„Exista anumite tipuri de tranzactii care in noul sistem propus ar amana plata TVA la buget si in consecinta ar transfera problemele de cash flow de la „colectorii de TVA” catre bugetul statului, in calitatea sa de beneficiar al veniturilor din TVA. Cateva exemple ar fi vanzarile in rate catre populatie sau catre persoane care nu au dreptul de deducere a TVA, vanzarile pe credit comercial, tranzactiile cu valori mari (livrarile de bunuri imobile, lucrarile de constructii-montaj) sau cele cu plata amanata, etc”, spun reprezentantii E&Y.
Specialistii sunt de parere ca noua prevedere va ingreuna munca inspectorilor fiscali. De asemenea, actiunile de evaziune pe care incearca ea sa le preintampine nu vor disparea cu totul, ci vor fi mai greu de realizat.
In plus, spun ei, din punct de vedere tehnic, proiectul Senatului este contrar directivei europene privind TVA. „Este adevarat ca Directiva de TVA permite o schema similara celei propuse de Senat. Dar aceasta nu poate fi generalizata, incat sa devina regula de baza in ceea ce priveste exigibilitatea TVA”, spun specialistii firmei de consultanta.
Directiva de TVA prevede ca, prin optiune, statele membre pot sa stabileasca data incasarii facturii ca moment al exigibilitatii, dar numai „in legatura cu anumite tranzactii sau categorii de persoane impozabile”. Din acest punct de vedere, proiectul Senatului in forma actuala nu este viabil, in conditiile in care, in Romania, noul sistem se vrea generalizat pentru orice persoana impozabila si orice tip de tranzactie.
Reprezentantii firmei de consultanta atrag atentia ca, desi comisia economica, anticipand impactul negativ pe care modificarea regulilor privind TVA il va avea asupra bugetului, a respins aceasta propunere, ea a fost totusi aprobata de Senat.
Studiul a fost realizat de Jean-Marc Cambien, Partener Impozite indirecte si de Nina Gurdis, manager impozite indirecte, in cadrul Ernst&Young.