Am selectat patru bloguri si proiecte ce au vizibilitate internationala, care au castigat premii si, in timp, s-au dezvoltat in adevarate business-uri online, depasind statutul de simplu proiect sau pagina personala.
Pe scurt:
– Kayak.com este unul dintre cele mai mari site-uri de servicii online de turism din lume, atragand zilnic intre 1,2 si 2 milioane de unici.
– In prezent indexeaza circa 100.000 de hoteluri si circa 560 de linii aeriene. Targetul este sa atraga toate cele circa 300.000 de lanturi hoteliere din Romania.
– Trebuie sa se evite „limbajul de lemn”, culorile site-ului trebuie sa nu fie stridente, se evita reclamele intrusive.
– Cofondatorii lucreaza „cot la cot” cu restul angajatilor, in aceleasi activitati.
– Oficialii companiei sustin ca rata de click pe bannere este de 8%, fata de media pietei, de circa 0,8%.
– GoFugYourself.com, multiplu premiat international, isi propune sa priveasca catre lumea vedetelor si sa critice, cu umor, tinutele vestimentare neinspirate.
– Sunt atatea site-uri de entertainment pe Internet incat la un moment dat toate vor ajunge similare, cu aceleasi stiri si articole. Cheia este sa ai propria voce, personala, propria abordare – cofondatoare GFY
– Nu incercam sa fim un blog de stiri, deci nu ne este teama sa vorbim in stilul nostru propriu, familiar si placut
– Pe langa Twitter, „un aliat formidabil”, si link-urile si comentariile pe blogurile ce au profil similar ajuta in cresterea traficului si vizibilitatii
– Idee de proiect online – o baza de data cu actorii ce joaca in reclame, similara IMDB
– HomeIOwn.com a castigat in 2009 primul loc in competitia Chapeau Blog Awards – „Cel mai bun blog de real-estate din lume”. Autoarea este situata in Australia
– Majoritatea blogurilor de real-estate sunt scrise de oameni din industrie ori de catre jurnalisti de profil. Eu nu fac parte dintre acestia si de aceea sunt deosebita, stilul meu este mult mai familiar si mai apropiat de cititorii de rand
– Atat in Australia cat si in Europa agentii de real-estate au un renume prost
– Inca este loc pe piata pentru blog-uri de real-estate pur educationale, fara implicarea departamentelor de marketing ale unor companii
– MisiuneaCasa.ro, un site mai aratos decat CaseSiGradini.ro – fondatoarea HomeIOwn.com
– Dummy-Essentials.blogspot.com ofera tutoriale scrise intr-un limbaj simplu care ajuta utilizatorii sa isi rezolve singuri dilemele tehnologice. Blog-ul a fost ales ca „Best Geek Blog” si „Best Blog Design” pe anul 2009, in urma voturilor primite in cadrul unei competitii online.
– Daca am scrie doar tips`n`tricks, vizitatorii ar veni, ar citi, ar pleca si a doua zi ar uita de noi. Oferim solutii concrete, usor de pus in aplicare – cofondator
– Nu trebuie sa promiti „marea cu sarea” ca mai apoi sa nu te ridici la nivelul asteptarilor. Chiar daca traficul va creste pe moment, nu ajuta pe termen lung
– Nu facem review-uri decat daca consideram cu adevarat ca produsele sunt bune, altfel ne-am indeparta cititorii.
– Trebuie sa ramai ‘in tema’ blogului. Daca te apuci sa scrii despre orice pare interesant nu vei reusi decat sa induci confuzie in randul cititorilor
Kaiac.com – unul dintre regii site-urilor de turism din lume
Kayak.com este considerat de mai multe publicatii si top-uri ca fiind unul dintre cele mai mari site-uri de servicii online de turism ce indexeaza informatii de pe sute de site-uri de profil din lume. Acestea acopera majoritatea statelor de pe glob. Site-ul a fost lansat in 2004 si in prezent atrage intre 1,2 si 2 milioane de unici pe zi, au spus oficialii acestuia, pentru DailyBusiness.ro. Din 2007, compania a intrat pe profit, in 2008 generand venituri de 12,4 mil. $. Compania este situata in Connecticut, SUA.
