Un exemplu este imprumutul de consum in lei cu o dobanda fixa de 7% pe an la lei, lansat de BRD in 2010, cu care banca a reusit intr-o perioada promotionala de doua luni sa egaleze vanzarile din 2007 – 2008, potrivit lui Lucian Cojocaru, director executiv al departamentul comercial BRD-SocGen.
Banca a oferit imprumutul Expresso de primavara in lei in cadrul unei promotii care a tinut doua luni, pana pe 31 mai, dobanda fiind fixa de 7% pe an (DAE 12,47%). BRD a vandut peste 35.000 credite, ajungand chiar la peste 5.000 de credite pe saptamana, in perioada de varf, volum care egaleaza vanzarile bancii produse similare din perioada de avant a creditarii, anii 2007 – 2008, a declarat Lucian Cojocaru pentru DailyBusiness.ro.
In prezent, BRD ofera imprumut de consum in lei cu o dobanda fixa de 8% pe an.
Banca a vandut totodata in cadrul programului Prima Casa credite de peste 250 de milioane de euro, fiind in varful ierarhiei bancilor care au creditat cel mai mult in acest program, alaturi de BCR. „Cea mai mare parte a cererii s-a indreptat catre locuinte vechi. Deocamdata nu a existat timpul fizic necesar pentru ca persoanele care doresc sa-si construiasca o locuinta sa obtina autorizatie de constructie dupa adoptarea noii variante a programului, aceste cereri ar putea sa inceapa sa vina abia de acum incolo”, a mentionat directorul comercial al BRD.
Debitorii persoane fizice au fost cei mai afectati de aparitia crizei, ceea ce a condus la reducerea creditarii retail in cadrul bancii, atat din cauza cererii scazute, dar si ca o decizie a conducerii. Scaderea de pe acest segment a fost insa compensata de imprumuturile acordate sectorului public, declara presedintele bancii, Guy Poupet, la inceputul anului. In 2010, situatia debitorilor retail a inceput insa sa se stabilizeze.
Lucian Cojocaru spune ca banca nu a pregatit solutii speciale de restructurare a creditelor pentru a face fata unui eventual val de restantieri care ar putea aparea dupa implementarea masurii de reducere a salariilor bugetarilor cu 25%.
De altfel, directorul comercial al BRD nu se asteapta la o crestere semnificativa a restantelor, in perioada urmatoare. „Solutiile de restructurare pe care le oferim sunt cele clasice (rescadentare, reesalonare, refinantare) si credem ca sunt suficiente in acest moment, putand acoperi cvasi-totalitatea situatiilor de default (intrare in incapacitate de plata – n.r.). Vom vedea daca se impune crearea unor alte solutii in functie de situatia concreta in care ne vom gasi la sfarsitul anului”, a mentionat directorul comercial al BRD.
Introducerea impozitului de 16% pentru dobanda la depozite si perspectivele de crestere accelerata a inflatiei, ca urmare a majorarii taxei pe valoarea adaugata cu 5 puncte procentuale, nu sunt vazute de Lucian Cojocaru drept un argument hotarator pentru ca bancile sa creasca dobanzile la depozite in intervalul urmator.
In opinia sa, bancile vor analiza oportunitatea cresterii dobanzilor la depozite in functie de necesarul propriu de lichiditati, dar si de dobanzile la care se vor putea finanta si vor putea plasa bani pe piata monetara.
Unul din segmentele pe care BRD a pus accentul in S1 a fost si cel de carduri, de la inceputul anului banca lansand doua produse: „A la carte”, un card de debit ce poate fi personalizat de client, precum si un card contactless.
Pana in prezent BRD a vandut circa 85.000 de produse „A la carte”, tinta pentru finalul anului, anuntata de oficialii bancii odata cu lansarea produsului, in luna februarie, fiind de 100.000 de unitati. Pentru cardurile contactless BRD a derulat pana acum un proiect pilot axat doar pe Bucuresti, pe care il extinde in aceste zile la nivel national. Banca are in prezent in portofoliu circa 2,2 milioane de carduri.
BRD SocGen, a doua banca locala ca marime, dupa BCR, a inregistrat in primul trimestru un profit net de 49 de milioane de euro, in scadere cu 5% fata de castigul din aceeasi perioada a anului trecut.
Soldul creditelor bancii era la finalul lui martie de 32,8 miliarde lei (8 miliarde euro), in scadere cu 1% fata de 31 martie 2009.