Daca in opinia
consumatorului cele mai intruzive 3 medii de comunicare sunt
reprezentate de SMS-uri, reclame TV si emailuri primite fara acordul
lor, marketerii au o parere putin diferita, considerand ca pe langa
SMS si e-mailing, bannerul online este cel de-al treilea element din
topul celor mai suparatoare medii de comunicare.
„Avand in
vedere posibilitatile din ce in ce mai mari ale consumatorilor de a
fi o voce in relatia cu marcile, pentru branduri, maniera de a-si
construi povestea s-a schimbat fundamental. Nu mai este vorba doar
despre ce si unde spui, ci si de cui, cum si cand o spui, intocmai ca
intr-o relatie de cuplu”, declara Gabriel Patru, integrated
communication director, Media Direction.
Studiul dezvoltat de
Media Direction si Exact Cercetare si Consultanta reprezinta un
studiu realizat in mai multe etape in Romania si urmareste analiza
ecosistemului de comunicare, avand la baza o metodologie dezvoltata
de Digital Lab BBDO in colaborare cu Yahoo US.
Studiul a fost
realizat in scopul de a intelege felul in care tehnologia a
transformat comportamentul media al consumatorilor, dar si pentru a
intelege cu adevarat felul in care marketerii percep aceste
schimbari.
Media platita
creeaza prima intalnire a consumatorului cu marca: aici afla despre
existenta marcii si despre ce ii ofera marca respectiva: 61% dintre
consumatorii intervievati sunt de acord ca „un brand mare este
ca o persoana interesanta la o petrecere”. Iar Paid Media joaca
un rol foarte important in crearea imaginii de brand.
Atat specialistii in
marketing, cat si consumatorii considera ca ce-i prea mult strica.
71% dintre marketeri sunt de parere ca “unele marci transmit mesaje
atat de intens si cu o frecventa atat de mare, incat ajung ‘sa
terorizeze’ prin publicitate”. De cealalta parte insa, consumatorii
nu sunt atat de sensibili la asaltul marcilor, doar 59% dintre ei
fiind de acord cu afirmatia de mai sus.
La primele intalniri
tindem si reusim sa ascundem ce ne place mai putin la noi si sa
accentuam calitatile noastre. De aceea, Owned Media, desi nu este
deloc intruziva (deoarece consumatorul alege), ea nu este considerata
intru totul credibila: 59% dintre consumatori considera ca
informatiile de pe site-ul companiei prezinta si amplifica doar
aspectele pozitive ale marcii, in timp ce 62% dintre marketeri sunt
de aceeasi parere.
Mai mult decat atat,
intrebati ce fac consumatorii pe site-ul unui brand, cel mai frecvent
motiv de vizitare ales este cel de familiarizare cu
marca/produsul/oferta – 56%, de a face cumparaturi (acolo unde i se
ofera aceasta posibilitate) – 42% si de a trimite un
email/comentariu prin intermediul site-ului oficial (32%), chiar daca
doar 16% mentioneaza ca li s-a raspuns ca urmare a trimiterii acestui
email.
Aproximativ 50%
dintre consumatori considera ca retelele sociale si site-urile de
review-uri furnizeaza perspective realiste asupra marcilor si ca
marcile sunt fortate sa fie mai responsabile datorita retelelor
sociale, chiar daca intr-o masura semnificativ mai mica decat
marketerii. Acestia acorda zonei de social media o importanta mult
mai mare in construirea imaginii de marca in fata consumatorilor
decat o fac consumatorii.
Studiul dezvoltat de
Media Direction si Exact Cercetare si Consultanta s-a desfasurat in
patru etape: primele doua au avut la baza cercetare calitativa (atat
interviuri cu marketeri de calibru, cat si cu consumatori influenti
in social media). Urmatoarele doua etape au fost cantitative: una in
randul marketerilor si una in randul consumatorilor, in care au fost
validate insighturile din primele doua etape ale studiului. Perioada
de pregatire a studiului, culegerea informatiilor si procesarea
datelor a durat aproximativ 6 luni de zile.
Exact Cercetare si
Consultanta este o agentie full-service, activa pe piata din anul
2008.
Media Direction este
prezenta de 12 ani pe piata din Romania si are un portofoliu de
clienti din domeniile: FMCG, Beauty, Finance and banking, Insurance,
Farma, Media&Entertainment, Government, Retail si IT. Ca membra
a Grupului BBDO Romania, Media Direction este parte a BBDO
Worldwide, retea de comunicare de nivel global. In 2013, Media
Direction a trecut printr-un proces de rebranding, in urma caruia
modelul de business a fost regandit prin centrarea ofertei de
servicii, pe langa strategie media, pe livrarea de consultanta in
comunicare integrata si proiecte speciale din sfera digitalului.