Rusia si Statele Unite ale Americii au ramas principalele tari unde au fost generate mesaje spam, cu 11%, respectiv 10%, urmate de Brazilia, cu o cota de 8%. Recent, a fost inregistrata o crestere a spam-ului provenit din India, 7%, Polonia, 4%, Thailanda 3% si Romania, care au depasit Spania, Italia, Germania si Ucraina, iesite din topul primelor 10 tari.
„Tarile cu interes foarte mare pentru infractorii cibernetici incep sa fie localizate in Est, si mai putin in Vest. Asia, America Latina, precum si regiuni din Europa de Est, excluzand Rusia, devin din ce in ce mai interesante pentru spammeri, deoarece utilizatorii de aici nu au sistemele foarte bine protejate impotriva amenintarilor informatice”, a declarat Costin Raiu, chief security expert la Kaspersky Lab.
„Este, in primul rand, un aspect care tine de gradul de piraterie din tarile respective, si apoi de educatie: un sistem de operare piratat nu va fi niciodata sigur, atat timp cat nu poate fi actualizat cu ultimele update-uri”, a mai spus Raiu.
In medie, 85,5% din traficul pe e-mail in primele 6 luni ale anului a fost reprezentat, la nivel mondial, de spam-uri, iar 0,3% din totalul mesajelor contineau atasamente infectate cu programe periculoase, conform raportului.
„Criza financiara a determinat o schimbare in comportamentul de consum al oamenilor, diferite produse si servicii fiind inlocuite sau, pur si simplu, refuzate. In acest sens, spammer-ii si-au reorientat mesajele, pentru a se potrivi cu cerintele consumatorilor. De exemplu, medicamentele, suplimentele alimentare si jocurile PC au ramas in topul preferintelor, determinandu-i pe cei care lanseaza mesaje nedorite sa acorde o atentie mai mare acestor nevoi”, a precizat Costin Raiu.
Actualul context economic a influentat mesajele spam pentru serviciile de publicitate online, care acum reprezinta 16,6% din totalul de spam, dar si mesajele care promoveaza diverse produse si servicii, acestea din urma inregistrand o cota de 35%, cu 10 puncte procentuale mai mica decat anul trecut.
In prima jumatate a anului, domeniile cele mai populare pentru spam au fost serviciile si produsele din sanatate, cu 22,1%, serviciile de e-advertising, 16,6%, materiale destinate adultilor, 11%, educatia, 10,4% si imitatiile de produse de lux, cu o cota de 7,4%.