Todi Pruteanu lucreaza in cadrul Microsoft din 2003, colaborand insa cu aceasta companie din anul 2000, cand era student al Facultatii de Informatica din Iasi. In prezent el promoveaza produsele Microsoft catre clienti, prezinta posibilitatile de dezvoltare ale unor noi programe pe platformele create de companie (cum ar fi Windows) si promoveaza cresterea adoptiei tehnologiilor Microsoft de catre clienti si parteneri. El gestioneaza de asemenea programul Microsoft pentru start-up-uri numit BizPark.
DB: Compania a lansat recent Internet Explorer 8. In Romania cam ce penetrare are browser-ul in prezent?
TD: In Romania estimez ca undeva la 50%. Un browser insa nu mai este demult folosit doar pentru navigare web. Prin cea mai recenta versiune a noastra – Internet Explorer 8 – incercam sa ne apropiem si mai mult de designeri si developeri web, pentru crearea de plugin-uri. Browserele devin platforme peste care se pot instala aplicatii, plungin-uri sau toolbars. De altfel noi, ca si companie, am crescut convingand dezvoltatorii sa creeze programe ce ruleaza pe platforme create de noi si vrem sa acceleram acest proces.
DB: Care sunt cei mai mari clienti pe care i-ati abordat pana in prezent?
TD: Avand in vedere ca acest rol, de platform strategy manager, nu il am de mult timp, as putea sa ma refer la experientele anterioare. Am fost in contact cu tot ce inseamna universitate mare din Romania, pentru a promova produsele noastre in cadrul lor.
DB: Si care este planul pentru acest an?
TD: Sa castigam cota de piata, pe toate segmentele. Voi incerca sa ajut compania in acest scop incercand sa fiu relevant „la capatul firului”, sa ma pun in locul clientului sau partenerului si sa-mi dau seama ce produse Microsoft i-ar ajuta sa se dezvolte.
[quote]Software-ul are o componenta emotionala[/quote]
DB: In aceasta perioada de fluctuatii economice, sunt mai reticenti clientii in a adopta tehnologii si produse IT?
TD: Se simte criza la toate nivelurile cred, nu numai la noi. Mai ales pentru organizatiile mari incercam sa oferim solutii care sa duca la diminuarea costurilor – si acolo propunem cel mai des conceptul de „comunicatii unificate”. E-mail, telefon, voice mail, instant messeging sunt acoperite in acelasi mediu de lucru, companiile reducand astfel costurile de operare. In functie de marimea companiilor insa, discutam cu clientii si oferim software si consultanta in functie de nevoile acestora.
DB: Bun, si pana la urma, ce diferente sunt in abordarea clientilor pe timp de criza, fata de o perioada de calm economic?
TD: Intr-adevar, clientii isi reduc bugetele de IT, vor sa-si reduca costurile. Trebuie sa construim abordari pornind de la aceasta premisa, este mai mult de lucru si trebuie sa fim mai flexibili. Mergem foarte mult pe promovarea software-urilor si serviciilor de eficientizare a proceselor derulate in companii, ce optimizeaza procese precum cele de CRM. Incercam de asemenea sa ne intalnim cu cat mai multi clienti, sa prezentam mai multe servicii si produse.
DB: Si cum realizati acest lucru?
TD: Pana acum sase luni nu prea luam in calcul intalnirile virtuale. Ne intalneam cu clientii mai ales fata in fata. Acum, pentru a accelera negocierile si prezentarile, sa nu trebuiasca sa ne deplasam pana in Cluj, Timisoara sau alte orase, folosim LiveMeeting.com si realizam mai multe intalniri virtuale cu dezvoltatori, parteneri sau clienti. Ne auzim si ne vedem pe Internet. E o mare nevoie de astfel de unelte in aceasta perioada. A trebuit poate sa vina un astfel de moment (criza economica – n.r.) care sa te forteze sa gandesti altfel, sa vezi si alte posibilitati de economisire a timpului si banilor.
DB: Cate intalniri cu clientii (online sau fata in fata) aveti cu clientii lunar?
TD: Cateva zeci. Lucrez 8-10 ore pe zi intens in cadrul Microsoft.
DB: Care este cea mai des intalnita dificultate pe care o intampinati cu clientii?