Care sunt secretele reusitei acestui proiect, similar cu autohtonele Vola.ro sau ParAvion.ro? „Pentru a avea succes pe aceasta piata trebuie sa inovezi continuu, sa faci site-ul cat mai accesibil utilizatorilor, cat mai simplu, fara culori stridente si fara reclame obositoare”, spune Robert Birge, chief marketing officer al companiei. El subliniaza ca prezentarile trebuie facute riguros insa nu intr-un limbaj crispat, „de lemn”. Birge ofera ca exemplu pagina in care se explica tehnologiile din spatele Kayak.com, intr-o exprimare relaxata.
„De asemenea, avem mult mai putini angajati decat alte companii de anvergura noastra, circa 100. Avem o filozofie puternica de reducere a costurilor, consideram ca lucrurile se intampla mai eficient si mai rapid intr-o echipa de mici dimensiuni si fara birocratie inutila”, mai spune Robert Birge. „Nu avem angajati seniori care ‘conduc dar de fapt nu fac nimic’. Cei doi co-fondatori lucreaza cot-la-cot cu noi”.
[img=554][/img]
Birge considera ca acesta este inca unul din „secretele companiei”, faptul ca cei doi cofondatori nu s-au departat de proiect lasand fraiele in mainile unui alt manager, ci se implica zi de zi in activitate. „Acestia raspund chiar si la intrebarile trimise de utilizatori. Nu angajam oameni specializati pentru a raspunde intrebarilor. Raspundem cu totii, dupa cum ne permite timpul”, spune Robert Birge.
Ce ambitii au oficialii Kayak.com? „In prezent indexam circa 100.000 de hoteluri si circa 560 de linii aeriene. Vrem sa aducem in datele noastre toate lanturile hoteliere de pe Terra, care in prezent sunt undeva in jurul a 300.000”.
Kayak.com atrage venituri din publicitate online, atat Google Ads cat si bannere, prin plasarea preferentiala a rezultatelor companiilor ce platesc pentru acest lucru precum si comisioane la fiecare tranzactie incheiata si platita de catre utilizatori. Oficialul companiei sustine ca rata de click pe bannere este de 8%, fata de media pietei ce este de circa 0,8%.
Ca si minusuri, directorul de marketing al companiei subliniaza ca, desi au prezenta activa pe Youtube.com, Twitter (9.000 de followeri) sau Facebook (17.000 de fani), cifrele inca sunt mici fata de potentialul pe care il au canalele de social media in promovarea unei companii cu activitate online. „Reveniti peste sase luni! Pana atunci, avem strategii de crestere a audientei pe aceste canale”, promite Robert Birge.
De asemenea, Birge se arata franc si declara ca un alt minus al Kayak.com este faptul ca „a ‘calatori’ online este frustrant pentru consumatori. Nu suntem pe deplin satisfacuti de experienta pe care o oferim vizitatorilor, insa imbunatatim continuu acest aspect”.
La finalul scurtului interviu, Robert Birge glumeste si transmite potentialilor utilizatori romani sa trimita „prin intermediul Kayak.com grupuri mari de fete tinere si frumoase, din Romania in SUA”.
De la turism la fashion si lifestyle – GoFugYourself.com
GoFugYourself.com este un blog pornit in vara lui 2004 de catre Jessica Morgan si Heather Cocks. Acesta isi propune sa priveasca catre lumea vedetelor si sa critice, cu umor, tinutele vestimentare neinspirate.
GoFugYourself (GFY) a fost de multiple ori ales ca fiind unul dintre cele mai bune site-uri de entertainment din lume, devenind in 2006 un „full-time job” pentru cele doua cofondatoare. Aparitiile in publicatii ca The Wall Street Journal, Time, Vanity Fair, Chicago Tribune sau Guardian.co.uk au asigurat cresterea traficului pana la 3 milioane de vizitatori pe luna.
[img=538]Jessica Morgan si Heather Cocks[/img]
„Am inceput site-ul fara ganduri de business, ci doar pentru a ironiza vedetele care, desi au foarte multi bani, aleg sa se imbrace foarte neinspirat”, spune Jessica Morgan.
Desi primesc oferte de la oameni care doresc sa posteze pe site, cele doua refuza. „Este doar site-ul nostru, copilul nostru. Nu suntem inca pregatite sa cedam controlul si sa il parasim”, spune la randul ei Heather Cocks.
