“Estimam ca implementarea regulilor
impuse prin Regulamentul 17 al BNR incepand cu luna ianuarie 2013
este un criteriu ce a condus la scaderea volumului finantarilor
destinate persoanelor fizice. Din pacate, parteneriatul public –
privat inscrie o pondere de 0% indicand lipsa de apetit al
autoritatilor publice pentru acest model de finantare a proiectelor
de investitii la nivel national”, spun reprezentantii ALB.
Finantarile acordate in anul 2013 s-au
indreptat catre cele trei domenii traditionale pentru leasingul
financiar: cel al mijloacelor de transport care pastreaza o pondere
majoritara de 71% (879 milioane euro), cel al echipamentelor
destinate diverselor sectoare ale economiei cu pondere de 25% (315
milioane euro) si sectorul imobiliar cu o pondere de 4% (49 milioane
euro).
Finantarea mijloacelor de transport
indica pastrarea unui interes relativ constant al finantatorilor
pentru sectorul autoturismelor (55%). Se remarca, in comparatie cu
aceeasi perioada a anului 2012, o crestere de 6% in finantarea
vehiculelor comerciale grele (peste 3,5 tone – 30%), in timp ce
finantarea vehiculelor comerciale usoare (sub 3,5 tone – 13%) inscrie
o scadere cu 1% fata de aceeasi perioada a anului 2012. La aceasta
categorie se inregistreaza o pondere de 2% in finantarea altor
categorii de mijloace de transport.
In contextul in care piata auto a
inregistrat scaderi semnificative in anul 2013 dependenta
finantarilor in leasing de aceasta piata poate fi un motiv obiectiv,
care a afectat negativ si direct totalul volumului de finantari noi
in leasing la nivel national.
In concordanta cu cresterea economiei
nationale sustinuta de productia agricola si cresterea exporturilor,
finantarile in leasing financiar s-au dovedit a fi un sustinator
consecvent al necesarului de finantare al acestor sectoare. Astfel,
in comparatie cu anul 2012, anul 2013 a inregistrat o crestere a
finantarii echipamentelor agricole de la 14% la 23%, in trend similar
cu finantarea echipamentelor destinate industriei de prelucrare a
lemnului (crestere de la 3% la 4%), cu finantarea industriei
alimentare (crestere de la 2% la 5%) si a service-urilor auto
(crestere de la 1% la 3%).
“Cresterea ponderii finantarii
service-urilor auto este in concordanta cu tendinta de imbatranire a
parcului auto la nivel national accelerata de instituirea timbrului
de mediu si scaderea achizitiilor de vehicule noi. Aceste reorientari
ale finantarilor dovedesc rolul de sustinere pentru cresterea
economica pe care leasingul financiar il are, mai ales in sectorul
IMM-urilor”, spun oficialii ALB.
In aceeasi dependenta de evolutia
generala a sectoarelor economiei romanesti, ponderea finantarii altor
industrii este in scadere dupa cum urmeaza: sectorul constructiilor
de la 22% la 17%, industria metalurgica de la 9% la 8%, finantarea
tehnologiei din domeniul energiei de la 19% la 14%.
Este util sa remarcam faptul ca in
comparatie cu anul 2012 cand sectorul energetic a inregistrat
crestere, anul 2013 prezinta o scadere in acest domeniu ca urmare a
modificarilor legislative aferente sectorului energetic.
Finantarea celorlalte sectoare ale
economiei pastreaza o pondere relativ constanta. Sectorul imobiliar
mentine minimul istoric din 2012 fiind, si acesta, in concordanta cu
contextul general al pietei imobiliare din Romania.
Clientii persoane juridice au atras cea
mai mare pondere (97%) din totalul finantarilor, in crestere cu 9%
fata de aceeasi perioada a anului 2012, urmati de persoanele fizice
(3%).
Durata de finantare cea mai des
intalnita este de 4-5 ani (29%), urmata de 3-4 ani (24%), 2-3 ani
(20%), 5-7 ani (10%), 1-2 ani (9%), 1 an (4%) si 7-15 ani (4%).
Aceasta ultima perioada este caracteristica finantarii sectorului
imobiliar.
Cea mai mare cota de piata este
inregistrata de firmele de leasing financiar subsidiare bancilor, cu
65% din total, urmat de cele captive producatorilor cu 20% si de
companiile de leasing financiar independente, cu 15%.
ALB reprezinta 88% din piata de leasing
financiar din Romania. ALB este
membra a Federatiei Europene a Asociatiilor Societatilor de Leasing ?
Leaseurope si coordoneaza Grupul de lucru
CEE al Leaseurope prin Secretarul General.
Citeste si: Piata de
leasing operational a avansat cu 3,5% in 2013