In primele 9 luni
ale anului, aproximativ 8.000 autovehicule noi au fost inmatriculate
prin leasing operational, reprezentand 17% din totalul
inmatricularilor de autoturisme si autovehicule comerciale usoare.
“Dupa ce a
cunoscut o dezvoltare constanta inca de la aparitie, acum mai bine de
8 ani, piata de leasing operational marcheaza in 2013 o stagnare.
Aceasta se datoreaza in principal atat mediului economic dificil,
care a determinat inca o scadere a pietei auto, cat si schimbarilor
legislative, care au contribuit la aceasta evolutie slaba. Cu toate
acestea, sunt optimist”, a
declarat Daniel Ivan, presedinte ASLO.
Potentialul
pietei locale, din punct de vedere al cifrei de afaceri, este estimat
la aproximativ 200 milioane de euro
pentru anul 2013. De asemenea, se asteapta un total de 10.000 de
autovehicule noi livrate pe parcursul acestui an.
Anul 2013 a fost
unul instabil legislativ, principalele provocari care si-au pus
amprenta asupra evolutiei pietei fiind modificarile aduse Codului
Fiscal si timbrul de mediu. Explicand reprezentantilor Ministerului
Finantelor Publice natura activitatii si segmentul tinta –
eficientizarea administrarii parcurilor auto pentru detinatorii de
flote – Asociatia a reusit obtinerea exceptarii firmelor de leasing
operational de la limitarea deductibilitatii cheltuielilor cu
amortizarea, in iunie 2013.
Acest fapt permite evitarea cresterii valorilor ratelor de leasing
pentru autoturisme cu o amortizare lunara de peste 1.500 lei.
“Estimez ca vom
ajunge, la sfarsitul anului curent, la un numar de 42.000 de
autovehicule, in usoara crestere fata de 2012.” ,
a declarat Daniel Ivan.
Estimarea este insa una moderata, din
cauza faptului ca, in continuare pe piata auto exista factori care
pot avea un impact negativ asupra pietei de leasing operational,
printre acestia numarandu-se invazia de masini second hand aduse din
afara tarii, fara taxare, dar si consumul populatiei, care a ramas
rezervat.
La nivelul
asociatiei, care reprezinta 90% din piata, domina in continuare
serviciile complete de leasing operational (finantare si management
de flote) cu o cota de 70,97%, urmate de management de flote 21,40%
si leasing operational (exclusiv finantare) 7,63%.
Conform datelor
centralizate de ASLO, in topul
primelor 5 companii membre intra:
LeasePlan Romania, ALD Automotive, Porsche Mobility, Arval Service
Lease Romania si RCI Finantare.
Asociatia Societatilor de Leasing
Operational (ASLO) a devenit functionala in martie 2011 si este o
asociatie profesionala, neguvernamentala, non-profit si apolitica,
infiintata pe 17 noiembrie 2010, in conformitate cu legile din
Romania. Membrii cu drepturi depline ai ASLO reunesc principalele
companii de leasing operational de pe piata romaneasca: ALD
Automotive, Alexandros Long Term Rental, Arval Service Lease Romania,
BT Finop Leasing, DiRent Group, Fleet Management Services, Hertz
Lease, LeasePlan Romania, Porsche Mobility, Premium Leasing, RCI
Finantare Romania, Unicredit Leasing Fleet Management iar membrii
asociati sunt: Aon Romania Broker de Asigurare Reasigurare, Autonom
Rent a Car, EurotaxGlass’s Romania, Marsh Broker de
Asigurare-Reasigurare si SGS Romania.