Care sunt secretele succesului GFY? „Nu incercam sa fim un blog de stiri, deci nu ne este teama sa vorbim in stilul nostru propriu, familiar si placut. De fiecare data cand vizitatorii citesc un post scris de mine sau de Jessica transmitem acestora parte din personalitatile noastre si acest lucru cred ca atrage”, spune Heather Cocks. Aceasta subliniaza ca isi privesc cititorii ca si prieteni vechi, acest lucru ajutand la consolidarea traficului.
„Atragem cam 3 milioane de vizitatori pe luna, majoritatea din SUA si Canada, dar si din Australia, Marea Britanie si chiar si din Romania. Nu suntem insa obsedate de cresterea traficului. Acesta vine constant, pe masura ce punem continut nou si amuzant pe site”, spune Jessica Morgan.
Sesizand oportunitatile pe care le ofera Web 2.0, cofondatoarele blogului au lansat in ultimul an noi optiuni de a comenta, un sistem de votare sau concursuri. De asemenea, in martie, vor lansa un sistem de votare prin care sa decida care este cea mai „sufocanta” (fugliest – in original) vedeta a anului.
Twitter este una dintre uneltele cele mai folositoare demersului GFY. „Are un potential word of mouth incredibil. Initial nu credeam ca poate fi atat de eficient in transmiterea de informatii si atragerea de noi utilizatori. Am gresit ca nu am intrat mai repede pe aceasta retea sociala”, spune Heather. Aceasta subliniaza ca si link-urile si comentariile pe blogurile ce au profil similar ajuta in cresterea traficului si vizibilitatii. „Scriem din cand in cand si pentru alte site-uri, guest post-uri, si acest lucru ajuta. De exemplu mai scriem pentru Lemondrop.com, site din portofoliul AOL ce este dedicat femeilor”, spune Heather.
Principalele surse de venit ale GFY sunt publicitatea online si vanzarile unui volum print lansat in 2008. „Lucram in prezent si la un proiect de fictiune pentru tineri”.
[quote=Jessica Cocks, GoFugYourself.com]Mi-as dori sa gasesc pe Internet o baza de date cu actorii ce joaca in reclame, similara cu IMDB[/quote]
„Nu exista diferente majore intre blogurile din SUA si cele din Europa. Este foarte important ca blogurile, indiferent de continut, sa fie actualizate regulat si cu pasiune. Daca nu exista pasiune si placere de a scrie, cititorii simt asta si pleaca”, spune Jessica Morgan. Colega ei sesizeaza concurenta de pe piata. „Sunt atatea site-uri de entertainment pe Internet incat la un moment dat toate vor ajunge similare, cu aceleasi stiri si articole. Cheia este sa ai propria voce, personala, propria abordare. Ar trebui ca tonul sa fie sincer si sa iti apartina intru totul – de aceea are atat succes site-ul Perez Hilton de exemplu”, spune la randul ei Heather.
Printre lucrurile dificile pe care trebuie sa le depaseasca GFY se numara „pastrarea stilului proaspat cand vine vorba de a scrie a 10-a oara despre acelasi lucru. E foarte greu sa ramai creativ si sa spui in alt fel ‘ce urat arata rochia asta!’. De asemenea sunt zile in care nu se intampla nimic ‘fuggy’ la Hollywood si trebuie sa scoatem ceva din piatra seaca”.
Toate fotografiile folosite pe site sunt licentiate. „In 2005 nici nu am fost luate in serios de site-urile de fotografii, intrucat pe atunci blogurile nu erau un fenomen media atat de important. Intre timp au realizat ca este chiar profitabil sa lucreze cu noi”, spune Heather Cocks.
Alte site-uri pe care le considera bine construite sunt Inspire.net sau DesignSponge.com.
Din Australia, Chris Lang „da lectii” despre blogurile de real-estate
Chris Lang, 34 de ani, are avantajul de a fi calatorit in toata lumea, in special in Europa unde s-a nascut si a locuit pana aproape de 30 de ani, dar si avantajul stabilirii in Australia unde a devenit foarte familiara cu stilul de „gandire arhitectonica” din regiune, putin diferit fata de Europa sau SUA. Blog-ul HomeIOwn.com, sustinut exclusiv de ea, a castigat in 2009 primul loc in competitia Chapeau Blog Awards – „Cel mai bun blog de real-estate din lume”, fiind de asemenea unul dintre cele mai vizitate si apreciate din Australia (top 250 local). Acesta atrage lunar circa 30.000 de vizitatori, in special din tarile vorbitoare de limba engleza. Primul post a fost scris acum trei ani, odata cu stabilirea ei in Australia.
