[b]Liviu Stoicescu (foto)[/b], membru in Directoratul Omniasig Vienna Insurance Group, a declarat pentru DailyBusiness.ro care sunt principalele tentative de frauda intalnite pe piata asigurarilor, cum sunt depistate, dar si ce risca cei implicati.
„Daca ne gandim la fenomenul de frauda, in ultima perioada, mai ales dupa aceasta criza financiara, tentativele de frauda sunt in crestere pentru ca dorinta de a obtine bani este crescuta din toate punctele de vedere, in toate mediile, chiar si la nivel inalt”, a spus Stoicescu.
[quote]Am
solutionat un caz in care masina a fost lovita de cascador, dupa ce o batrana a
vazut ca purta casca de protectie[/quote]
„Fraudele sunt pe toate liniile, pe bunuri, pe auto dar si pe raspunderi. Situatiile sunt de asa natura incat un [b]asigurator este intotdeauna expus riscului[/b]”, a adaugat acesta.
Potrivit oficialului Omniasig, compania a inregistrat in medie, lunar, circa 20-25 de dosare care reprezinta „inscenari” si care nu sunt despagubite.
„Dupa criza a explodat acest fenomen. Pana in criza erau circa 10-16 dosare pe luna”, a subliniat Stoicescu, care a adaugat ca cea mai mare tentativa de frauda de pe auto a fost in acest an in valoare de 90.000 euro, fiind implicata o masina de lux.
„Spre exemplu, in septembrie au fost 33 de situatii respinse de la plata, care totalizeaza 625.000 de lei. Pe langa acestea, au mai facut obiectul verificarilor inca 25-30 de dosare care au fost finalizate cu plata, deci investigatii la care ne-am lamurit ca este in regula, dar care prezentau acelasi aspect fraudulos”, a spus Liviu Stoicescu.
El a subliniat ca 33 de cazuri intr-o luna nu este un numar mare comparativ cu zeci de mii de dosare pe care compania le are lunar. Numai pe auto, Omniasig are circa 150.000 de dosare de daune pe an.
„Din cele 33 de cazuri, 90% sunt pe auto. Auto este zona preferata a fraudelor”, a zis Stoicescu.
[quote]Asiguratorii sunt concurenti numai la vanzari, dar la daune suntem confrati.[/quote]
Sunt si situatii in care unele dosare prezinta indicii ca ar fi frauda, compania le investigheaza si se demonstreaza ca nu a fost o tentativa de frauda, sau a fost „facuta foarte bine”.
„Pot fi si dosare incorecte, dar nu avem suficiente probe astfel incat sa refuzam o plata. Si atunci daca ne-am duce mai departe in instanta sau am refuza plata am putea pierde mai mult. In concluzie, evaluam foarte atent. Uneori e mai bine sa achiti si sa inchizi cazul decat sa ajungi in instanta, unde nu ai destule probe, si sa pierzi”, a precizat Liviu Stoicescu.
[b]Cele mai intalnite metode de fraudare[/b]
„Dupa criza, [b]cea mai intalnita metoda de fraudare este pe masinile achizitionate prin leasing[/b]. Deci, practic masinile asigurate in leasing in perioada boom-ului leasingului au avut sume foarte mari pentru ca ele atunci aveau un pret foarte ridicat, iar acum, dupa criza, exista in piata foarte multe oferte, discount-uri si din partea producatorilor si a dealerilor si atunci a scazut semnificativ pretul unei masini”, a declarat reprezentantul Omniasig.
„Astfel, o persoana care si-a luat o masina de lux in leasing, a dat pe ea 80.000 euro, acum o poate cumpara cu 55-60.000 euro. Si atunci, masinile ramanand asigurate pe sume mari, proprietarii sunt tentati, mai ales ca intra in incapacitate a plati ratele de leasing, sa declare masina furata, sa o arunce intr-un lac, sa-i ‚insceneze’ o dauna totala cu un cascador si intotdeauna ies mai bine decat daca ar vinde-o. Astfel, isi recupereaza toti banii platiti pe leasing, nu mai plateste nici redevente si ies ‚bazma curata’ dintr-o afacere dezvantajoasa pe viitor”, a explicat Liviu Stoicescu.
„Cine va avea imaginea afectata in toata aceasta situatie? Societatea de asigurari”, a subliniat el.
