“Printre efectele care au dus la
aceasta scadere se numara aplicarea taxei de mediu, intarzierea
programului Rabla din primele luni ale anului, dar si lipsa de
incredere in investitii din aceasta perioada”, a declarat Antoaneta
Curteanu, presedintele Asociatiei.
Finantarile acordate in trimestrul 1 al
anului 2013 s-au indreptat catre diverse domenii, cel al mijloacelor
de transport ramanand in continuare cu o pondere majoritara de
71% (173 milioane euro) in comparatie cu finantarea echipamentelor
in pondere de 25% (61 milioane euro) si a sectorului imobiliar
cu o pondere de 4% (9 milioane euro).
In domeniul
finantarii mijloacelor de transport se observa
pastrarea unui interes constant al pietei in finantarea majoritara a
autoturismelor (61%) urmata de finantarea vehiculelor comerciale
grele (peste 3,5 tone – 25% ) si a vehiculelor comerciale usoare (sub
3,5 tone – 14%).
In contextul
economic si politic al anului 2013 finantarea echipamentelor agricole
este in crestere de la 16% la 17% in trend similar cu finantarea
echipamentelor destinate industriei de prelucrare a lemnului
(crestere de la 5% la 6%).
Finantarea
tehnologiei din domeniul electronicelor a atins o cota remarcabila de
24%. In acelasi context mentionat, ponderea finantarii altor sectoare
industriale este in scadere dupa cum urmeaza: sectorului
constructiilor de la 25% la 18%, domeniul industriei metalurgice de
la 18% la 7%, linii tehnologice ale industriei alimentare de la 8% la
2%.
Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere
relativ constanta (4-5% industria IT, 4% echipamentele medicale),
precum si alte domenii.
Finantarea
sectorului imobiliar nu a depasit minimul
istoric din 2012 fiind astfel in concordanta cu contextul general al
pietei imobiliare din Romania.
Clientii
persoane juridice au
atras cea mai mare pondere (95%) din totalul finantarilor, urmati de
persoanele fizice (4%) si de sectorul
public (1%).
Durata de finantare
cea mai des intalnita este de 4-5 ani (27%) urmata de 3-4 ani (23%),
2-3 ani (21%), 5-7 ani (9%), 1-2 ani (10%), 1 an (5%) si 7-15 ani
(5%). Aceasta ultima perioada este caracteristica finantarii
sectorului imobiliar.
Portofoliul total al
pietei de leasing la martie 2013 este de 2.639 milioane euro din care
companiile membre ALB detin 2.271 milioane euro (86%), iar companiile
neafiliate 368 milioane euro (14%). Cea mai mare cota de piata este
inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 71%
din total, urmat de sectorul companiilor captive producatorilor cu
19% si de sectorul companiilor independente, cu 10%.
Valoarea
bunurilor aflate in procedura de reposesie
se ridica la nivelul de 9% din portofoliul total al membrilor ALB.
In ceea ce priveste
numarul activelor reposedate, companiile de leasing, membre ALB, au
raportat in primele trei luni din acest an 1.259 de vehicule (in
scadere cu 7% fata de T1 2013), 195 de echipamente (in crestere cu
9%) si 7 active pe segmentul real estate (fata de 13 in T1 2012).
De asemenea,
companiile au revandut, in T1 2013, 1.153 vehicule (+1%), 128 de
echipamente (+27%) si 2 active pe real estate (-50%).
Pe piata leasingului
financiar, companiile aveau, la finele primului trimestru din acest
an, 1.395 de angajati,
in scadere cu 11% fata de perioada similara anului trecut, cand erau
1.570 de salariati. Majoritatea din acestia activeaza in sediile
centrale (1.193) si doar o mica parte in sucursale (202).
ALB reprezinta 86%
din piata de leasing financiar din Romania.
ALB este
membra a Federatiei Europene a Asociatiilor
Societatilor de Leasing – Leaseurope si
coordoneaza Grupul de lucru CEE al Leaseurope prin Secretarul
General.
Citeste si:
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/efectele-timbrului-de-mediu-asupra-leasingului-auto-birocratia-blocheaza-inmatricularile-90010/]Efectele
timbrului de mediu asupra leasingului auto. Birocratia blocheaza
inmatricularile[/url]