Studiul realizat de Initiative s-a raportat la consumatorii din Europa de Vest si SUA, primele regiuni care au intrat in contact cu recesiunea. Cercetarea s-a realizat online si se bazeaza pe raspunsurile a peste 3.000 de persoane active, din Marea Britanie, Germania, Spania, Italia, SUA.
63% dintre respondenti au simtit in mod direct impactul recesiunii, care le-a schimbat radical comportamentul de consum.
In toate pietele evaluate, 45% dintre consumatori sustin ca se pun la curent cu informatiile economice cel putin o data pe zi. Televiziunea este in continuare cel mai popular mijloc de informare, 80% indicand-o ca pe una dintre top 3 surse de informare pe care le utilizeaza, iar 41% dintre respondenti afirmand ca este principala sursa de informare.
Online-ul vine puternic din spate, 71% dintre respondenti pozitionand-ul printre primele 3 canale de informatii pe care le urmaresc, si 21% dintre ei afirmand ca Internetul este principalul mijloc de informare.
Insa, in timp ce TV-ul este canalul cu cea mai mare audienta, Internetul este privit ca cea mai de incredere si detaliata sursa de informatie – in medie cu 35% mai de incredere si detaliat decat TV-ul.
„Majoritatea consumatorilor chestionati au comparat Internetul cu oxigenul. Este mediul care le ofera libertatea deplina de a gasi singuri informatia cea mai relevanta pentru ei”, a explicat directorul de cercetare al Initiatiwe Worldwide.
Criza a condus la un declin semnificativ al increderii consumatorilor in institutii si organizatii. Cel mai mic capital de incredere este investit in guvern, banci si companii petroliere.
In schimb, au incredere in familie si prieteni (76%), parerile expertilor (48%) si in continutul online generat de alti consumatori (43%) pe bloguri, forumuri sau site-uri de recenzii.
Publicitatea clasica naste reactii cinice din partea consumatorilor, pentru simplul motiv ca le spune sa cumpere fara sa le argumenteze motivele pentru care ar trebui sa achizitioneze produsul marketat.
Acum, toti se gandesc mai mult ca niciodata la utilitatea produsului, aceasta fiind caracteristica de baza in functie de care decizia de cumparare are loc. Costul este important, in egala masura, pentru cei afectati direct de recesiune (salarii reduse, job-uri pierdute), cat si pentru cei care nu au resimtit aceste efecte ale crize.
Consumatorii asteapta de la advertiseri onestitate, deschidere si autenticitate, criterii mult mai importante acum decat traditia brandului.
Increderea in hipermarketuri a crescut foarte mult, tocmai pentru ca le arata intelegere, prin reducerile si promotiile pe care le pun la dispozitie.
Sa le arati consumatorilor ca esti de partea lor este vital, a subliniat Nicki Boswell.
„Un exemplu relevant este cel al Hyundai. Desi criza a lovit puternic industria auto, au venit cu un mesaj diferit, in favoarea cumparatorului: daca ne cumperi masina si in 2 luni ramai fara job, iti dam banii inapoi”, a afirmat Boswell.
Tot recesiunea a propulsat shoppingul online si evaluarea produselor pe Internet.
Cautarea de informatii despre produse online a crescut cu 49%, cautarea de cupoane pentru reduceri in mediul online a crescut cu 51%, consultarea opiniilor altor consumatori si shoppingul online au urcat, ambele, cu 48%.
Rezultatele cercetarii Initiative Worldwide au aplicabilitate si in Romania, sustin reprezentatii Initiative Romania.
„Ganditi-va ca Romania este a doua tara din Europa ca viteza de crestere a penetrarii online. Consumul zilnic de Internet din Romania este peste media europeana. Volumul tranzactiilor online a crescut cu peste 60% in 2009, utilizarea serviciilor de Internet este, din nou, peste media europena. Toate acestea sunt indicii clare ca onlineul a cucerit si consumatorul roman”, a declarat Octav Popescu, vicepresedintele Initiative.