[b]DailyBusiness.ro:[/b]
Conceptul iEst.ro este„destinat
acelora dintre noi care au renuntat sa mai citeasca presa sau sa se
uite la televizor din motive pe care le stim cu totii”, dupa cum
ati anuntat in platforma de promovare a proiectului. Dar noul concept
apartine unor oameni din presa! Sa intelegem ca urmariti o„spalare a pacatelor”?
[b]Bianca
Felseghi:[/b] Intuiti bine. Vrem sa facem,
ca sa ma joc cu o fraza celebra – un pas mic pentru un jurnalist, un
pas mare catre o cale de scapare din cercul vicios a ceea ce inseamna
azi presa din Romania. Nu suntem nici primii ziaristi care facem
asta, cei de la Casa Jurnalistului au deja „vechime”, si cred ca nici ultimii. Adica, sper ca tot mai
multi ziaristi sa-si doreasca sa-si recupereze demnitatea meseriei pe
care o au. Nu, nu cred ca toata presa din Romania e corupta si nu
cred ca toti ziaristii sunt vanduti. Cred ca sunt multi dintre noi,
aceia care in ciuda crizei si a zecilor de ziare si site-uri si
site-ulete care s-au deschis si apoi inchis peste noapte, au continuat
sa isi respecte vocatia si interesele cititorului, sa ceara o
„reactie” de
la partile invinuite in conflicte fara sa-si asume rolul de procuror,
care au refuzat un plic sau o oferta de publicitate pentru ca era
amorala, care au fost dati afara
pentru ca au strecurat in ziar un articol despre prietenul patronului
si care sunt jigniti si deprimati ca presa e
privita ca un fel de „om negru”
responsabil de toate magariile care se fac in tara
si ca e infierata in Piata.
[b]DB:[/b]
Veti continua sa lucrati in presa mainstream in timp ce scrieti la
iEst.ro? Adica veti munci dimineata la mogulii mincinosi, iar seara
in slujba adevarului, la aceasta „alternativa
de informare credibila”?
[b]BF:[/b] iEst.ro
este o propunere a noastra, o mana de jurnalisti din Cluj, pentru o
parte a cititorilor care nu se mai regasesc in presa “vezi
aici”, “n-o
sa-ti vina sa crezi”. Nu detinem nicio
formula magica si nici adevarul absolut. Ne vom stradui doar sa facem
responsabil si cu bunacredinta ceea ce am invatat in ultimii 10 ani
de cand am intrat in presa. Niciunul dintre noi, Bianca Felseghi,
Codruta Simina si Cosmin Lucaci, nu avem un alt loc de munca in
presa. Ultima tentativa, care a si pus capac rabdarii de ardelean si
ne-a fortat sa deschidem iEst.ro, s-a finalizat lamentabil in luna mai
2013. S-a chemat Redactiadestiri.ro si cat a durat a fost un ziar
echilibrat si de bun simt.
[b]DB:[/b] Cand credeti ca veti castiga destul
de multi bani din acest site incat sa supravietuiti fara alte
venituri, si sa nu mai trebuiasca sa munciti in presa mainstream?
[b]BF:[/b]
Aici cred ca e o eroare de pilotaj a
interviului. Asa cum va spuneam mai sus, atat eu cat si colegii mei
suntem concentrati in mica si idealista redactie de la iEst.ro si
n-avem alte locuri de munca. Eu sunt doctorand la UBB, iar colegul
nostru fotograf Raul Stef colaboreaza cu agentia Mediafax. E prea
devreme sa ne gandim cum va fi cand vom “castiga
destul de multi bani din acest site”.
Daca ati avut curiozitatea sa intrati online pe www.iest.ro,
ati observat cu siguranta ca formula propusa de noi seamana cu o
revista culturala. Asadar, calculele de natura financiara sunt
utopice pe moment intrucat datele de trafic pana
la castigarea de cititori fideli nu ne vor servi sa vindem reclama,
de exemplu.
[b]DB:[/b] Cum va
veti desprinde „din zona dependentei financiare”? Ce surse
de venit va avea site-ul?
