Dezvoltarea outdoor-ului autohton depinde de cresterea gradului de profesionalizare a industriei, realizarea unui studiu de audienta, care sa permita advertiserilor determinarea ratei de recuperare a investitiei pe campanie, reglementarea domeniului si implementarea unor standarde de calitate, care sa respecte inclusiv specificul arhitectural al oraselor, sunt de parere oficialii Epamedia.
Raluca Grigorescu, directorul de vanzari al News Outdoor, divizia locala a furnizorului de servicii outdoor News Outdoor Group, este ceva mai optimista. Ea considera ca nu ar fi nevoie „de prea mult timp” pentru ca Romania sa poata concura cu piete mai dezvoltate, insa pentru aceasta este nevoie de o reglementare clara, de sustinere a investiilor pe termen lung si de o implicare crescuta din partea autoritatilor, tradusa prin contracte mai lungi de un an.
„Un proiect de outdoor la standarde occidentale necesita o perioada de amortizare de minimum 6-7 ani”, a declarat Grigorescu.
Atat reprezentantii Epamedia, cat si cei ai News Outdoor, au semnalat printre principalele neajunsuri de care se loveste outdoorul romanesc in acest moment – lipsa unui studiu de audienta unitar si a unui regulament privind amplasarea suporturilor.
„Ceea ce lipseste cu desavarsire pietei de outdoor este o reglementare clara privind functionarea in orase”, a subliniat Grigorescu.
Jucatorii estimeaza valoarea pietei cu diferente de peste 10 mil. euro
In lipsa unui instrument unitar de masurare a investitiilor in aceast canal media, estimarile jucatorilor indica valori diferite ale pietei, cu decalaje de peste 10 milioane de euro.
In timp ce News Outdoor Romania evalueaza piata de outdoor in 2007 la 62-63 milioane euro, cu 30% mai mare decat in 2006, iar in 2008 o vede la 70 milioane de euro, Epamedia estimeaza pentru 2007 o valoare de 50 milioane de euro, si prognozeaza pentru 2008 o crestere de 20-30%.
In ceea ce priveste procentul pe care outdoor-ul il atrage din totalul pietei de media, Epamedia, in baza estimarilor proprii, il situeaza undeva la 9%.
„Credem ca isi va mentine un procent constant in viitor, avand in vedere tendintele pe celelalte tipuri de media. Practic, preconizam o crestere in acelasi timp cu ritmul de crestere al pietei de media”, au precizat reprezentantii grupului.
Raluca Grigorescu, director de vanzari al News Outdoor, crede ca acest segment ocupa aproximativ 10% din totalul cheltuielilor media si va ajunge pana la 11%, la finele acestui an.
„In conditiile in care acum trei ani segmentul de outdoor reprezenta doar aproximativ 6% din totalul pietei de media, consideram aceasta crestere ca fiind una semnificativa”, a afirmat Grigorescu.
Cei mai fideli clienti: retail-ul si telecomunicatiile
Cele mai solicitate produse din industrie sunt, conform News Outdoor Romania, suporturile de tip back-lit (material PVC mat, utilizat in aplicatiile cu iluminare din spate) dar si panourile de tip 6×3 metri, amplasate pe drumuri nationale interjudetene, sau in locatii speciale, de tip mesh sau roof-top.
Pe de alta parte, cei mai fideli clienti ai outdoor-ului au fost in 2007 retail-ul, cu aproximativ 17% din cheltuieli si telecomunicatiile, cu 15%. Alti advertiseri provin din industriile bunurilor de larg consum, bauturi racoritoare, auto sau turism.
Epamedia considera ca in ultimii ani mix-ul de media utilizat pentru piata outdoor s-a schimbat foarte mult, ca urmare e dificil de indicat un singur serviciu ca fiind cel mai utilizat.
„Agentiile de publicitate sau clientii incearca sa-si construiasca o campanie in functie de target-ul pe care il urmaresc si in permanenta cauta o modalitate de a iesi din standardul obisnuit prin proiecte speciale sau layout-uri creative”, au precizat reprezentantii companiei.
Costurile medii ale unei campanii in outdoor
Potrivit News Outdoor, costurile medii ale unei campanii depind de mai multe criterii: durata, tipul de suport folosit, acoperirea pe orase, sau target.
„Sunt clienti care investesc de la cateva mii de euro la cateva sute de mii de euro intr-o campanie outdoor. Depinde de obiectivul pe care il are advertiserul”, a declarat Raluca Grigorescu, directorul de vanzari al companiei.
„In cazul in care doreste sa atinga un anumit target, datorita segmentarii audientei, advertiserul va putea sa apeleze si la alte mijloace de comunicare in afara de outdoor. In functie de acest criteriu, outdoorul poate avea de la 5%-10% pana la 40%-50% din bugetul de media”, a mai spus Grigorescu.
Reprezentantii Epamedia afirma ca este dificila calcularea unei medii, intrucat costurile sunt rezultanta mai multor variabile: obiectivele campaniei, gradul de acoperire (nationala sau locala), tipuri de suporturi utilizate, perioada in care se va desfasura campania.
„Toate acestea difera substantial, atat din punct de vedere al fiecarui client in parte, cat si din punct de vedere al disponibilitatii de suporturi pe piata la momentul campaniei”, au explicat oficialii Epamedia.
News Outdoor Romania, filiala locala a News Outdoor Group, parte a News Corporation, a raportat o cifra de afaceri de 6,95 milioane de euro in 2007, iar pentru 2008 isi propune o crestere de circa 30%, pana la 9,1 milioane de euro. Agentia, care controleaza circa 11% din piata, dispune in prezent de peste 3.700 de fete publicitare pe intreg teritoriul tarii, deservind clientii in calitate de furnizor national si avand, in afara de biroului din Bucuresti, un numar de alte 9 birouri regionale.
Grupul Epamedia controleaza aproximativ 50% din totalul pietei de outdoor locale, prin diviziile Euromedia (care a finalizat anul 2006 cu afaceri de 14,3 milioane euro) si BetaCons, cu venituri de 2,4 milioane de euro in 2007.
Reprezentantii Affichage, companie care a terminat anul trecut cu o cifra de afaceri de circa 5,2 milioane de euro, nu au raspuns intrebarilor adresate de DailyBusiness, referitoare la evolutia pietei de outdoor locale.
Alti jucatori importanti de pe piata de profil romaneasca sunt Imperial Media, furnizor de servicii de advertising in mediul outdoor si indoor (afaceri de 2,5 milioane de euro anul trecut), Mistic Media (1,23 mil euro in 2007), Wizard Media (cu 1,4 milioane de euro la finele anului trecut), sau Amit Marketing (venituri de 1 milion de euro in 2007).