[quote=Chris Lang, HomeIOwn.com]Atat in Australia cat si in Europa agentii de real-estate au un renume prost[/quote]
„Majoritatea blogurilor de real-estate sunt scrise de oameni din industrie care sunt ‘guru’ in aceasta materie, ori de catre jurnalisti de profil. Eu nu fac parte dintre acestia si de aceea sunt deosebita, stilul meu este mult mai familiar si mai apropiat de cititorii de rand. Vorbesc despre experientele mele, temerile mele, intrebarile mele si, din senin, m-am trezit cu mail-uri de la oameni care imi multumesc ca i-am ghidat prin ‘terenul minat pe care trebuie sa il parcurgi cand iti construiesti prima casa'”, spune Chris Lang pentru DailyBusiness.ro.
[img=553]Chris Lang[/img]
Ce similitudini exista intre real-estate-ul din Australia si cel din Europa? Ea raspunde cu umor. „Prima similitudine care imi vine in cap este faptul ca atat in Australia cat si in Europa, agentii de real-estate au un renume prost”. Ca diferenta notabila, australienii prefera casele apartamentelor de bloc. „In Australia nu exista atat de multe garduri despartitoare intre case. In Europa exista se pare nevoia de delimitare foarte clara, oamenii isi inconjoara uneori casele cu adevarate ziduri”, este de parere Lang.
Ce sfaturi ofera Chris Lang antreprenorilor din Romania ce incearca sa abordeze acest tip de blog? „Trebuie in primul rand sa fie in mod real interesati de subiect, altfel oricat s-ar chinui nu vor putea produce ceva cu adevarat original si de valoare. Apoi, trebuie sa urmareasca foarte atenti piata, dorintele cititorilor, trendurile in materie de constructii. Este foarte important sa posteze regulat, altfel oamenii nu vor mai reveni. De asemenea, este de preferat ca blogul sa nu incerce sa vanda ceva anume, adica ceea ce fac cei din industrie care ‘strecoara’ si reclame proprii. Inca este spatiu pe aceasta piata pentru bloguri de real-estate pur educationale„, spune Chris Lang. Aceasta, ca si majoritatea bloggerilor, recomanda prezenta pe Twitter, comunicarea pe retele sociale, starnirea discutiilor pe diferite teme.
Ca si exemple de bloguri de real estate pe care le considera reusite, Chris Lang enumera TheRealEstateBloggers.com, din SUA, precum si MoneyMorning.com.au din Australia.
DailyBusiness.ro a intrebat-o pe Chris Lang ce parere are de doua dintre cele mai vizitate site-uri de real estate din Romania, conform Trafic.ro – CaseSiGradini.ro si MisiuneaCasa.ro.
„Deoarece nu inteleg limba, o sa ma axez exclusiv pe felul in care arata cele doua site-uri. CaseSiGradini.ro este prea aglomerat, in special de catre reclame animate obositor, lucru de evitat. Pare ca 90% sunt reclame si doar 10% continut. In rest, imi place stilul de revista abordat, prezentare simpla si curata. In ceea ce priveste MisiuneaCasa.ro, acest site arata mai bine si isi indeplineste scopurile mai eficient. Reclamele sunt mai putin intruzive, navigarea este usoara si per total mi-a facut o impresie mai buna. Ca parte negativa – timpul foarte lung de incarcare, aproape un minut”, spune Chris Lang.
Din India, un blog de IT vrea sa cucereasca lumea
In mai 2009, doi pasionati de tehnologie din India, una dintre tarile „infratite cu Romania” ca evolutie a Internetului, si-au propus sa lanseze un blog in care sa ajute oamenii „de rand” sa isi rezolve problemele de zi cu zi ce au legatura cu computerele personale. Astfel, Dummy-Essentials.blogspot.com ofera tutoriale scrise intr-un limbaj simplu care ajuta utilizatorii sa isi rezolve singuri dilemele tehnologice. Articolele acopera solutii despre Microsoft Windows, Linux sau MS Office 2007.