[b]BF:[/b] Incercam o formula inedita, cea a
crowdfundingului, care presupune o campanie de donatii deschisa
tuturor si prin care speram sa putem acoperi niste costuri. Noi
lucram cu cei de la crestemidei.ro si evident ca nu poti cere
oamenilor sa “investeasca”
intr-un ziar si sa
intretina salariile ziaristilor. De aceea suma pe care noi speram sa
o putem aduna, 6.500 de lei, e mica fata de ce presupune costurile
lunare pentru intretinerea unei redactii. Vom plati din ea doar
hostingul site-ului, conceptia, executia si montajul clipului video
de prezentare si deplasarile la subiecte in tara, bani de motorina,
etc. Noi toti ne-am asumat faptul ca vom lucra neremunerati cel putin
pana cand site-ul incepe sa capete greutate, credibilitate, cititori.
Pe de alta parte, vrem sa lucram pe proiecte punctuale, sa accesam
finantari asa cum procedeaza orice asociatie si organizatie
nonprofit, concurand alaturi de altii la concursurile de proiecte.
Umbrela juridica a site-ului este asociatia cult.art&media,
fondata de mine si alti doi colegi in 2011
si care a produs pana acum un spectacol si o expozitie de
fotografie.
[b]DB:[/b]
Ati facut publice mai multe modalitati prin care puteti fi sustinuti
financiar. De exemplu, pentru 200 de lei sau mai mult, platitorul
primeste „certificat de mogul”.
Ce se intampla daca il prindeti pe „noul
mogul” cu o ilegalitate?
[b]BF:[/b]
Orice campanie de crowdfunding
presupune oferirea unor “recompense”
simbolice donatorilor. Noi ne-am gandit, printre
altele, sa dam “certificate de mogul”
acelora care vor dona pentru iEst.ro.
“Certificatul” cu
pricina este oferit tuturor donatorilor, fie ca ne sustin cu 20 de
lei sau cu sume mai mari, iar scopul e sa ducem in derizoriu termenul
asta bolnavicios de “mogul” care
a confiscate totul in spatiul de libera exprimare. De fiecare data
cand se deschide un ziar/site, prima intrebare a oamenilor este: a
cui e? cine da banul? Deci, lumea intelege deja ca toata informatia
este distribuita, apare sau este corecta doar in functie de
finantator. Partea a doua a intrebarii cred ca nu isi are sensul
intr-o logica de ziarist: partea editoriala nu este conditionata de
cea financiara. Altfel spus, faptul ca cineva plateste reclama pe un
site nu inseamna automat ca acel site, in cazul in care il prinde
intamplator in offside pe client, il “iarta”
si uita. Atunci cand am inceput eu sa lucrez in
presa, in 2004, la Clujeanul condus de Mihnea Maruta, aceste dileme
nu-si aveau sensul. Si asa e si normal: partea editoriala trebuie
guvernata cu responsabilitate, indiferent de cine ameninta sa rupa
contractul de publicitate. Abia atunci presa e o putere.
[b]DB:[/b]
Pe langa contributii tip 200 de lei, un site are nevoie de bani multi
pentru a functiona in piata. Cand veti deveni o forta ca numar de
cititori, vor aparea contractele de publicitate substantiale, pe bani
grei. Dati-mi, va rog, exemple de oameni de afaceri suficient de
cinstiti ca sa nu-i refuzati, dar in acelasi timp suficient de bogati
incat sa va acopere macar cheltuielile curente (salarii,
echipamente, utilitati etc). Sau exemple de companii.
[b]BF:[/b]
Aici imi cereti sa fac niste
proiectii pentru un scenariu cu totul diferit fata de ce avem noi in
cap. Probabil ca o sa vi se para arogant sau
chiar prostesc raspunsul dar asa sta treaba: regulile jocului la
iEst.ro le facem noi. Noi 4. Si nu vrem sa vorbim aiurea pentru ca nu
exista “oameni suficient de
bogati” incat sa ne spele
constiinta.
[b]DB:[/b]
Spuneti ca meseria de jurnalist este „sinonima
in zilele noastre cu mercenariatul in slujba diverselor interese
personale ale proprietarilor de trusturi legati, ei insisi
ombilical, de zona politicului”.
Cine va fi proprietarul (sau proprietarii)
acestui site ultra-corect? Pregatiti in vreun laborator unul sau mai
multi bipezi eliberati de conditia umana, lipsiti de interese si
ambitii, rupti total de orice conexiune cu lumea politica?
[b]BF:[/b]
E o ironie malitioasa in intrebarea
asta. Cred ca v-am raspuns mai sus care sunt afilierile noastre.