nicio vina, mai ales daca lucreaza intr-o sucursala care nu este intr-un vad bun, deci unde nu sunt multi clienti solvabili. In plus, la Raiffeisen exista si conditii foarte stricte si creditarea devine cu atat mai greoaie”, a mai spus liderul sindical.
BRD SocGen si Raiffeisen Bank au realizat anul trecut cele mai mari profituri nete din sistemul bancar, de 782 milioane lei si respectiv 288,5 milioane lei, conform standardelor de contabilitate locale, RAS.
Bancile pun tot mai mult accentul pe performanta individuala in retribuirea angajatilor.
„Daca inainte de criza am facut formare de masa si cei care trebuia sa ocupe posturile noi erau pregatiti rapid si aruncati in business, din 2009 am trecut la o abordare calitativa”, a declarat recent, in cadrul unui seminar, Adela Jansen, director executiv la Resurse Umane in BRD Societe Generale.
O opinie similara vine si din zona companiilor de consultanta. „Oamenii eficienti din banci trebuie stimulati”, a completat Ruxandra Stoian, liderul diviziei de consultanta in resurse umane din cadrul PricewaterhouseCoopers.