„Mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste pomana! Fii profesionist, ce dracu!” – ii striga Gheorghe Dinica lui Mircea Diaconu in filmul Filantropica. Desigur, o investitie nu inseamna pomana. Dar tot in bani se masoara, si atunci cand vrei sa obtii bani, conteaza enorm modul cum ii ceri.
Este si parerea specialistilor in consultanta financiara.
„Ca sa mai gasesti un investitor aici trebuie sa vinzi o
poveste. Avand in vedere ca investitorul vine din strainatate, nu stie nimic
despre Romania, atunci il poti ‘pacali’ cu niste povesti frumoase”, a spus pentru DailyBusiness.ro Kevin
von Gamm, chief sales officer in cadrul companiei de consultanta Capgemini
Romania.
El a dat ca exemplu un om de afaceri bulgar, care a vazut
ca multi romani merg in tara lui si cheltuiesc multi bani pentru concedii si a
spus „oau, ce tara frumoasa”, dorind sa-si inceapa o afacere in Romania pentru
ca „oamenii castiga bine si au bani”. „Dar el nu stie ca un concediu este
foarte, foarte sus in prioritatile romanilor care vor sa calatoreasca”, a
adaugat Kevin von Gamm.
In ceea ce priveste povestile de succes din Romania,
Renault-Dacia este un exemplu bun. In aceasta categorie, Kevin von Gamm a
amintit de Romstal, Dedeman, Bitdefender si altii.
Potrivit acestuia, o posibilitate de a atrage investitori
straini exista in [b]industria de petrol si gaze[/b], in conditiile in care in Romania
s-a dat liber la prospectiuni pentru gaze de sist si deja sunt firme mari
interesate. Spre exemplu, Exxon vine sa faca prospectiuni, au concesionat teren.
Reprezentantul Capgemini a adaugat ca sunt multi alti investitori interesati de resursele din
Romania, subliniind ca aici se gasesc printre cele mai mari rezerve de petrol si
gaze.
Si [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/chevron-incepe-explorarea-gazelor-de-sist-la-barlad-in-a-doua-jumatate-a-anului-86788/]Chevron
detine in Romania[/url] un perimetru de explorare/exploatare a gazelor la
Barlad si trei perimetre in judetul Constanta, respectiv Vama Veche, Adamclisi
si Costinesti. Totodata, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/austriecii-de-la-omv-interesati-de-explorarea-gazelor-de-sist-in-marea-neagra-89478/]austriecii
de la OMV[/url], interesati de explorarea gazelor de sist in Marea Neagra.
„De asemenea, se investeste la Ploiesti, in firme cu
echipamente petroliere pe care le exporta. Pe partea asta de consultanta
(petrol si gaze, n.r.) este bine, pentru ca vin multe firme care nu stiu piata,
care trebuie sa implementeze sistemele pentru a face raportari. Cam singurele
firme care au bugete in crestere pentru consultanta sunt cele din domeniul
petrol si gaze. In rest, spre exemplu pe pietele financiare companiile nu o duc
prea bine si au nevoie de consultanta pentru restructurari sau achizitii de
portofolii de credite si debite – pentru fuziuni”, a mentionat Kevin von Gamm.
[b]Strainii, atrasi de costurile mici din Romania[/b]
Oficialul Capgemini a aratat ca strainii sunt interesati
sa vina in Romania deoarece aici cheltuielile sunt mai mici, atat cu forta de
munca, cat si cu terenurile.
„Cursul valutar este avantajos, ceea ce inseamna pentru
straini munca ieftina. Este foarte ieftin sa faci o fabrica aici. Dar exista
riscul ca un investitor care cauta forta de munca ieftina sa migreze apoi catre
Asia. Un exemplu este Nokia, care a plecat din Romania si si-a transferat
productia in Asia”, a spus Kevin von Gamm.
Acesta a mai aratat ca un atu important pentru Romania
este segmentul IT, in tara noastra fiind multi specialisti, dezvoltatori de
soft cunoscuti.
El a atras atentia ca exista pericolul ca cei mai buni
specialisti sa paraseasca tara, problema fiind nivelul de salarizare.
„Asta este si globalizarea. Unde se duc banii?
Unde sunt randamentele cele mai mari. Unde se duce forta de munca? Unde este
castig mai mare. E normal sa vrem sa castigam ceva si sa avem un trai bun”, a
continuat reprezentantul Capgemini.
„Cei care lucreaza afara trimit bani in tara. Si asta nu
este rau. Si asta aduce un nivel mai mare de trai”, a adaugat el.
[b]Turcia, un exemplu pentru Romania?[/b]
Kevin von Gamm a dat ca exemplu Turcia, care in ultimii
10 ani a fost o poveste de succes.
[img=4137]Kevin von Gamm[/img]
„Turcia a fost o tara foarte saraca, care a trait din
turism si a avut foarte multi cetateni care au muncit in Germania, Austria,
Franta si alte tari in anii 60-70. Dar a doua generatie care a crescut si a trait
in strainatate a fost deja mai bine educata, trimitand bani inapoi in tara. Si ei
au venit la un moment dat inapoi in tara si au construit ceva – asta a fost
perioada de la ´70 la 2000, timp de 30-40 ani”, a mentionat acesta.
Oficialul Capgemini a precizat ca nu vrea sa spuna ca
dureaza asa de mult (30-40 de ani dupa Revolutie, n.r.) si in Romania pana va
avea o dezvoltare importanta, dar este posibil sa dureze si atat.