In urma unui astfel de caz, compania de asigurari plateste catre societatea de leasing suma pentru care este asigurata masina, aceasta isi retine suma cat sa inchida contractul, iar diferenta o da utilizatorului.
Totodata, s-au inmultit si [b]tentativele de frauda din constatul amiabil[/b]. In acest caz, persoanele implicate in accident nu relateaza corect cum s-a produs evenimentul.
„De exemplu, intr-un accident de circulatie sunt pagubite de regula masinile scumpe. Adica se aranjeaza in asa fel incat daca s-au lovit o Dacie cu un BMW, [b]intotdeauna vinovata e Dacia[/b] pentru ca cel cu BMW, daca nu are Casco, isi repara masina pe raspunderea civiala a celui cu Dacia”, a spus Stoicescu.
„De obicei, Daciile usor lovite primesc bani de la cel care practic a fost lovit. Vinovatul real ii da bani si peste valoarea daunelor ca sa se declare soferul Daciei vinovat, pentru ca pe constatul amiabil nu trebuie sa te mai inregistrezi la politie, nu mai platesti amenda, daca ai trecut pe rosu sau nu ai acordat prioritate nu ti se mai ridica permisul de conducere si scapi de toate necazurile, nu te costa nimic”, a explicat acesta.
„Asta este o alta metoda prin care se poate frauda si atunci din aceasta cauza avem specialisti deosebit de bine pregatiti la constatare care determina dinamica evenimentului (accidentului). Cele mai multe cazuri se demonteaza de fata cu soferii, pentru ca vin cu amandoua masinile, avem experti cu rigle de inaltime gradate si le arata clar ca nu se puteau lovi in felul in care au declarat si de multe ori recunosc in fata noastra, iar cazul se inchide (nu se mai plateste dauna, n.r.)”, a adaugat Stoicescu.
Tentative de fraude se intalnesc si in cazul [b]masinilor second-hand cu volan pe partea dreapta[/b], aduse din Marea Britanie.
„Exista o explozie de volane pe partea dreapta. Pentru ca in Marea Britanie masinile sunt extraordinar de ieftine, iar aici trebuie sa le vanda ieftin, astfel incat pretul adunat cu taxele de poluare, inmatriculare, sa dea totusi un pret rezonabil ca sa merite sa cumperi masina respectiva. Sigur, are un dezavantaj”.
In acest caz, se aduc masini inmatriculate in Anglia, cu volan pe dreapta, proprietarii iau numere provizorii rosii de 30 de zile si circula cu ele in trafic. In aceasta perioada aranjeaza cu un asigurat RCA inmatriculat in Romania sa fie loviti puternic. Persoana respectiva a platit pana intr-o mie de lire sterline si apoi declara ca masina este din 2007-2008, i se face evaluare la 6.000 de euro si incearca sa isi incaseze banii, potrivit oficialului Omniasig.
„Astfel, cand este implicata o masina cu numere rosii, cu volan pe dreapta, deja este sub investigare chiar daca este o situatie corecta, pentru ca, de regula, 90% dintre acestea sunt aranjamente. Acestia nu mai inmatriculeaza masinile si castiga si mai multi bani”, a adaugat el.
Acesta a spus ca perioada de investigare este in general mai mica de o luna de zile. Legal, aceasta poate fi de pana la trei luni.
[quote]Sunt cascadori destui. Se vehiculeaza intre 200 si 500 de euro prestatia.[/quote]
Conform lui Liviu Stoicescu, alte modalitati concrete de fraudare ar mai fi cazurile in care [b]se declara alte locatii ale evenimentului[/b], decat cea reala.
„Si acest lucru se declara din diferite motive. Pentru Casco, de exemplu, avem conditie de asigurare in care asiguratul nu are voie sa patrunda in locurile interzise circulatiei publice, nu are voie pe drumuri forestiere care sunt inchise sau prezinta pericol iminent de avariere, de surpare, si atunci ei muta locul accidentului”, a explicat Stoicescu.
De asemenea, sunt soferi care [b]declara ca accidentul s-a produs la alta data[/b]. Acest lucru se intampla de obicei cand proprietarul vehiculului nu avea incheiata o polita Casco sau in ziua accidentului era sub influenta alcoolului, avea permisul suspendat ori pune alta persoana sa-si asume culpa.
