Germania actioneaza ca o forta motrice
pentru economiile tarilor vecine prin intermediul relatiilor sale
comerciale foarte stranse cu acestea.
Datorita dezvoltarii slabe a
sectoarelor industriale din tarile din sud, acestea nu pot profita
nici de pe urma dezvoltarii economice robuste a Germaniei, nici de pe
urma boom-ului economic inregistrat de pietele emergente. Momentan,
nu exista nicio solutie concreta care sa raspunda acestei probleme
structurale.
Puterea economica a
Germaniei creeaza speranta ca aceasta [b]va continua sa contribuie la
rezolvarea crizei europene[/b]. Se ridica, insa, intrebarea in ce
masura aceasta forta nu este, uneori, supraestimata. Atractivitatea
si competitivitatea pietei germane fac obiectul studiului „A pillar
of strength in troubled times – Germany attractiveness survey”,
lansat miercuri de Ernst & Young.
Germania este pe
primul loc ca [b]cea mai atractiva
destinatie din Europa pentru investitiile
straine[/b] directe. Ocupand pe mai departe cea mai buna
pozitie ca destinatie europeana atractiva pentru investitii, Germania
a castigat in 2012 un punct procentual, atingand 13%. A coborat,
insa, la nivel global de pe locul cinci, pe locul sase, fiind
depasita, in acest an, de Rusia.
Dupa ce a scapat cu bine de eroziunile
crizei, Germania este singura tara occidentala care s-a pozitionat ca
destinatie de afaceri de top la nivel mondial. In opinia
investitorilor, Marea Britanie si Franta raman cu mult in urma
Germaniei – nu doar prin pozitia ocupata in clasamentul global, ci si
in privinta oportunitatilor de dezvoltare pe care le ofera, se arata
in studiu.
[img=3709][/img]
La intrebarea care vor fi cele
mai atractive destinatii europene de business pentru urmatorii trei
ani, mai mult de jumatate dintre cei intervievati in
cadrul studiului (56%) au numit Germania, si doar un sfert din
acestia au mentionat Franta sau Marea Britanie.
[b]Fundamentele atractivitatii
Germaniei pentru investitiile straine directe[/b]
Dupa mai multi ani de reforme economice
si sociale, care au generat o competitivitate crescuta si o piata a
muncii mai flexibila, economia Germaniei este azi extrem de flexibila
si puternica. Acest lucru este acum recunoscut si dincolo de hotarele
ei si reprezinta un factor ce diferentiaza Germania de multe alte
tari europene in ochii investitorilor straini.
Investitorii straini considera
segmentul infrastructurii drept cel mai atractiv din Germania. Dintre
respondenti, 88% au descris Germania drept o destinatie de afaceri
atractiva din punct de vedere al infrastructurii de transport iar 60%
au considerat ca este o destinatie foarte atractiva. Infrastructura
de telecomunicatii s-a clasat doar usor sub acest nivel, Germania
obtinand un punctaj foarte bun si in ceea ce priveste competentele
fortei de munca si climatul social. Germania a obtinut, in 2012,
punctaje usor mai mari pentru toti acesti factori fata de 2011.
Germania a facut un mare pas inainte in
zona “stabilitatii si transparentei mediului politic, juridic si de
reglementare”.
Procentul celor care apreciaza acest factor, unul
dintre cele mai importante trei aspecte in ochii investitorilor, a
urcat de la 72% la 80%. Atractivitatea pietei interne – cel mai
important criteriu pentru a califica o piata drept destinatie de
afaceri – a fost, de asemenea, evaluata peste nivelul din 2011
(urcand de la 72% la 77%).
O crestere remarcabila a satisfactiei se
poate constata si in zona costurilor cu munca si personalul. In anul
precedent, 34% dintre respondenti au acordat Germaniei un punctaj
bun, in acest an, insa, procentul a urcat la 49%. Ponderea celor care
considera ca Germania este “mai putin atractiva” sau ca nu este
atractiva deloc din acest punct de vedere a scazut simultan de la 55%
la 41%. Ramane de vazut daca si in ce mod masurile de crestere a
salariilor, prevazute pentru acest an, vor afecta rezultatele
sondajului in 2013.
[b]Investitii planificate de companii
straine[/b]
Ratingul foarte bun obtinut in mod
constant de Germania ca destinatie de afaceri ar trebui sa se
reflecte, cel putin partial, in planurile companiilor legate de
investitii specifice. 24% dintre companiile respondente au declarat
ca intentioneaza sa investeasca in Germania, se mai arata in studiuul
Ernst & Young.
Avand in vedere atractivitatea solida
si constanta a Germaniei ca destinatie de afaceri, in general, nu
este surprinzator ca numarul companiilor care ar putea intentiona sa
paraseasca tara este relativ scazut.
Majoritatea companiilor care aveau in
vedere relocarea din Germania in tari cu un nivel mai scazut al
salariilor, din ratiuni de costuri, au facut aceasta miscare cu mai
multi ani in urma. Desi vor exista, cu siguranta, pe mai departe
relocari, rata acestora va scadea, mai ales din cauza cresterii
considerabile a costurilor in tarile tinta – cu predilectie, cele din
Europa Centrala si de Est, ceea ce face relocarea mult mai putin
atractiva.
Ratingul foarte bun obtinut in mod
constant de Germania ca destinatie de afaceri ar trebui sa se
reflecte, cel putin partial, in planurile companiilor legate de
investitii specifice. 24% dintre companiile respondente au declarat
ca intentioneaza sa investeasca in Germania.
Avand in vedere atractivitatea solida
si constanta a Germaniei ca destinatie de afaceri, in general, nu
este surprinzator ca numarul companiilor care ar putea intentiona sa
paraseasca tara este relativ scazut.
Majoritatea
companiilor care aveau in vedere relocarea din Germania in tari cu un
nivel mai scazut al salariilor, din ratiuni de costuri, au facut
aceasta miscare cu mai multi ani in urma. Desi vor exista, cu
siguranta, pe mai departe relocari, rata acestora va scadea, mai ales
din cauza cresterii considerabile a costurilor in tarile tinta – cu
predilectie, cele din Europa Centrala si de Est, ceea ce face
relocarea mult mai putin atractiva.
Ernst & Young
este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel
global, cu 167.000 de angajati in 728 de birouri din 140 de tari si
venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul fiscal incheiat
la 30 iunie 2012.
In
Romania, Ernst & Young este prezenta din anul 1992. Cei peste 450
de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii
integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si
servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si
locale. Compania are birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara,
Iasi si Chisinau.