Evolutia vanzarilor de notebook-uri, tablete si
smartphone-uri este accelerata de nivelul sporit de accesibilitatea pretului
noii tehnologii, dar si de gradul de penetrare inca redus al acestor
dispozitive in Romania, spun reprezentantii lantului de retail electro-IT
Flanco.
In 2011, in magazinele Flanco, notebook-urile au avut o
pondere in vanzari de circa 17%, iar pentru 2012, retailerul estimeaza o
crestere cu 20% a vanzarilor pentru aceasta categorie de produse.
Reprezentantii Altex, un alt jucator important pe piata de
retail electro-it, estimeaza pentru segmentul notebook o [b]crestere a pietei cu
aproximativ 10-15%[/b] in comparatie cu anul 2011.
In prezent, rata de penetrare in Romania a notebook-urilor este de 20%, in
conditiile in care in ultimul timp se adreseaza toti membrii unei familii cu
aceste produse (nu se mai vinde doar o unitate de PC sau notebook per familie),
iar durata de viata pentru un echipament IT este de aproximativ 3 ani, spun oficialii Flanco.
Anul trecut, in vanzarile Flanco, tabletele au avut o pondere
de circa 1% in vanzarile totale, respectiv 5% in vanzarile din categoria PC.
Pentru 2012, reprezentantii Altex si Flanco estimeaza o triplare a vanzarilor
de tablete, in conditiile in care piata de tablete este inca la inceput in
Romania. Flanco isi propune sa ajunga, in anul 2012, la o cota de 18% pe piata
tabletelor.
In ceea ce priveste smartphone-urile,
Flanco estimeaza ca vanzarile acestora vor creste de 10 ori in acest an.
Totodata, Altex vede o dublare a pietei de smartphone in 2012 comparativ cu nivelul celei din
2011.
Reprezenantii Domo estimeaza pentru acest an o crestere de
peste 10% pentru toate cele trei segmente de dispozitive mobile.
Cat investesc romanii in mobilitate
Potrivit Flanco, in
medie, romanii cheltuiesc 400 euro pe un laptop, 250 euro pe o tableta si 400
euro pe un smartphone.
Conform
reprezentantilor Flanco, preturile laptop-urilor, tabletelor si
smartphone-urilor au crescut pe finalul anului 2011, din cauza evolutiei unor
factori precum costul materialelor, disponibilitatea componentelor si evolutia
cursului de schimb.
In ceea ce priveste
evolutia preturilor in 2012, Flanco si Altex estimeaza cresteri ale pretului
mediu pentru laptopuri. In acelasi timp, reprezentantii Domo asteapta o crestere de aproximativ
10% a pretului mediu al produselor din acest segment.
Tabletele si smartphone-urile
pot inregistra, usoare cresteri de pret, pe fondul imbunatatirii performantelor
si a dotarilor fiecarui echipament, spun oficialii Flanco.
Reprezentantii Altex
iau in calcul o scadere a preturilor medii pe segmentele de tablete si
smartphone datorita cresterii volumelor si performantelor produselor, iar
reprezentantii Domo considera ca preturile pe aceste doua segmente vor ramane
constante.
Cine cumpara tablete
„Clientii care investesc in astfel de produse sunt tineri (60% avand
varsta pana in 35 ani), dinamici (au nevoie de portabilitate sporita), pasionati
de tehnologie si avizi de informatii in timp real”, a declarat Violeta
Luca, marketing director Flanco.
Flanco este unul dintre cei mai importanti retaileri autohtoni de produse
IT&C, electronice si electrocasnice. Compania opereaza, in acest moment, o retea de 77 de magazine in cele mai
importante regiuni comerciale ale tarii.
Flanco a anuntat vanzari in crestere cu 37,5% in 2011 fata de 2010, atingand o
cifra de afaceri de 110 milioane euro. Cota de piata medie a retailerului in
2011 a fost de 11%, iar profitul operational pentru anul trecut este de 3,5
milioane euro.
Produsele IT au reprezentat pentru Altex miza ultimilor ani,
retailerul inregistrand pe acest segment vanzari de peste 45 milioane de euro
in 2011, cu o rata de crestere de peste 30% fata de 2009, cand s-au inregistra
vanzari de 33 milioane de euro pe acest segment.
Domo Retail este unul din cei mai importanti jucatori de pe piata retailului specializat in electrocasnice, electronice, IT si telecomunicatii, cu o retea nationala de 110 magazine si peste 1.500 de angajati.