TD: Perceptia. Software-ul are o componenta emotionala deosebita, mai mult decat hardware-ul, si nu trebuie sub nicio forma sa ignoram acest lucru. Unii au perceptii diferite de noi privind produsele noastre, unii simt diferit. Ne lovim uneori de clienti care spun ca Microsoft nu inoveaza suficient pe diferite segmente sau ca Silverlight este doar o replica a Microsoft pentru produsul Flash al Adobe. Atunci noi intram in discutii si aratam 2-3 scenarii in care Silverlight este diferit de produsul Adobe, fara sa minimizam concurenta. Incercam sa schimbam, argumentat, perceptia clientilor asupra unor produse Microsoft.
Programul pentru start-up-uri al Microsoft a atras 64 de firme in Romania, in patru luni
DB: Ati amintit ca va ocupati si de programul pentru start-up-uri, BizPark. In ce consta acesta?
TD: In noiembrie 2008, Microsoft a lansat un program pentru start-up-uri prin care companii comerciale private, cu mai putin de 0,5 mil. $ venituri anual, pot intra in acest program timp de maxim trei ani si sa aiba acces la tot ce inseamna software sau suport profesional si la exit, dupa anii acestia, platesc o suma fixa de 100$.
DB: Si Microsoft ce castiga?
TD: Crestem inovatiile pe platformele Microsoft. Cei ce participa la program se folosesc de orice platforma si unealta pentru a construi peste ele servicii noi, pe care le impart cu noi. Succesul Microsoft a depins si compania a incercat sa incurajeze dezvoltarea de programe pe platformele noastre. In Romania avem 64 de start-up-uri inscrise in patru luni si estimez ca acest numar va creste la peste 100 pana la finele lui 2009.
DB: Si cum promovati acest program? In mod direct?
TD: Nu, nu direct. Prin intermediul fondurilor de investitii, precum SeedMoney sau StartUps.ro de exemplu. Avem 10 astfel de parteneri cu care lucram pentru promovarea programului in randul start-up-urilor. Oricum, in Romania in prezent este un spirit antreprenorial ridicat, deci programul este bine primit.
DB: Cum vi se pare Calin Tatomir, general manger-ul Microsoft Romania, ca persoana si ca sef?
TD: Ce pot spune este ca s-a acomodat foarte repede in cadrul companiei, si nu doar atat. Este un conducator in multe privinte. E un om implicat, impreuna cu dansul am la activ cateva proiecte cu clienti, parteneri si in educatie. Pe 5 martie de exemplu am implementat un proiect pentru Politehnica Bucuresti – am deschis o Academie Microsoft in cadrul acestei Universitati. Personal relationez bine, ca majoritatea colegilor. Incercam impreuna sa ducem lucrurile eficient pana la capat, sa fim implicati pana la livrarea finala.
DB: Care sunt partile care va plac in cadrul Microsoft si care mai putin?
TD: Tin la setul meu de valori personale, care, intamplator sau nu, coincide cu cel al companiei. Ma simt ca acasa la Microsoft. Imi place de asemenea ca am la indemana tehnologie de impact, ca am la indemana unelte cu care pot ajuta partenerii si clientii. Ca dezvoltare personala si profesionala este un loc foarte bun – zilnic inveti si iti schimbi perceptii.
DB: Bun, si ca lucruri negative?
TD: Sunt chestiuni la care orice angajat lucreaza – de la balanta familie-serviciu pana la chestiuni strict profesionale – vreau sa ma acomodez cu tipul acesta de client, sa evoluez pe un segment anume. Nu ma plang in niciun fel. Oricum, la fiecare 12 luni angajatii Microsoft au discutii cu managerii directi in care se amintesc, dincolo de performante si review-uri, toate angajamentele, dorintele, perspectivele. Daca nu-i convine ceva, atunci este momentul poate cel mai bun sa vorbeasca deschis. Acesta este un lucru foarte bun.
DB: Daca ar fi sa nu lucrati ca platform strategy manager in Microsoft, pe ce alta nisa v-ar placea sa activati profesional?
TD: (zambind) In PR, insa depinde. Cu cat avansezi intr-o companie, cu atat descoperi ca poti sa faci si alte lucruri, iti descoperi noi apetente si talente. Sa experimentezi. N-am renuntat la ideea de a lucra intr-o echipa de produs, de exemplu.
DB: Ce hobby-uri aveti?
TD: Sport. Vreau sa particip la un triatlon, ascult hard-rock in general si sunt pasionat de fotografie. Calatoresc mult.