“Vorbind despre litigiile din 2010 incoace, am constatat ca
tocmai aceia dintre clientii nostri care
erau judecatori au inceput din 2010 aceasta cruciada impotriva bancii. Cu alte
cuvinte, dumnealor, in calitate de experti ai dreptului nu au inteles in
momentul in care au luat un credit de la Volksbank intocmai care sunt clauzele
contractuale si care sunt efectele pe care le produc asupra lor”, a spus Diana Ciubotariu.
Ea a adaugat ca zonele in care banca a
fost afectata de asemenea procese sunt Iasi, Mehedinti, Timisoara, Dolj si
Bucuresti, unde presedinti de Tribunale de Curti de Apel (judecatori care erau
clienti ai bancii si care au constatat primii ca nu au inteles intocmai ce au
semnat si au inceput sa dea banca in judecata), adica instante la care in
principiu aceste dosare se solutioneaza irevocabil.
“In mod evident ca aceste litigii au
fost judecate de catre colegii dumnealor, dupa care au venit la rand, rudele,
amicii, pentru era o problema care putea fi rezolvata. Este greu acum prin
urmare sa mai pui
trend de la momentul initierii lui”, a mentionat oficialul Volksbank.
“Argumentele din pacate in cazul unora
dintre instante sunt trecuta pur si simplu cu vederea, plecand de la premiza ca
banca a fost de rea credinta cand a solicitat acest cost de risc in cuprinsul
contractului de credit. Acest cost a fost de la inceput in contract, nu s-a
modificat, nu este cazul dobanzii. Nu discutam despre o judecata bazata pe
dovezi, ci despre una facuta pe criterii
pur subiective, pe empatia judecatorului la povestea bietului consumator – judecator,
notar, avocat”, a adaugat Diana Ciubotariu in
cadrul evenimentul „Un weekend cu presa economica”, organizat de
revista Piata Financiara si Finmedia, la Sinaia.
Ea a explicat ca sunt trei conditii pe
care ar trebui sa le indeplineasca o prevedere din contract ca sa poata fi considerata abuziva. Si anume sa
discutam despre un contract standard si fara ca clientul sa fi negociat cu
prestatorul de servicii asupra continutului clauzei, clauza sa fi fost introdusa
cu rea vointa de catre prestatorul de servicii in contract si al carei efect sa
fie unul care creeaza un dezechilibru
semnificativ pentru clientul in cauza.
8
din 10 procese sunt pierdute in tara
Potrivit Dianei
Ciubotariu, in prezent, Volksbank are pe rol circa 2.000 de dosare din partea
clientilor nemultumiti.
Ea a aratat ca, in principiu, exista sanse de castig de 20% pentru
banca in procesele privind comisioanele de risc in instantele tara . Astfel,
din 10 procese, 8 sunt pierdute. Dar in Bucuresti lucrurile stau altfel si
vorbim de un procent de 50% de sanse de castig.
Conform bancii, pana in prezent au fost incheiate circa 1.000
de procese pierdute. In cazul acestora, banca
a platit clientilor, in medie, circa 3.000 de euro per contract. Daca facem
un calcul simplu, banca a pierdut de pe urma acestor procese cu clientii
nemultumiti cel putin 3 milioane de euro.
Diana Ciubotariu
a spus ca aceste procese reprezinta reprezinta o afacere buna pentru unii
avocati, numai onorariul unuia dintre acestia s-ar ridica la 1 milion de euro.
„Instantele nu permit audierea probelor noastre. Trecand
peste etapa probelor, trecem prin unul sau doua termene de judecata in care
judecatorul e lamurit cu privire la toate conditiile pe care legea le cere
atunci cand el trebuie sa ia o decizie. Motivarea deciziei arata ca banca nu
are niciun fel de risc intrucat are o garantie care acolopera sumele
imrumutate”, a declarat reprezentantul Volksbank.
“Conditiile pe care legea le prevede
trebui sa fie demonstrate. Atunci cand discutam de un proces de orice natura ar
fi, aceea dintre parti care are o problema si se adreseaza instantei trebuie
sa-si probeze / demonstreze sustinerile. Suntem in situatia in care clientii
prin avocatii lor merg in instanta si solicita pur si simplu eliminarea clauzei
x sau y din contract, de principiu clauze care privesc costurile contractuale
fara sa justifice cu nimic solicitarea, spunand pur si simplu ca este o clauza
abuziva si prevalandu-se de faptul ca legea spune ca eventuala negociere a contractului
ar trebui sa fie demonstrata de prestatorul de servicii. Instanta porneste de
la prezumtia ca banca sigur a fost de rea credinta cand a inserat respectiva
clauza in contract.”, a mai spus Ciubotariu.
Volksbank nu este singura banca cu procese pierdute in fata clientilor. Astfel si BCR, Bancpost, Credite Europe Bank si altele au pierdut in procese intentate de clientii nemultumiti.
Citeste si:
Victorie istorica: 580 de clienti au
castigat irevocabil un proces cu Volksbank
Razboiul
clienti-banci continua. Vor renunta institutiile financiare la clauzele abuzive?
Prima hotarare irevocabila impotriva Credit Europe Bank, pe clauze abuzive
Bancpost, obligata de instanta sa reduca dobanda unui client la 0,2%