„Piata a fost si este in scadere, iar criza a afectat atat de mult acest domeniu, incat asteptam minuni pentru a ne salva”, a declarat Andreea Has, reprezentant al dealer-ului Euronautica Motors. Ea spera ca oamenii vor reinvesti in hobby-urile lor, dupa o pauza lunga.
De aceeasi parere sunt si alti jucatori din domeniu.
„Piata este jos de tot si sunt putine sanse ca ea sa isi revina, atata timp cat nu se intampla nimic serios. Evolutia nu se datoreaza neaparat crizei economice. Fara aceasta criza, piata tot aici ar fi ajuns, din cauza unor factori precum lipsa infrastructurii si a legislatiei”, a spus Ovidiu Rebegel, manager al American Nautics.
Potrivit lui Rebegel, pe piata de profil din Romania ajung numeroase motoare de ambarcatiuni furate din tari precum Italia, Spania sau Germania, care sunt inmatriculate in tara fara niciun fel de problema.
„Noi, indiferent ce preturi am avea, suntem neprotejati. Daca eu vreau sa vand un motor de 100 CP, de exemplu, iar pretul lui cel mai mic este intre 5.000 si 6.000 de euro, iar unul care il fura il vinde cu 2.000 de euro, nu am nicio sansa. Toti vrem sa vindem, dar nu ai cum sa intri in competitie cu cineva care fura si nu pateste nimic”, a adaugat Rebegel.
[quote=Ionut Tudose]Speram ca in 2011 vor fi si vanzari mai spectaculoase … dar probabil le vom numara pe degetele de la o singura mana[/quote]
In acelasi timp, Octavian Firu, directorul dealer-ului NauticLife, a spus ca anul trecut business-ul sau a fost sub asteptari, in conditiile in care 2010 a fost un an de relansare a industriei de profil in Europa.
„Anul trecut am inregistrat o cifra de afaceri de 800.000 de euro. Initial ne asteptam la circa 1 milion de euro”, a declarat Firu.
Cum explica el aceasta evolutie? „A existat o retinere din partea clientilor, o anumita teama. Au fost multi care s-au uitat la barci, au venit in showroom, le-au testat, dar nu au cumparat”, a spus directorul NauticLife.
Totusi, in opinia organizatorilor evenimentului, cererea pe piata de profil este in crestere, fiind orientata mai ales spre ambarcatiuni mai mici, cu dimensiuni intre 5 si 8 metri.
„Speram ca in 2011 vor fi si vanzari mai spectaculoase, adica de iahturi al caror pret variaza intre 800.000 euro si 1 milion de euro, dar vor fi probabil numarabile pe degetele de la o singura mana”, a declarat Ionut Tudose, general manager World Events, organizatorul Salonul Nautic International Bucuresti.
El spune ca valoarea pietei de ambarcatiuni din Romania nu poate fi estimata din cauza dinamicii sale, in sensul ca dealerii romani vand ambarcatiuni in strainatate, in timp ce firmele straine incheie contracte in Romania. De asemenea, exista si cumparatori locali care isi pastreaza barcile in porturile din afara tarii sau care au ambarcatiuni sub pavilion strain.
In ceea ce priveste vanzarile din cadrul targului, organizatorii sunt rezervati, cu toate ca inainte de inaugurarea oficila a targului s-a vandut deja o ambarcatiune de 20.000 de euro.
„Acesta este un semn bun, desi in comparatie cu anul trecut, nu avem aceleasi asteptari. Nu pot face estimari, pentru ca achizitionarea unei barci este un proces indelungat. La targ poate sa inceapa doar o ‘idila’ intre cumparator si ambarcatiune. Adica incepe sa isi doreasca barca respectiva, apoi merge acasa si se mai gandeste o zi, doua, in cel mai fericit caz, sau poate sa se gandeasca si o jumatate de an”, a spus Tudose.
[quote=Andreea Has] In Romania iahturile mari nu au succes. Consumatorii autohtoni se orienteaza catre segmentul barcilor de 6-8 metri[/quote]
Anul trecut, Salonul Nautic International Bucuresti a inregistrat vanzari de 700.000 de euro, generate de contractele semnate efectiv in cadrul targului.
Fita, hobby de lux sau pur si simplu pasiune
„Cumparatorii sunt in general cei care vor sa aiba un astfel de hobby, care iubesc marea, aventura si sportul. Nu tine neaparat de un stil de viata, poate fi vazut ca un hobby de lux sau nu”, a declarat Ionut Tudose.
„Poti sa ai o masina de 30.000 de euro, luata in rate, sau poti sa iti iei o masina si o barca, ambele la mana a doua. Nu este vorba despre o fita”, a mai spus organizatorul targului.
Insa, potrivit expozantilor, detinerea unei ambarcatiuni nu inseamna doar plimbari, pescuit sau distractie.
„Cand iti cumperi o barca, trebuie sa stii cum sa o intretii, care sunt costurile. Nu este chiar atat de simplu”, a mentionat Andreea Has de la Euronautica Motors. In opinia ei, in Romania iahturile mari nu au succes, intrucat consumatorii autohtoni se orienteaza catre segmentul barcilor de 6-8 metri.
La nivel de costuri, intretinerea unei ambarcatiuni presupune taxe de marina, transport, cheltuieli de intretinere, revizii si combustibil.
„Taxa de marina variaza in general intre 1.000 si 1.500 de euro pe an pentru o ambarcatiune de dimensiuni reduse (circa 5-6 metri). La aceasta se adauga cheltuielile de intretinere de pana la 3.000 de euro pe an”, a spus Ionut Tudose, organizatorul Salonul Nautic International Bucuresti.
„Barcile mai mici pot fi transportate mai usor, avand deci costuri mai reduse, in timp ce pentru ambarcatiunile agabaritice poti avea nevoie si de macarale speciale pentru manevrare”, a adaugat acesta.