Astfel, daca nu are Casco, soferul incearca sa gaseasca un agent de asigurare care este dispus, contra unei sume de bani, sa ia parte la frauda. El ii face proprietarului o polita, iar la inspectia de risc pozeaza o masina similara celei accidentate.
„Agentul ii poate fac poze la alta masina, de aceeasi culoare, cu numere schimbare. Au fost multe cazuri de acest gen, numai ca [b]exista un Dumnezeu si al asiguratorilor[/b] si in 99% din cazuri s-a dovedit ca exista diferente minore intre masina pozata la inspectia de risc si masina pozata la dauna (reala, n.r.)”, a declarat Liviu Stoicescu.
Intr-un caz cu care s-a confruntat Omniasig, o Skoda Octavia a fost distrusa, fiind asigurata Casco, doar cu o saptamana inainte, o incercare de fraudare. „Si-a facut poze de risc si a declarat accidentul mai tarziu. Cand s-au vazut pozele de la dauna si de la inspectia de risc, un simplu element a facut diferenta – Skoda fotografiata avea stropitoare de far in bara, in rest era identica. Cu acest minor element am reusit sa descoperim tentativa de frauda si au recunoscut”.
„Problema este ca [i]inca nu am vazut un om in puscarie din cauza asta[/i]”, a subliniat reprezentantul Omniasig.
Conform acestuia, cea mai „interesanta” varianta de fraudare este [b]cand soferii se asociaza in grupuri infractionale[/b].
„Acesta este deja un concept care ajunge la un maxim al pregatirii celor care fac din asta o meserie. Adica se organizeaza in grupuri de 5-10 persoane care cumpara masini lovite si apoi declara accidente”, a spus Stoicescu.
Ca principiu, aceleasi masini si aceiasi conducatori se permuta permanent intre ei si avizeaza daune la societati de asigurari diferite. Azi e unul vinovat, altul e pagubit si anunta la o companie de asigurari, altadata e invers si anunta la alt asigurator, apoi fac alte miscari si anunta la a treia companie de asigurari.
„La astfel de daune, companiile verifica si la alti asiguratori daca pentru respectiva masina au fost inregistrate si la ei dosare de dauna, se schimba informatii si fotografii si astfel se descopera ca aceeasi masina are dosar deschis si la alte companii de asigurari.Aici imi place sa spun ca asiguratorii sunt concurenti numai la vanzari, iar la daune, suntem confrati. O masina lovita de una-doua luni nu mai arata ca una proaspata. Se observa cand o masina e lovita de mult, ea trezeste imediat suspiciuni si e logic sa se intample asa”, a spus Liviu Stoicescu.
„La noi inca legislatia nu este atat de clara cu privire la ce se intampla cu o epava. In multe tari este foarte clar – odata ce masina a ajuns dauna totala, ea nu se mai poate inmatricula niciodata. La noi, o epava poate fi vanduta cu 2-3-500 euro. Sunt multi care cumpara asemenea epave si insceneaza evenimente”, a adaugat el.
Tentative de frauda se intalnesc si in cazul persoanelor care [b]cumpara o masina second-hand fara sa stie ca ea este declarata furata[/b] in alta tara.
„Oamenii cumpara masini second-hand de buna credinta. Dupa care primesc o avizare de la politie in care li se spune ca au cumparat o masina care a fost declarata furata in Italia.
„Politia nu ia aceasta masina, dar scrie pe talon ‘vehicul declarat furat in … la date de…’. Si atunci sunt multi care atunci cand vad asa ceva se sperie si cred ca nu mai pot vinde masina niciodata. Astfel, exista o tentativa sa o asigure si sa o distruga”, a precizat Stoicescu.
O alta metoda intalnita este atunci cand [b]se deschid mai multe dosare de dauna la societati de asigurare diferite[/b].
„O persoana isi poate incheia o polita Casco, in mod legal si cinstit, la cate companii doreste, dar, conform legii, daunele se platesc in mod proportional intre cei care asigura acea masina”, a explicat oficialul Omniasig, adaugand ca este ilegal sa iei valoarea daunei de la mai multe companii. Insa, se mai intampla si acest lucru.
