Lantul de librarii Carturesti a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri in crestere cu peste 40%, pana la 5,3 mil. euro. In 2008, numarul spatiilor de retail s-a dublat fata de anul 2007, compania deschizand inca 5 spatii de vanzare in 4 orase.
DB: Cum credeti ca va influenta situatia economica actuala afacerea Carturesti?
SR: Cu totii suntem afectati, pentru ca profesional sau personal, direct sau indirect, suntem conectati la ce se intimpla in jur. Suntem constienti ca anumite segmente de clienti ar putea fi afectate de criza financiara si implicit bugetele lor pentru a anumite cumparaturi ar putea fi diminuate. Dar deocamdata nu ne asteptam la scaderi majore de vanzari.
DB: Credeti ca mai este loc pe piata pentru alte deschideri de librarii?
SR: Piata produselor culturale din Romania este departe de a fi matura chiar daca in acest domeniu au fost cresteri semnficative in ultimii 2-3 ani, atat pentru edituri, case de discuri, importatori, cat si pentru retaileri. Noi credem ca mai este loc pentru deschideri de acest fel.
DB: Intentionati sa vindeti afacerea in viitor? La cat v-ati evalua intreg business-ul?
SR: Nu avem in prezent nicio oferta concreta de cumparare. Au fost insa propuneri de discutii in acest sens din partea mai multor oameni de afaceri interesati, carora insa nu le-am dat curs. Nu am considerat pana acum oportuna o astfel de discutie, firma fiind in crestere de la an la an. La sfarsitul anului 2008 am ajuns la o retea de 10 magazine, reusind sa acoperim 6 orase din tara. Ne-am gandit serios la avantajele si dezavantajele unei astfel de miscari si am ajuns la concluzia ca un co-investitor ar putea fi benefic Carturestilor doar in masura in care un aport important investitional nu ar aduce atingere, deformari, brandului Carturesti.
DB: Ce fel de masuri ar aduce deformari brandului?
SR: De exemplu, diversificarea nejustificata a ofertei.
DB: Care este profilul clientului?
SR: Carturesti este preferat de consumatorul premium, indiferent de segmentul din care provine, ca varsta, ocupatie sau venit.
Desi majoritatea asociaza „premium” cu venitul ridicat, noi ne referim aici la gusturi, preocupari si nicidecum la preturile aplicate produselor Carturesti care sunt incorect percepute ca fiind mai mari decat ale altor retaileri din domeniu, probabil datorita atmosferei deosebite in care sunt prezentate.
DB: Care sunt planurile de extindere pentru acest an si care este bugetul de investitii alocat?
SR: In total, ne-am propus investitii de minim 300.000-500.000 euro in 2009, in functie de creditele noi pe care le vom putea atrage. Ca si pana acum, Carturesti va investi practic toate resursele financiare de care va dispune in extinderi si imbunatatiri. O mare parte din aceste resurse vor fi directionate catre finalizarea investitiei extinderii Carturesti Magheru, apoi speram ca in maxim o luna sa putem inaugura cafeneaua din subsolul Carturestiului de pe strada Arthur Verona.
DB: Unde aveti cele mai mari vanzari? Intr-o unitate deschisa stradal sau intr-un centru comercial?
SR: Libraria de pe Magheru este prima in top, insa exista o mica diferenta intre aceasta si celelalte. De fapt, Carturesti Verona, deschisa in 2003 este modelul la care se raporteaza in momentul de fata orice potential concurent, atat ca standard de amenajare cat si ca mix de produse si calitate a serviciilor.
DB: Care sunt cele mai bine vandute produse din librarii?
SR: Vanzarile de carte raman cele care detin cea mai mare pondere, de aproximativ 60%-70%, restul fiind acoperit de muzica si film, ceaiuri si accesorii de ceai si restul categoriilor, pastrand aceasta ordine in functie de sezon.
DB: Intentionati sa va extindeti si in afara tarii cu acest concept?
SR: Deocamdata nu avem astfel de planuri, desi au existat mai multe propuneri avantajoase si flatante venite de peste hotare.
DB: Care este durata medie a amortizarii investitiei intr-o librarie Carturesti?
SR: Daca vorbim de o investitie intr-o casa veche, amortizarea se face in peste 6 ani, insa daca este vorba de o deschidere intr-un centru comercial, aici este de maxim 5 ani.