Network Operations Center-ul (NOC) administreaza reteaua la nivel central, ocupandu-se de monitorizarea in timp real a acesteia, de identificarea si rezolvarea deranjamentelor la nivelul infrastructurii companiei.
„Practic, toate erorile in retele, de hardware, cabluri taiate, probleme de software intr-o anumita regiune, turbulentele meteo ce pot pune in pericol starea echipamentelor si asa mai departe sunt afisate in timp real pe ecrane video”, spune Yorgos Ioannidis, director general al Romtelecom.
[gallery:106]
Sistemul de monitorizare video are ca scop o identificare mai rapida a deranjamentelor, precum si interventii mai rapide pentru remedierea acestora, daca este nevoie.
Noua aplicatie de monitorizare, dezvoltata in intregime de o echipa a companiei, unifica, de exemplu, 14 aplicatii diferite folosite anterior independent pentru monitorizarea sistemelor de alarma pentru alimentarea cu energie electrica si functionarea instalatiei de aer conditionat. Orice incident din reteaua Romtelecom este acum raportat central, in timp real, generand un timp de raspuns mai bun din partea echipelor responsabile.
Partea de software a fost creata intern, de 10 angajati ai Romtelecom, in timp ce peretele video a costat compania circa 500.000 euro, tehnologia fiind achizitionata din surse externe. In cadrul NOC lucreaza 60 de oameni. „Am investit peste 1 milion de euro in perfectionarea profesionala a acestora, in ultimii ani, pentru a primi cat mai multe certificari”, mai spune oficialul Romtelecom.
In urma investitiilor in peretele video, timpul de diagnoza al defectelor s-a redus de la 45 de minute la circa 15 minute in prezent. Zilnic, prin intermediul NOC, sunt semnalate mii de alarme, insa doar undeva in jurul a 150 sunt „evenimente” care ar putea avea importanta mai mare asupra clientilor Romtelecom.
„Nu orice eveniment are impact asupra serviciilor. Daca de exemplu pica un switch, in multe cazuri putem redirectiona. Acum, cu ploile astea, a crescut numarul evenimentelor”, spun oficialii Romtelecom.
In momentul in care exista cod galben sau rosu de canicula, ploi sau inundatii, respectiva regiune este colorata diferit pe harta astfel incat angajatii responsabili sa o aiba in vedere in mod special, spun oficialii companiei.
Practic, sub 20% dintre problemele semnalate au nevoie de deplasari pe teren. „Restul se rezolva chiar de la sedii ale Romtelecom, fiind in general probleme de software. Problemele cele mai des intalnite care au nevoie de prezenta echipelor de teren sunt incidentele legate de taierea cablurilor, mai mult sau mai putin accidentala”.
Odata alertate echipele „de teren”, in functie de conditiile din regiune, rezolvarea problemei dureaza in medie 3-4 ore.
Pe langa cei 33.000 de kilometri de fibra optica, Romtelecom are si peste 32.000 de echipamente, cum ar fi elemente de comutatie, elemente legate de reteaua IP, unitati de electroalimentare etc.
Sistemul supravegheaza si servicii premium precum Virtual Private Networks (VPN) din peste 1.600 de locatii.
Romtelecom este detinuta indirect de grupul Deutsche Telekom, care realizeaza monitorizarea retelelor, evident, la un alt nivel. Vedeti aici un foto-reportaj DailyBusiness.ro de la sediul central al gigantului telecom german.
Principalii concurenti ai Romtelecom pe piata locala sunt Orange Romania, Vodafone Romania, RCS&RDS sau UPC Romania.