Romania se afla la finalul lui 2009 sub media tarilor din Europa in ceea ce priveste rata de penetrare a 3G-ului dar si a ponderii celor ce aveau smartphone-uri capabile sa navigheze la aceste viteze.
Astfel, acoperirea 3G la nivel european era in medie de 77%, in timp ce acoperirea in Romania era de doar 43%.
Ponderea de 43% se situeaza insa peste media tarilor din Europa de Est, unde procentul teritoriului acoperit de 3G era la finalul lui 2009 de 39%.
Totodata, ponderea romanilor ce aveau terminale mobile capabile sa navigheze la viteze 3G era de 26%, comparativ cu media europeana de 33%.
La finalul trimestrului 2 in 2009, ponderea romanilor ce beneficiau de servicii broadband mobil era de doar 2,1%, Romania aflandu-se mult in spatele unor state precum Austria (13,8%), Suedia (12,6%) sau Portugalia (10,8%), dar in fata Ciprului (0,5%), Bulgariei (1%) sau Greciei (1,6%).
„In urmatorii 2-3 ani, avand in vedere cresterea vanzarilor de smartphone-uri si a eforturilor de marketing ale operatorilor, ponderea romanilor ce vor avea Internet broadband mobil va creste pana la 20%”, rezulta din studiul A.T. Kearney, companie prezenta in 35 tari si cu cifra de afaceri de peste 1 mld. $ in 2009.
Penetrarea telefoniei mobile in Romania era de 133% la finalul lui 2009, conform studiului A.T. Kearney. Romania se situeaza in plutonul fruntas la nivel european din acest punct de vedere. Cea mai mare penetrare se regaseste in Grecia (188% din populatie), in timp ce Franta, patria companiei mama a companiei Orange, se situeaza pe ultimul loc, cu o penetrare de doar 85%.
Romania se situeaza pe unul dintre ultimele locuri privind ponderea clientilor post-paid. Astfel, doar 30% dintre clientii de telefonie mobila din Romania sunt abonati, in timp ce in Finlanda ponderea este de 91%, iar in Franta si Norvegia de 70%. „Romania are o pondere redusa de abonati de telefonie mobila si datorita faptului ca operatorii telecom locali sunt foarte agresivi pe segmentul prepaid”, se arata in studiu.
In medie, 75% din minutele vorbite de fiecare roman sunt consumate pe terminale mobile, in timp ce doar 25% in retele fixe. In Norvegia, de exemplu, inca domina telefonia fixa, cu o cota de 43%.
La nivel european, pentru a-si reduce cheltuielile, operatorii telecom redus cu 18% investitiile in marketing si dezvoltare de produse, cu 14% in serviciile de relatii cu clientii, cu 10% in dezvoltarea retelelor, cu 6% in managementul clientilor si tot cu 6% in IT. In medie, operatorii telecom din Europa au crescut bugetele pe vanzari cu 6%.
Dintre mai multe industrii, printre care electricitate, gaz, sectorul bancar sau asigurari, cetatenii europeni sunt dispusi sa renunte cel mai repede la providerul de Internet si de telefonie mobila. Astfel, 22% dintre clienti au schimbat in ultimii doi ani providerul de Internet, in timp ce 19% operatorul de telefonie mobila.