El a adaugat ca Romania are un avantaj ca face parte din
Uniunea Europena si bani pentru dezvoltare exista. „Dar eu cred ca totusi este
nevoie de schimbare de generatie (dupa comunism, n.r.)”.
[b]Restructurarile continua in domeniul
financiar-bancar[/b]
Kevin von Gamm considera ca domeniul financiar bancar este
foarte dificil si este convins ca mai urmeaza procese de restructurare si consolidare.
Conform acestuia, chiar daca nu vor fi fuziuni integrale,
vor mai urma achizitii de portofolii, ca in cazul [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/anul-tranzactiilor-bancare-unicredit-tiriac-bank-a-cumparat-business-ul-de-retail-al-rbs-89033/]UniCreditm
cu RBS[/url] sau [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/raiffeisen-bank-cumpara-portofoliul-de-retail-al-citibank-87498/]Raiffeisen
cu Citibank[/url].
Consolidarea va continua si in domeniul bancar si in
asigurari.
Restructurari si reorganizare vom intalni si in retail
din cauza competitiei foarte mari, a multor magazine deschise peste tot. „Spre
exemplu Mega Image si Carrefour au o strategie de a face magazine mici aproape
de casa. Chiar daca au deschis foarte multe unitati nu cred ca afacerea este
profitabila pe termen lung pentru ca sunt prea multi jucatori (Inclusiv Lidl,
Penny, Profi, n.r.)”, a spus Kevin von Gamm.
De asemenea, Kevin von Gamm nu vede perspective
imbucuratoare pe piata imobiliara. Exista multe blocuri cu apartamente fara
proprietari, iar dezvoltatorii anunta noi mall-uri.
„Sincer, mai
avem nevoie de un mall acum? Nu cred ca aceasta va fi o afacere profitabila.
Unele deja s-au inchis, precum City Mall. Sunt prea multe si in cateva luni se
mai deschide unul (Promenada Mall, n.r.). Nici pe acest sector nu vad o
perspectiva”, a declarat oficialul Capgemini.
Conform acestuia, in fiecare an au scazut preturile, ceea
ce nu este chiar foarte bine pentru Bucuresti. „In fiecare an au scazut
preturile si totusi Bucurestiul este Capitala si parte din UE. Pentru o
capitala preturile sunt prea jos”, a spus Kevin von Gamm, subliniind ca piata
imobiliara nu este o piata foarte sanatoasa.
[b]Studiu: Cash-ul ramane rege la romani[/b]
Kevin von Gamm a declarat ca, potrivit unui studiu
realizat de Capgemini, in Romania exista circa 12.000 de clienti de private
banking, bancile incapand sa infiinteze astfel de divizii, dedicate oamenilor
cu averi, in urma cu circa 7 ani.
Cei mai multi clienti (circa 80%) sunt barbati, cu varste
de peste 40 de ani
Daca in alte tari, pragul pentru a deveni client private
banking este de 1 milion de dolari sau chiar mai mult, in Romania acest prag
este mult mai jos, chiar si la 50.000 euro in unele banci, dar in general este
de 100.000 – 250.000 euro.
Reprezentantul Capgemini a aratata ca in Romania sunt mai
putini oameni cu foarte multi bani pentru ca nivelul de trai este mai scazut. Daca facem o comparatie, in timp ce averea a
crescut la nivel global (conform studiului World Wealth Report, Capgemini) chiar
daca a fost criza, in Romania au scazut averile. De ce? Pentru ca sunt foarte
multi romani cu investitii pe piata imobiliara, care a scazut mult.
De asemenea, mare parte din banii oamenilor bogati din
Romania sunt lichizi, in cash si depozite. Europenii isi tin 27,3% din averi in
cash si depozite, in timp ce la noi procentul este mult mai mare. La romani
cash-ul este „rege”, a spus Kevin von Gamm.
De asemenea, investitiile in real estate reprezinta 26,7%
din investitiile facute de europeni, pe cand in Romania este mult mai mare. In
ceea ce priveste investitiile in actiuni, in Europa procentul este de 21,5%,
iar la noi este mult mai mic.
„In Romania este mai putina incredere pe piata bursiera
comparativ cu restul lumii. De ce? Pentru ca nu este o experienta lunga cu BVB,
in Romania nu sunt cotate companii foarte mari si scandalurile care au avut loc.
De asemenea, este nevoie si de investitii in IT pentru ca toate sistemele de
tranzactionare nu se mai fac prin telefon”, a spus oficialul Capgemini.
O alta diferenta intre Romania si alte tari o reprezinta
faptul ca romanii nu au incredere in consultantul personal si ei considera ca
stiu cel mai bine ce sa faca cu banii lor, unde sa-i investeasca.
De asemenea, romanilor le plac investitiile „care se
vad la exterior” – ceasuri, bijuterii, masini luxoase.
Compania de consultanta Capgemini este prezenta in
Romania din 2001 si are in prezent circa 400 de angajati in Bucuresti si in
Iasi – unde are un centru de outsourcing. Consultantii sunt focusati pe trei
sectoare: telecom, oil & gas si financial services, firma avand si o echipa
specializata pe SAP.
In Europa Centrala si de Est, Capgemini este prezenta in
25 de locatii, cu 8.000 de angajati.
[dbvideo=1121]