Trecerea de la plata la ghiseu la tranzactiile prin internet s-a facut in special din considerente de cost, in cazul companiilor, si pentru economisirea de timp, in cazul persoanelor fizice. „Toata lumea a fost anul trecut intr-un proces de cost cutting”, a spus Ion Stan, vicepresedinte la Alpha Bank si responsabil cu departamentul de plati prin canale alternative, in cadrul unui seminar financiar organizat de Finmedia. Potrivit lui, in 2009 volumul sumelor tranzactionate in cadrul Alpha prin internet banking a crescut, desi valoarea medie a tranzactiilor a fost in scadere fata de 2008.
[img=659]Sursa: eFinance[/img]
Ce vor romanii de la internet banking? Un serviciu cat mai sigur, spun sefii de servicii de canale alternative de la banci. Elena Turda, de la BCR, spune ca recent banca si-a imbunatatit servciul de internet banking printr-o formula mai sigura dar mai greu de accesat de catre clienti. „Am crezut ca acestia vor deveni reticenti, insa am observat in timp ca noul serviciu, mai sigur, fideliza clientii si atragea noi clienti”.
Bancile spun ca plata facturilor a fost motorul dezvoltarii serviciului de internet banking, atat la clientii retail cat si la cei corporate. Potrivit Elenei Turda, directorul canalelor alternative din cadrul Bancii Comerciale Romane, la BCR 30% din platile retail pe internet banking se fac pentru utilitati. La ING Bank si Bancpost, clientii folosesc de asemenea serviciul in special pentru plata facturilor.
[img=660]Sursa: eFinance[/img]
Totodata, serviciul e folosit si pentru tranzactii bancare, fie ca e vorba de transferuri, schimburi valutare sau alte operatiuni.
Paradoxal insa, internet bankingul nu e cea mai buna solutie pentru plata facturilor, spun bancherii, pentru ca presupune repetarea operatiunii de catre client in fiecare luna. Oficialii bancilor spun ca in tarile dezvoltate clientii folosesc pentru facturi procedeul „direct debit”. Mai precis, clientii isi deschid un cont la banca, pe care il alimenteaza cu bani. Cand se emite factura, banii sunt virati automat din contul clientului in cel al furnizorilor, fara ca titularul contului sa mai intervina.
„In viitor, plata facturilor prin internet banking va fi folosita doar de cei care doresc sa aiba la indemana o evidenta foarte stricta a platilor”, este de parere Ion Stan, vicepresedinte al Alpha Bank Romania. Majoritatea va opta insa pentru achitarea facturilor prin serviciul de direct debit, crede reprezentantul Alpha Bank.
Deocamdata, spune Dana Demetrian, directorul executiv pentru administrarea retelei in cadrul BRD SocGen, romanii vireaza mai greu spre direct debit si pentru ca „vor sa plateasca atunci cand vor ei”.
De ce direct debit si nu internet banking? Bancile spun ca in prezent le ridica probleme varietatea facturilor emise de furnizorii de utilitati. „O factura care nu e standard implica o solutie informatica speciala pe care banca trebuie sa o creeze”, spune Dana Demetrian, director executiv de administrare a retelei in cadrul BRD SocGen.
Pe de alta parte, motivul pentru care clientii din alte tari apeleaza cu predilectie la direct debit pentru plata facturilor poate fi usor intuit: economisirea timpului petrecut cu aceste operatiuni.
Cati clienti ai bancilor folosesc internet banking
Doina Costache, sefa departamentului de canale alternative din Unicredit Tiriac, spune ca banca s-a concentrat in ultimul timp in special pe atragerea spre internet banking a clientilor de tip corporate si IMM. „Aceste categorii de clienti sunt deja cele mai active pe segmentul platilor la distanta la UniCredit”, spune Costache. In prezent, 85% din clientii corporate ai bancii si 60% din cei de tip IMM folosesc internet banking, a completat ea.
La Alpha Bank, care a intrat pe segmentul de internet banking in 2005, 50% din tranzactiile clientilor se fac prin internet banking.
La ING Bank Romania, 30% din clientii retail ai bancii „sunt inrolati si activi in e-banking. Clientii platesc facturi sau fac schimburi valutare”, a spus Adrian Apolzan, directorul departamentului de carduri din ING Bank Romania.
Spre ce se indreapta internet banking-ul in 2010
Achizia de produse bancare ar putea fi urmatorul pas. Unele banci au introdus deja posibilitatea constituirii de depozite prin internet banking, ING Bank si BCR fiind doua dintre ele.
Claudiu Muraru, webmarketing analyst in cadrul firmei specializate pe marketing si analiza a datelor online PadiCode, spune ca s-ar putea face un pas inainte si in modul de interactiune dintre banca si client prin serviciul de internet banking. „Momentan, clientii nu au un loc unde sa spuna bancii ce nu le place la serviciu (de internet banking). Nu am vazut la banci sisteme care sa trateze un utilizator care vine pentru prima oara intr-o aplicatie diferit fata de cum trateaza un utilizator obisnuit cu sistemul”. De asemenea, bancile nu urmaresc in mod activ activitatea utilizatorilor de internet banking, pentru a le face un profil individual, cu ajutorul caruia sa targeteze mai bine produsele bancare care i-ar putea interesa pe acestia, a mai spus Muraru.