Ca orice alta societate de credit, firmele de leasing financiar s-au confruntat si ele cu problema scumpirii finantarilor, dupa aparitia crizei pietelor externe. Acest lucru a dus la necesitatea cresterii dobanzilor practicate pentru clienti.
Dupa aparitia crizei pietelor financiare, dobanzile la contractele de leasing au urcat pana la 9%/an, au declarat pentru DailyBusiness.ro reprezentantii VB Leasing, companie controlata de Volksbank Romania. Anul trecut, companiile se intreceau in scaderi de dobanzi, care ajunsesera la 6-7%/an in euro, sau chiar sub acest nivel. Astfel, cresterea de la an la an a dobanzilor se situeaza in jurul valorii de 30%.
Cel mai acut s-au confruntat cu cresteri de costuri la dobanzi companiile care nu apartin de grupuri financiare care sa le fi putut asigura finantarea, si care trebuie sa apeleze la fonduri de pe piata interbancara, unde dobanzile la imprumuturi sunt mult mai mari. Tot aceste companii sunt si cele care au fost fortate sa opereze cresteri mai mari la dobanzi.
Pe fondul cresterii dobanzilor la contractele de leasing, George Ticu-Jianu, director general la Romstal Leasing, considera ca ponderea nerambursarilor in total finantari poate creste mai ales in cazul acelor companii agresive care au finantat riscant.
„Ofertele de finantare inselatoare isi vor arata efectele in aceasta perioada. Le-as incadra in randul acestora pe cele deosebit de atractive cu dobanzi foarte mici la inceputul contractului, urmand ca dupa perioada promotionala acestea chiar sa se dubleze, expunand clientul unui risc mare de neplata”.
In plus, atrage atentia directorul general Romstal Leasing, crescand profilul de risc al companiei, va creste si costul finantarii la care aceasta va avea acces ulterior, lucru foarte periculos pentru o companie de leasing nevoita sa apeleze la finantare externa.
Valul de majorari ale dobanzilor practicate de firmele de leasing a inceput sa fie vizibil in primele luni ale acestui an. Majoritatea firmelor finanteaza in euro, iar cresterea dobanzii de referinta Euribor s-a reflectat in dobanzile la contractele de leasing.
„Inca din luna martie a acestui an s-a observat o majorare a dobanzii practicate de societatile de leasing, care intre timp a ajuns aproape de 9%, multe companii practicand in prezent dobanzi de 8,7%, 8,8% si 8,9%”, au precizat reprezentantii VB Leasing.
Romstal Leasing, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala si care are ca actionar majoritar grupul financiar belgian KBC, a mentionat la randul sau ca a operat cresteri de dobanzi in ultimul an.
Compania a crescut in februarie cu 0,25 puncte procentuale dobanzile pentru intreaga oferta. „Pe fondul cresterii cotatiei Euribor din ultima perioada este posibila o noua ajustare in perioada urmatoare”, a declarat pentru DailyBusiness.ro George Ticu-Jianu, directorul general al companiei.
„La Romstal Leasing, oferta generala pleaca de la o dobanda intre 7,5% si 8,5%, aceasta fiind personalizata in functie de performantele financiare ale solicitantului, de istoricul relatiei cu compania noastra precum si de gradul de risc aferent finantarii”, a precizat Ticu-Jianu.
De asemenea, de la declansarea crizei (iulie 2007 – n.r.) si pana in prezent, Raiffeisen Leasing, unul dintre cei mai mari jucatori din domeniu (locul patru dupa valoarea totala a bunurilor finantate in 2007), a crescut cu peste un punct procentual dobanzile la credite.
Cresterea finantarilor nu este de asteptat insa sa franeze afacerile companiei, spun oficialii VB Leasing, care a ocupat anul anterior locul 7 in topul realizat in functie de valoarea bunurilor finantate si estimeaza ca anul acesta va urca pe locul 5.
Nerambursari deocamdata putine
Pana in prezent, procentul de nerambursari a ramas inca mic, la nivelul firmelor chestionate de DailyBusiness.
Astfel, Volksbank Leasing sustine ca se confrunta cu un procent foarte mic de finantari nerambursate.
In cazul Raiffeisen Leasing procentul de finantari nerambursate de clienti este foarte mic, de 0,5 – 0,6% din total finantari, dupa cum a mentionat Robert Pintelie, director general adjunct Raiffeisen Leasing.
Posibilitatea ca nerambursarea sa se transforme in pierdere este destul de mica, pentru companie existand intotdeauna varianta de a isi recupera bunul, al carui proprietara este pana la incheierea contractului de finantare.
Robert Pintelie sustine ca aproximativ 99% din cazurile in care finantarile nu sunt rambursate se rezolva pe cale amiabila, iar doar in 1% din situatii se ajunge in instanta.
La Raiffeisen Leasing cele mai multe din finantarile nerambursate sunt pe segmentul finantarilor pentru constructii, iar in cazul VB Leasing, domeniul autovehicule detine cea mai mare pondere in finantarile restante.