Blog-ul a fost ales ca „Best Geek Blog” si „Best Blog Design” pe anul 2009, in urma voturilor primite in cadrul unei competitii online.
„Blogging-ul, desi a devenit si o sursa financiara, este mai mult un hobby pentru noi. In viata de zi cu zi eu lucrez in dezvoltare de software si Ankit Srivastava este analist financiar”, spune pentru DailyBusiness.ro Pooja Singh, unul dintre cofondatorii blogului.
Acestia considera ca parte din inceputul bun al blog-ului se datoreaza faptului ca oamenii pot pune in practica foarte usor ceea ce ei explica in posturi. „Daca am scrie doar tips`n`tricks, vizitatorii ar veni, ar citi, ar pleca si a doua zi ar uita de noi. Daca insa oferim solutii concrete, usor de pus in aplicare, acestia se intorc sa ne mai citeasca”, spune Pooja Singh, care spune ca au inceput deja sa primeasca multe mail-uri si mesaje de la cititori care intreaba diferite lucruri.
Blog-ul a fost remarcat de mai multe institutii si site-uri educationale din lume, printre care si Detentionslip.org, cel mai mare blog educational din SUA. „Multe alte site-uri au pus link catre noi, acest lucru ajutandu-ne in mod clar”.
17% din trafic provine din Europa. „Exista un singur mare ‘secret’ in blogging. Sa fii interactiv, sa comunici cu cititorii tai. Nu trebuie sa promiti „marea cu sarea” ca mai apoi sa nu te ridici la nivelul asteptarilor. Chiar daca traficul va creste pe moment, nu ajuta pe termen lung”, spune la randul sau si Ankit Srivastava.
[img=555][/img]
Principalele surse de venit pentru Dummy Essentials sunt publicitatea precum si review-uri platite sau promovarea unor produse software noi. „Nu facem review-uri decat daca consideram cu adevarat ca produsele sunt bune, altfel ne-am indeparta cititorii”.
Ca si in Romania, rata de penetrare la Internet din India creste puternic de la an la an. Din 2000, cresterea a fost de +1.500%. In prezent, penetrarea Internetului in India este de 7% din populatie, adica circa 88 milioane de oameni. „Este un moment oportun pentru inceperea de proiecte online in India”, spun cei doi.
Trei tips`n`tricks despre blogurile IT
Inainte de a scrie orice pe site-ul/blogul IT, este imperativ ca proprietarii acestuia sa testeze ei insisi respectivul software sau hardware. Daca se limiteaza la a compila review-uri de pe alte site-uri, cum este tentant, lipseste partea de originalitate. „Doar daca scrii din propriile observatii aduci ceva nou si vei iesi din puzderia de site-uri de review-uri IT”, spun cei doi.
In al doilea rand, nu trebuie trecut pe blog tot ceea ce li se pare interesant pe moment autorilor sai. „Trebuie sa ramai ‘in tema’ blogului. Daca te apuci sa scrii despre orice pare interesant nu vei reusi decat sa induci confuzie in randul cititorilor”.
In al treilea rand, conteaza foarte mult sa reusesti sa nisezi cat mai eficient domeniul de activitate. „Daca vrei sa faci un blog doar despre ponturi IT pentru neinitiati, ramai la acest nivel tot timpul, altfel iti disipezi audienta. In momentul in care alegi ce nisa vrei sa abordezi, trebuie sa fii 100% convins ca iti place ceea ce scrii, altfel vei ramane in scurt timp fara subiecte”.
Ca si sugestie pentru start-up-urile similare, Pooja Singh si Ankit Srivastava spun ca „trebuie inceput de jos si incet. Roma nu a fost cladita intr-o zi. Nu alerga sa iti promovezi blogul peste tot, ci alege site-urile unde oamenii chiar sunt interesati de subiectele abordate de tine. In cazul nostru, pe forumuri de tehnologie. Twitter este foarte la moda zilele acestea, insa trebuie sa fii foarte atent ce mesaje trimiti. Nu va apucati sa trimiteti zeci de twitt-uri pe zi, obosesti oamenii si te ignora. Trimite doar ce este cu adevarat relevant pentru ei. E valabil si pentru Facebook sau alte retele sociale”.