„Ca principiu general, ai o masina buna si vrei sa o vinzi, dar nu iei pretul pe ea, ai doua varante – sa o vinzi in targ sau sa ‘o vinzi la asigurator’. Poti castiga, dar la ce riscuri te expui? Pentru ca si asiguratorii si-au dezvoltat sisteme de depistare a tentativelor de frauda foarte performante si cu angajati foarte bine pregatiti, astfel incat, de regula, ii prindem pe cei care incearca sa fraudeze”, a subliniat Liviu Stoicescu.
” Am avut chiar un caz in care, pe baza declaratiilor unui martor, o batrana, am solutionat un caz in care masina fusese lovita de catre un cascador care purta o casca de protectie in momentul ‚accidentului’. Pana la urma, persoana respectiva a recunoscut incercarea de inscenare a accidentului”, a spus Stoicescu.
El a mentionat ca aceste accidente se intampla pe drumuri laturalnice, de regula noaptea, dupa 11-1 noaptea, uneori pe drum drept „si, de aici, iti pui intrebari cum a nimerit exact in pomul sau podul ala”.
„Mai avem metode de investigare prin care supunem persoanele respective la [b]testele poligraf[/b] si, de regula, cei care spun clar ca nu doresc sa le faca, sunt vinovati. Aceste teste sunt platite de companie, astfel incat nu ar exista motive palpabile de refuz”, a precizat oficialul Omniasig.
[b]Angajatii sunt rasplatiti pentru demascarea cazurilor grele[/b]
Conform lui Stoicescu, Omniasig investeste in resursele umane pentru depistarea fraudelor. „Salariile sunt rezonabile, uneori se acorda bonusuri pentru unele cazuri speciale prevenite de la plata, in special cand angajatul respectiv a avut o contributie deosebita, prin inventivitate, ingeniozitate, sau a gasit dovezi importante. Totusi, avem grija sa nu motivam angajatii in exces pentru fiecare frauda descoperita, pentru ca atunci s-ar putea sa inceapa vanatoarea de fraude, doar din dorinta de a raporta sume”.
El a mai spus ca in ultimii doi ani compania a construit un departamentpentru depistarea fraudelor, completat cu 7 inspectori de daune speciale locali, in tara.” Sunt oameni specializati din structurile fostelor institutii ale statului, politie sau alte investigatii, oameni care au experienta in domeniu. Sunt cei care se duc la fata locului, masoara, mai intreaba oamenii, aduna probe”.
[b]Ce risca cei care incearca sa fraudeze un asigurator?[/b]
„Teoretic, un dosar penal, atat pentru agenti cat si pentru asigurati. Obtinerea de drepturi de despagubire in mod necuvenit se pedepseste”, a declarat Stoicescu.
„Legea mi se pare totusi prea blanda”, a adaugat el.
Omniasig Vienna Insurance Group a inregistrat in primele sase luni ale anului un volum de prime brute subscrise de 433,13 milioane de lei, in scadere cu 10,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Potrivit reprezentantilor companiei, scaderile sunt in concordanta cu evolutia intregii piete de asigurari din Romania, care se confrunta cu scaderi semnificative, in special pe segmentul asigurarilor auto, segment ce detine cea mai mare pondere si in portofoliul Omniasig, respectiv de 77,92%.
Valoarea daunelor platite in S1 a fost de 313,14 milioane de lei, cu 13,82% mai putin decat in aceesai perioada din 2010.
Omniasig activeaza pe piata asigurarilor din Romania din anul 1995. Din 2005, compania a devenit membra a Vienna Insurance Group.
Conform datelor CSA, Omniasig VIG ocupa locul trei pe
piata asigurarilor, dupa companiile Astra Asigurari si Allianz-Tiriac
Asigurari.
Omniasig va fuziona cu BCR Asigurari, potrivit unei
hotarari adoptate de actionarii celor doua companii, urmand sa formeze cel mai
mare jucator din domeniu.
Piata asigurarilor din Romania a inregistrat in primele
noua luni din 2011 un [url= https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/scaderea-pietei-de-asigurari-atenuata-de-cresterea-asigurarilor-de-viata-si-de-locuinte-70827/]volum
de prime brute subscrise[/url] de 6,08 miliarde de lei, in scadere cu 3,71%
comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, reducerea fiind atenuata de
cresterea asigurarilor de viata si de locuinte.